ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه صحیح است

رئیس جمهوری ترکیه قبل از دیدار با مشاور امنیت ملی ترامپ، شرایط خود را مشخص کرد: یک نقش راهبردی برای ارتش ترکیه در سوریه با برخورداری از حمایت جامعه بین‌الملل.

رجب طیب اردوغان از تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن نیروهای نظامی آمریکا از سوریه استقبال کرده است. رئیس جمهوری ترکیه اما می‌گوید عقب‌نشینی نیروهای آمریکا از سوریه می‌بایست با احتیاط و با همراهی یک شریک قابل اعتماد انجام شود. اردوغان با انتشار مقاله‌ای در نیویورک تایمز اعلام کرده که ترکیه هم در مذاکرات صلح آستانه و هم در ژنو حضور دارد و به این ترتیب می‌تواند هم با آمریکا و هم با روسیه همکاری کند.

۱۴ دسامبر/ ۲۲ آذر، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هنگام سخنرانی در کنفرانس دادگستری‌های کشورهای ناظر و عضو سازمان همکاری اسلامی ددر استانبول

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دوشنبه ۷ ژانویه/ ۱۷ دی یک روز قبل از دیدارش با جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ در مقاله‌ای در نیویورک تایمز جایگاهی را که ترکیه برای خود در بحران سوریه در نظر گرفته مشخص کرد. اردوغان نوشت:

«ترکیه که دومین ارتش بزرگ ناتو را در اختیار دارد، تنها کشوری است که می‌تواند و می‌خواهد منافع آمریکا، جامعه بین‌المللی و منافع مردم سوریه را حفاظت کند. »

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ، سه‌شنبه ۸ ژانویه/ ۱۸ دی برای دیدار و گفت‌وگو با اردوغان به آنکارا سفر می‌کند. نحوه خروج سربازان آمریکایی از سوریه در یک جدول زمانی مشخص و نقشی که ترکیه در مبارزه با بقایای گروه دولت اسلامی (داعش) در شرق سوریه ایفا می‌کند و همچنین ضمانت‌هایی برای مصون ماندن کردهای شمال ترکیه به عنوان متحدان آمریکا در دستور کار قرار دارند. اردوغان اعتقاد دارد که یگان‌های مدافع خلق کرد که تاکنون با برخورداری از حمایت آمریکا با بقایای داعش در سوریه مقابله می‌کردند، یک سازمان تروریستی است. دولت اسلام‌گرای اردوغان مبارزه با کردهای شمال سوریه را جزو اولویت‌های راهبردی سیاست خارجی خود قرار داده است.

رئیس جمهوری آمریکا دسامبر ۲۰۱۸ با اعلام پیروزی بر داعش، دستور خروج ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی از خاک سوریه را صادر کرد. متحدان آمریکا از تصمیم غیرمنتظره ترامپ خشنود نیستند. مایک پمپئو، وزیر خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ اکنون تلاش می‌کنند سیاست ترامپ در خاورمیانه را به شرکای آمریکا در منطقه توضیح دهند و آن‌ها را توجیه کنند. وزیر خارجه آمریکا روز گذشته (دوشنبه) در گفت‌وگو با شبکه «سی ان بی سی» اعلام کرد که اردوغان ضمانت داده که ارتش ترکیه به نیروهای یگان‌های مدافع خلق کرد در شمال ترکیه حمله نکند. به گفته پمپئو، یکی از اهداف سفر بولتون به ترکیه گفت‌وگو با اردوغان درباره این تضمین است.

اردوغان در آستانه سفر بولتون در مقاله‌‌ای که در نیویورک تایمز منتشر کرده، با استقبال از تصمیم ترامپ برای خروج سربازان آمریکایی از سوریه، خواهان حمایت جامعه بین‌المللی از سیاست‌های ترکیه در سوریه شده است. اردوغان استدلال می‌آورد که ترکیه در این مقطع حساس بار سنگین سوریه را به عهده گرفته و به همین سبب انتظار حمایت از جامعه بین‌المللی دارد.

اردوغان پیشنهاد داده است که ارتشی با حضور گروه‌های مسلح از همه لایه‌های سوریه برای ایجاد ثبات در این کشور ایجاد شود. اردوغان نوشته است اگر کردها هم به این ارتش بپیوندند، ترکیه اختلافاتش را با آنان کنار می‌گذارد. اردوغان می‌گوید در مناطق کردنشین، کردها می‌بایست اداره امور خود را به دست بگیرند، در همان حال با گروه‌های سیاسی دیگر در این منطقه نیز می‌بایست عادلانه رفتار شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.