ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارشاد اسلامی علی قمصری را از ادامه فعالیت هنری منع کرد

بعد از هم‌خوانی نوازنده سرشناس تار با هاله سیفی‌زاده در تالار وحدت میکروفن‌ها قطع شد. برنامه اما با نجوای تار و صدای غالب هاله ادامه یافت.

وزارت ارشاد اسلامی علی قمصری، نوازنده تار و آهنگساز سرشناس را از ادامه فعالیت هنری منع کرد. در کنسرت تالار وحدت او بر خلاف دستور رئیس تالار وحدت با هاله سیفی‌زاده روی صحنه رفت و ترانه‌ای را با دو صدا اجرا کرد. مسئولان میکروفون را قطع کردند، اما برنامه ادامه یافت. علی قمصری می‌گوید: «مطمئن و آرام روی صحنه رفتم. مطمئن از اینکه اعتقادم را نفروختم. دیگر از آزارها، بازخواست‌ها ، تهدیدها، لغو اجراها، توهین‌ها و تعهد گرفتن‌ها و ... خبری نیست و مجبور نیستم مثل شب اول تالار وحدت با چهره غمگین روی صحنه حاضر شوم.»

علی قمصری و هاله سیفی‌زاده در مسکو

علی قمصری نوازنده تار و آهنگساز سرشناس که در کشورهای آلمان، سوئیس، کانادا و آمریکا روی صحنه رفته و از چهره‌های شناخته‌شده موسیقی ملی ایران در جهان است و کتابی هم در زمینه هارمونی در موسیقی سنتی ایران نوشته، چهار شب در تالار وحدت اجرا داشت. در اجرای شامگاه سه‌شنبه 18 دی، این هنرمند همراه با هاله سیفی‌زاده یک ترانه دو صدایی اجرا کرد. قمصری با انتشار اطلاعیه‌ای در اینستاگرام خود اعلام کرده که وزارت ارشاد اسلامی به این دلیل او را از ادامه فعالیت هنری منع کرده‌ است:

«امروز خبر ممنوع شدن فعالیت من در ایران را به صورت شفاهی اعلام کردند و ظاهراً حکم به دفتر موسیقی نیز رسماً ابلاغ شده. تا اطلاع ثانوی همه اجراهای من در ایران لغو شده است.»

هاله سیفی‌زاده با تأیید این خبر نوشته است:

«ديشب قبل از اجرا آقاى صفى‌پور [مدیر تالار وحدت] به حراست گفته بود كه اگر اين بخش از كار با صداى من اجرا شود على ممنوع‌الفعاليت خواهد شد من خواستم كه حذف شوم. اما على گفت همه ما با هم روى صحنه خواهيم رفت و مسئوليتش را به عهده خواهم گرفت. روى صحنه رفتيم. ميكروفون‌ها به كل قطع بود. به همراه على و بهنام ابوالقاسم و انرژى خوب مخاطبان آن بخش را اجرا كرديم. خواندن برايم خيلى سخت بود در شرايطى كه می‌ديدم على و بهنام به نجوا می‌نوازند تا صداى من شنيده شود.»

علی قمصری و هاله سیفی‌زاده در تالار وحدت (ویدیو: توئیتر)

هاله سیفی‌زاده، خواننده کرمانشاهی از سال ۱۳۸۰ با گروه سرمد به سرپرستی علی قمصری فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرده. او در شهریور ۱۳۸۶ در جشنواره منطقه‌ای مقام نخست را به عنوان همخوان برتر کسب کرده است. علی قمصری در نوشته خود در اینستاگرام می‌‌نویسد که در چهار شب اجرای برنامه‌اش در تالار وحدت، مسئولان او و سایر اعضای گروه را برای جلوگیری از همخوانی صدای زن و مرد تحت فشار قرار داده بودند:

«از چهار شب اجراهای تهران تنها شبی که بی‌استرس اجرا کردم دیشب بود. چرا که تصمیمم را بدون شک گرفته بودم. شب‌های قبل بسیار اذیت شده بودیم، تحت فشار مسئولان بودیم و حرفی نزدیم در حالی که به نظر من همخوانی ما هیچ زاویه‌ای با قوانین نداشت. اما دیشب مطمئن و آرام روی صحنه رفتم. مطمئن از اینکه اعتقادم را نفروختم. دیگر از آزارها، بازخواست‌ها ، تهدیدها، لغو اجراها، توهین‌ها و تعهد گرفتن‌ها و ... خبری نیست و مجبور نیستم مثل شب اول تالار وحدت با چهره غمگین روی صحنه حاضر شوم.»

وزارت ارشاد اسلامی پیش از این با صراحت اعلام کرده بود بر اساس ضوابط موجود در دفتر موسیقی هیچ‌گونه منع قانونی برای صدور مجوز آثاری که هم‌خوانی زن و مرد دارند، وجود ندارد. راست افراطی که در پی فروبستگی فرهنگی است اما ادعا می‌کند که مجوز همخوانی باید به گونه‌ای صادر شود که در این جمع صدای زن صدای غالب نباشد.

هفته گذشته وزارت ارشاد اسلامی مهدی یراحی، خواننده موسیقی پاپ را به خاطر اعلام همبستگی با کارگران فولاد اهواز و انتشار موزیک ویدیوی ضد جنگ «پاره‌سنگ» ممنوع از ادامه فعالیت هنری کرده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کرماشانی

    هاله سیفی زادۀ عزیز، رولۀ کورد، مایۀ افتخار همۀ کوردها و همشهری های کرماشانیت هستی. منتظر تکخوانی ها و صداهای بلندتر از اینت هستیم.