ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ در قبای کوروش چه می‌کند؟

تفسیری از نیویورک‌تایمز − پادشاهانی همچون کوروش از هیچ قانونی تبعیت نمی‌کنند، آنها خود قانون هستند: رهبرانی ایده‌آل برای دوران بدگمانی و پارانویا

مسیحیان انجیلی در سیمای ترامپ، چهره کوروش (کورش) را پیدا کرده‌اند، چراکه برخلاف ادعاهایشان مبنی بر باور به ارزش‌های مسیحی در ته قلب، اقتدارگرایان را به دموکرات‌ها ترجیح می‌دهند. پادشاهانی همچون کوروش از هیچ قانونی تبعیت نمی‌کنند، آنها خود قانون هستند: رهبرانی ایده‌آل برای دوران بدگمانی و پارانویا.

سکه‌ای که به مناسبت هفتادمین سالگرد تأسیس دولت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، در اسرائیل ضرب شد: نقشی از دونالد ترامپ در کنار نقشی از کورش هخامنشی.

در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۸، فیلمی روی پرده رفت با عنوان «پیشگویی ترامپ»؛ فیلم داستان مارک تیلور، یک مأمور آتش‌نشانی بازنشسته است که مدعی است در سال ۲۰۱۱ خدا به او گفته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواهد شد.

در جایی حساس از فیلم، درست بعد از اینکه بازیگر نقش تایلور در برق یک شهود ناگهانی از حال می‌رود، کتاب مقدس را برمی‌دارد و به فصل ۴۵ کتاب اشعیا می‌رود، فصلی که به وصف تدهین کوروش، پادشاه هخامنشی، اختصاص دارد.

در صحنه بعدی این فیلم، ما صدای دونالد ترامپ را می‌شنویم در حال مصاحبه با «کلوب ۷۰۰» که برنامه تلویزیونی مشهور مسیحی است.

زمانی لانس والنوو، نوسنده و سخنگوی مسیحیت انجیلی (evangelical) –که در این فیلم هم حاضر است— گفته بود: «مقدر است که رئیس جمهوری چهل وپنجم آمریکا، همچون کوروش فصل چهل و پنجم اشعیا» باشد، کسی که «دیوارهای فروریخته را دوباره برپا خواهد کرد و میان ما و سقوط فرهنگی دیوار خواهد کشید.» ماجرای فیلم «پیشگویی ترامپ» چیزی شبیه به همین است.

اگر فراموش کرده‌اید، کوروش در قرن ششم پیش از میلاد به دنیا آمد و نخستین امپراطور پارس شد. فصل ۴۵ اشعیا، از کوروش به خاطر آزادسازی یهودیان اسیر در بابل تجلیل می‌کند. کوروش الگویی است از یک بی‌دین که خداوند او را وسیله‌ای قرار می‌دهد برای تحقق اهداف اهل ایمان. [ فصل ۴۵ کتاب اشعیا این طور آغاز می‌شود: «خداوند کوروش را به پادشاهی برگزید و به او قدرت و نیرو بخشید. تا کشورها را به تصرف خود درآورد و پادشاهان را از تخت‌شان سرنگون کند.» ]

همانندسازی و همذات‌پنداری میان رئیس جمهوری چهل و پنجم آمریکا و یک سلطان باستانی خاورمیانه‌ امری حاشیه‌ای نیست. فیلم «پیشگویی ترامپ» با کمک استادان و دانشجویان دانشگاه لیبرتی ساخته شده، دانشگاهی که رئیس آن، جری فلوِل جونیور در جلب حمایت مسیحیان انجیلی از دونالد ترامپ نقش مهمی داشت. چهره‌هایی همچون جنین پیرو از فاکس نیوز و ران درمر، سفیر اسرائیل در آمریکا، از جمله کسانی هستند که از شباهت ترامپ و کوروش گفته‌اند.

امروز در شرایطی که ریاست جمهوری ترامپ از چند جبهه مورد حمله قرار گرفته، آنهایی که به اصطلاح برمبنای ارزش‌ها به ترامپ رأی داده‌اند، همچنان به او وفادار اند، و قلعه او را به راحتی ترک نمی‌کنند. خیلی‌ها در مورد حمایت پارادوکسیکال مسیحیان انجیلی از مرد ناکامل و پرعیب و ایرادی همچون ترامپ گفته و نوشته‌اند، مشکل اما آنجاست که تصور ما از ملی‌گرایی مسیحی با واقعیت آن نمی‌خواند و سازگار نیست.

هنوز بسیاری از ما فکر می‌کنیم که هسته سخت راست مسیحی صرفاً یک گروه فشار است که برای حفاظت از ارزش‌هایش تلاش می‌کند. چیزی که به آن توجه نمی‌کنیم، این است که بخش حیاتی و مهمی از جذابیت ترامپ، در خصوصیات به اصطلاح ضد-دموکراتیک و ضد-مسیحی اوست.

امروز ملی‌گرایان مسیحی تظاهر می‌کنند که به قانون اساسی و بنیانگذاران آمریکا احترام می‌گذارند، اما در ته قلب، اقتدارگرایان را به دموکرات‌ها ترجیح می‌دهند. در واقع، آنچه آنها می‌خواهند یک پادشاه است. به قول پائولا وایت، یکی از واعظان انجیلی، که مشاور ترامپ هم بوده، «این خداوند است که پادشاهان را مقرر می‌کند و رفعت می‌بخشد.»

جنبش ملی‌گرایی مسیحی امروز جنبشی تا مغز استخوان پدرسالار، پارانوئید و اقتدارگراست. آنها دیگر صرفاً در حال نبردی فرهنگی نیستند، بلکه مستقیماً با خود دموکراسی وارد جنگ شده‌اند.

رالف درولینگر، برگزارکننده گروه مطالعاتی هفتگی کتاب مقدس در کاخ سفید – گروهی با حضور مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور و بسیاری دیگر از اعضا کابینه — آن قدر کلمه «پادشاه» را دوست دارد که غالباً آن را به فعل تبدیل می‌کند. او به پیروانش می‌گوید: «آماده باشید برای پادشاهی [کردن] در زندگی‌های آینده‌مان». او می‌گوید: «مؤمنان مسیحی –امیدوارم، به زودی— به مقامات حکومتی عالی و کامل و تمام عیار بدل شوند!»

تا آنجا که ملی‌گرایان مسیحی امروز مربوط می‌شود، پادشاهانی همچون کوروش از هیچ قانونی تبعیت نمی‌کنند، آنها خود قانون هستند: رهبرانی ایده‌آل برای دورانهای بدگمانی و پارانویا.

خود دونالد ترامپ به خوبی این اشتیاق و انتظار برای دست آهنین یک حاکم مستبد را درک کرده است. در جریان کارزار انتخاباتی‌اش، او به لانس والنوو و دیگر رهبران مسیحیان انجیلی گفت: «اگر ناراحت نمی‌شوید، می‌خواهم بگویم که شماها خیلی ملایم و مهربان شده‌اید»؛ سخنی مورد خوشایند این رهبران مسیحی.

نکته مهم دیگر در مورد کوروش، اینکه او یک ملکه نیست. در جهان ملی‌گرایان مسیحی، قدرت سیاسی مشروع عمدتاً قدرت مردانه است. رالف درولینگر اصرار دارد که کتاب مقدس تنها از «رهبری مردانه» سخن گفته است.

در میان راستگرایان مسیحی، بدون شک کسانی بودند که تظاهر کردند با اکراه و از سرناچاری از ترامپ حمایت می‌کنند و آن هم صرفاً به خاطر پیشبرد اهدافشان، از جمله جلوگیری از سقط جنین و....؛ نخیر، اگر فکر می‌کنید حمایت ادامه‌دار آنها صرفاً یک جور معامله است، خودتان را گول زده‌اید.

در دو سال گذشته، من در دهها کنفراس و سمینار ملی گرایی مسیحی شرکت کرده‌ام. و اگرچه در این مدت اظهارنظرهای تردیدآمیزی درمورد جنبه‌های قابل بحث شخصیت ترامپ شنیده‌ام، اما ته تمام حرفها تقریباً همیشه به این باور ختم می‌شود که ترامپ معجزه‌ای است که مستقیماً از آسمان فرستاده شده تا ملت آمریکا را دوباره نزد خدا بازگرداند. در این دو سال فهمیدم که برای بسیاری از مسیحیان دست-راستی، مقاومت در برابر ترامپ معادل مقاومت در برابر خداست.

این راست مذهبی‌ با آنی که ما می‌شناختیم و ما فکر می‌کردیم می‌شناسیم، خیلی فرق دارد. جنبش ملی‌گرایی مسیحی امروز جنبشی تا مغز استخوان پدرسالار، پارانوئید و اقتدارگراست. آنها دیگر صرفاً در حال نبردی فرهنگی نیستند، بلکه مستقیماً با خود دموکراسی وارد جنگ شده‌اند.

آنها همه چیز را می‌خواهند. و در سیمای ترامپ، مردی را یافته‌اند که نه فقط درخدمت آرمانشان است، بلکه میل و ولع‌ آنها را برای نوع خاصی از رهبری سیاسی ارضا می‌کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    اگر به قدری به دوران استعمارگری و چپاولگری درافریقا و آسیا وکره زمین خواری که همچنان ادامه دارد گذری کنیم متوجه خواهیم شد که تمامی آنچه که برمردمان افریقا و آسیا وهمچنین امریکای جنوبی روا شده است ریشه دردین استبدادگرو برده گرمسیحیت دارد زیرا که علاوه بر تزریق خدای مسیحیت تزریق نژاد پرستی و آنهم اربابانه می کند...دراروپا و امریکا بسیاری هستند که تمامی کشفیات واختراعات را به انسان های انتخابی خدای مسیحیت می دانند...کاتولیک ها که تاریخ برده داری وبرده پروانی آنها که ابزاری برای چپاولگری های منابع کشورهای آسیائی وافریقائی و امریکای جنوبی بوده و می باشد...بسیاری ازدیکتاتورهای فاجعه ساز ازقبیل هیتلر وموسیلنی و حالا ترامپ مهره اهداف کاتولیک ها درکره زمین خواری آنها بوده اند...یک نگاهی ساده به کلیساهای دراروپا وامریکا نمونه ای ازاین اقتدارات است ...درامریکا که تعداد زیادی کانالهای تلویزونی که فقط برای تزریق افکار خدامسحیت درجهت مردنان انتخابی خدای مسیحیت است و غیرمسیحیان را شیطان و لایق زجرو شکنجه و کشتار میداند...دربمب باران عراق و افغانستان و همچچنین لیبی لذتی و خوشحالی که درکشتارمردمان غیرمسیحی درنظامیون امریکائی واروپائی مشاهده میشود دقیقا" ازناشی ازعمق مسیحیت افراطی دارد....چندی پیش درکلیسائی در آلمان ناقوس زنگ کلیسائی کشف شد که بروری ان علامت صلیب شکسته هیتلر بود ...چسباندن یک تمام فاشسیت نژادپرست و مالیخولیائی وضد مردمان مسلمان و جهان سومی همچون ترامپ به کوروش موردی نفرت باراست...من خیلی ازاین بابت خوشحال هستم که دیگرسیارات کره خورشید تهی و خالی اززادولد کردن فاشسیت ها و نژادپرست ها هستند...و یا به عبارتی خدا میدانست که کره زمین باید تنها باشد..

  • محمد منصوری فر

    نویسنده مطلب فوق چگونه به خود اجازه می دهد تا کوروش پیغمبر را که در قرآن به نیکی و با نام ذوالقرنین یاد شده است را الگوی یک بی دین خطاب کند , من به طور جدی از شما می خواهم نویسنده مطلب از کلیه مسلمانان ایران و زرتشتیان جهان , به خاطر توهین به این پیامبر الهی عذرخواهی نماید , در مورد آقای ترامپ هم , ابتدا بگذارید جلسات روان درمانی را طی کند تا بتواند اسلوب رفتار صحیح یک رئیس جمهور را بیاموزد سپس خود را با پیامبران الهی مقایسه کند که البته مقایسه خنده داری خواهد بود

  • محمد منصوری فر

    کوروش نماد یک بی دین نیست کوروش پیامبری است که در قرآن از او به نیکی و با نام ذوالقرنین یاد شده است , نویسنده مطلب فوق چگونه به خود اجازه می دهد کوروش را بی دین بنامد , اگر ادعای آزاد اندیشی دارید , از تمام ایرانیان و بخصوص زرتشتیان بابت این اهانت عذرخواهی کنید , وگرنه بر علیه شما مقاله ائی خواهم نوشت

  • ایراندوست

    وقتی در گوشه ایی ازدنیا، دینی بشکل و شمایل اسلام، سیاسی میشود ودر تاروپود جامعه‌ و مغز و روح افراد رخنه واختلال ایجاد میکند و نوع داعشی ،القاعده ایی، طالبانی، سعودی و ایرانی را به تاریخ بشری تحمیل می‌کند چرا ادیان رقیب در مقابل این طاعون فکری نیاستند و برای بقای خود ، مقاومت نکنند ؟! مسیحیت صهیونیستی که انجیلی نامیده میشود ، بخش عهد عتیق یهودی پسند قوم برگزیده خدا در انجیل را برای اهداف خود توجیه و تفسیر میکند. یکی منتظر ناجی قومش است تا همه احشام (غیر یهودی) را شق‌القمر کند ولی دیگری چشم به راهه دوباره آمدن آن سفر کرده آسمانی است .این باندتبهکار شامل اتحاد یهودیت در شکل اسراییلی + و مافیای اقتصاد جهانی یهودتباران با مسیحیت ساده اندیش + ماسونی تباران است.ترامپ بدون پول و تبلیغ محافل سوداگر و زرپرست، هیچگونه شانسی برای ریاست جمهوری نداشت ، حتا سه میلیون رای بیشتر هیلاری کلینتون در انتخابات هم، ارزشی ندارد اگر منافع الیگارشی مالی تامین و تطمیع نشود !

  • بی وطن

    نازیها نیز هیتلر را به شکل مسیح و کوروش می دیدند همون یک دنده ای که باعث مرگ ۵۰ ملیون بیگناه شد بایکدندگی واحمقیت مطلق اجازه نداد که سربازهای خودش از ستالینگراد عقب نشینی کند و باعث یخ زدن دو میلیون سرباز نازی شده و زمینه فروریختن امپراتوری خودش را فراهم کندکاری که فقط از دست یک مسیح دروغین بر میاد بس