ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فاطمه معتمد آریا: پول‌های بی‌شناسنامه سینمای ایران را به ابتذال کشانده

بازیگر سرشناس سینمای ایران می‌گوید پول‌های سرگردان مسیر سینمای ایران را به سوی مناسبات جعلی هالیوودی، خرید چهره‌ها و تزئین سردر سینماها تغییر داده است.

فاطمه معتمد آریا، بازیگر سرشناس سینمای ایران می‌گوید با ورود پول‌های سرگردان و بی‌شناسنامه به سینمای ایران، چرخه معیوبی شکل گرفته است:شاخه‌ کم‌خرج سینمای فرهنگی ایران به حاشیه رانده شده، و محتوا، روابط و حتی مسیر سینمای ایران به سوی مناسبات جعلی هالیوودی، ریخت‌و پاش‌ها و بذل و بخشش‌ها، خرید چهره‌ها و تزئین سردر سینماها تغییر کرده است.

فاطمه معتمد آریا، بازیگر سرشناس سینمای ایران

با روی کار آمدن دولت روحانی زمینه‌ها برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سینمای ایران، به ویژه در آثاری که سوددهی آن‌ها قابل پیش‌بینی است فراهم شد. بخش خصوصی محاسبه‌گر است و در مقابل هر یک تومانی که در سینما سرمایه‌گذاری می‌کند انتظار دارد که دست‌کم دو تومان برداشت کند. فروش سینمای ایران اما در این حد سودآور نیست. به همین سبب، به ویژه بعد از خروج آمریکا از برجام و سقوط ریال در برابر دلار آمریکا، پول‌های کلان بی‌شناسنامه در پوشش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی وارد سینمای ایران شد. پیش از این منیژه حکمت، کارگردان سرشناس سینمای اجتماعی ایران در نامه‌ای به رئیس سازمان سینمایی کشور از حضور «باندهای کثیف مالی» در سینمای ایران پرده برداشته بود. مهدی کرم‌پور، کارگردان فیلم «سوفی و دیوانه» نیز در یادداشتی در اعتراض به توقیف فیلم تازه‌اش از ورود پول‌های کثیف به سینمای ایران و بی‌تفاوتی مسئولان سازمان سینمایی خبر داده بود:

«مدیران و نمایندگان نهادهاى دولتى و عمومى و سالن‌هاى حوزه هنرى و بنیاد مستضعفان در خدمت فروش و سوداگری بودن همه چیز قرار گرفته‌اند. پول‌هاى کثیف از همه طرف وارد شده و مسئولان و رسانه‌ها به سهو یا به عمد رویشان را آن طرف مى‌کنند.»

اکنون فاطمه معتمد آریا در گفت‌وگویی که شنبه ۱۵ دی با خبرگزاری ایسنا انجام داده، تصویر دقیق‌تری از پیامدهای پولشویی در سینمای ایران به دست داده است. این بازیگر سرشناس که به مدت پنج سال در دولت احمدی‌نژاد از فعالیت هنری منع شده بود، به ایسنا گفته است که چرخه معیوبی با تفکر غلط بر سینمای ایران حاکم شده:

«به نظرم اِشکال متوجه نوع سرمایه و نگاه آدم‌هایی است که وارد این سینما شده‌اند، آدم‌هایی که  بیشترشان متعلق به این حرفه نیستند و دغدغه‌ کار فرهنگی ندارند بلکه آمده‌اند تا همه چیز را دراندازه خود پایین بکشند.»

معتمد آریا در این گفت‌وگو می‌گوید بعد از پنج سال که به سینما بازگشت و در چند فیلم بازی کرد، به این واقعیت پی برد که با ورود سرمایه‌های سرگردان، «روابط، محتوا و اندیشه فیلمسازی در سینمای ایران» به مسیر دیگری افتاده است:

«سرمایه‌گذاری که با کیفی پُر از پول نقد درِ خانه بازیگری می‌رود تا از او بخواهد در فیلمش بازی کند و آنطور که او دوست دارد بازی کند یا پخش‌کننده و سینماداری که  پیشاپیش لیست اسامی بازیگران و عوامل دیگر را برای کارگردان می‌فرستند تا حتما در فیلم باشند یا کارگردان را مجبور می‌کنند تا  برای نمایش فیلمش اسم فیلم را تغییر دهد و اسمی را بگذارد که حتما مُعرف یک نوع لودگی و بی‌مایه‌گی باشد...»

معتمد آریا که این روزها نمایش «خنکای ختم خاطره» را هم روی صحنه تئاتر دارد، در ادامه سخنانش گفته است:

«این رفتارها بسیار فراتر از یک سرمایه‌گذاری و تجارت سالم است. این تفکر و نگاهی است که آمده تا مسیر و روابط و محتوا سینمای ایران را تغییر دهد.»

هویت صاحبان این سرمایه‌های سرگردان تاکنون پوشیده مانده. پیش از این «تابناک» از سرمایه‌گذاری شخصی به نام محمد صادق رنج‌کشان در دست‌کم هشت فیلم نام برده بود. از جمله در فیلم «تفریق» مانی حقیقی و  «قاتل وحشی» حمید نعمت‌الله. رنج‌کشان که فقط در سه فیلم بیش از ۱۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده در پاسخ گفته بود که از روی علاقه، سرمایه‌اش را وارد سینما کرده است.

فاطمه معتمد آریا می‌گوید:

«این نوع سرمایه‌گذاری با نگاهی که به سینما دارد و با نوع تولیداتش علاوه بر تاثیرات  مخرب  بر ذائقه و سلیقه  بیننده، به بهانه رونق گیشه و فروش بیشتر، فرهنگ و مناسبات  دست چندم و جعلی هالیوودی مثل ستاره‌سازی  و جار و جنجال و زرق و برق و ادا بازی‌هایی مثل فرش قرمز را وارد سینمای ایران کرده‌ که هیچکدام ربطی به فرهنگ جامعه ما و شرایط  دشوار اقتصادی مردم نداشته و سبب شکل‌گیری تصویری  بی‌مایه و مرفه از سینماگران در اذهان شده و  به طور محسوسی از اعتبار و مقبولیت  اهالی سینما در میان مردم به عنوان یک قشر هنرمند کاسته‌ است.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رسول

    پدرم در این جهان نیست ! ولی به نظر خودم بازیگر مشهوری هستم بین همه اونهایی که خدا رو می شناسن !!!