ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دور بعدی مذاکرات طالبان و آمریکا آغاز می‌شود

مذاکرات دو روزه هیئت نمایندگی طالبان و مسئولان آمریکایی درباره صلح در افغانستان در حالی در قطر آغاز می‌شود که نمایندگان کابل در این مذاکرات شرکت ندارند. این چهارمین دور مذاکرات دو طرف است.

مسئولان بلندپایه طالبان اعلام کردند که مذاکرات صلح بین هیئت نمایندگی این گروه و نمایندگان آمریکا از فردا، چهارشنبه ۹ ژانویه / ۱۹ دی، در قطر آغاز خواهد شد. نمایندگان دولت افغانستان باز هم در این مذاکرات شرکت ندارند.

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده آمریکا در امور افغانستان در مذاکرات با طالبان شرکت خواهد کرد. ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش رویترز، طالبان درخواست‌های مکرر قدرت‌های منطقه‌ای برای حضور نمایندگان کابل در مذاکرات صلح را به این دلیل که طرف اصلی آن‌ها در طول جنگ ۱۷ ساله آمریکاست و دولت افغانستان «دست‌نشانده» است، رد کرده‌اند.

شورشیان طالبان که در پی برقراری مجدد قوانین سختگیرانه اسلامی پس از سرنگونی حکومت‌شان در سال ۲۰۰۱ هستند، این هفته دیدار خود با مقامات آمریکایی در عربستان سعودی را به‌دلیل اصرار ریاض برای شرکت دولت افغانستان در مذاکرات، رد کردند.

مذاکرات روز چهارشنبه طالبان و آمریکا چهارمین دوره از مذاکرات شورشیان با هیئت نمایندگی ایالات متحده به مسئولیت زلمی خلیل‌زاد، فرستاده آمریکا در امور افغانستان است.

یکی از مسئولان بلندپایه طالبان که نخواست نامش منتشر شود به رویترز گفت: «پس از مذاکرات دوجانبه، ما در روز چهارشنبه با مقامات ایالات متحده در دوحه دیدار خواهیم کرد. این جلسه به‌مدت دو روز - چهارشنبه و پنج‌شنبه - ادامه خواهد داشت.»

مقامات پاکستان و ایران گفته‌اند که تلاش کرده‌اند تا طالبان را برای حضور نمایندگان کابل در مذاکرات قانع کنند.

یکی دیگر از مسئولان ارشد طالبان آغاز دور جدید مذاکرات در قطر را تأیید کرد و گفت هیچ کشور دیگری در این مذاکرات شرکت نخواهد کرد.

عربستان سعودی، پاکستان و امارات متحده عربی در آخرین دور مذاکرات در ماه دسامبر ۲۰۱۸ شرکت داشتند.

یکی از رهبران طالبان در افغانستان با بیان این‌که «این بار ما می‌خواهیم با مسئولان آمریکایی گفت‌وگو کنیم»، افزود که آن‌ها درباره خروج آمریکا، تبادل زندانیان و لغو ممنوعیت جابه‌جایی و سفر رهبران خود گفت‌وگو خواهند کرد.

سفارت آمریکا در افغانستان درباره مذاکرات دوحه اظهارنظری نکرد.

جنگ در افغانستان طولانی‌ترین مداخله نظامی آمریکا در خارج از کشور است. این جنگ برای واشنگتن حدود یک تریلیون دلار و هزاران نفر کشته هزینه داشته است.

آمریکا که پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به نیویورک و واشنگتن، بیش از ۱۰۰ هزار نفر از سربازان خود را به افغانستان فرستاد در سال ۲۰۱۴ بیشتر نیروهای خود را از این کشور خارج کرد و حدود ۱۴ هزار نفر از آن‌ها را در چارچوب مأموریت پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باقی گذاشت. نیروهای باقی مانده در افغانستان در آموزش و مشاوره نظامی به نیروهای امنیتی این کشور کمک می‌کنند.

ماه گذشته، گزارش‌هایی در مورد برنامه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای خروج هزاران سرباز از افغانستان منتشر شد که موجب نگرانی کابل شد. کابل برای پشتیبانی و آموزش نظامی نیروهای خود به ایالات متحده و دیگر قدرت های خارجی وابسته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.