ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر اعلام نشده وزیر خارجه آمریکا به بغداد

سومین سفر غیرمنتطره مقامات بلندپایه آمریکایی به عراق. پمپئو در گفت‌وگو با نخست‌وزیر، رئیس جمهوری، وزیر خارجه و رئیس پارلمان عراق خواهان سختگیری بیشتر نسبت به ایران شد.

وزیر خارجه آمریکا در سفرش به خاورمیانه به طور غیرمنتظره‌ای وارد بغداد شد. مایک پمپئو در دیدار و گفت‌وگو با مقامات بلندپایه عراقی اعلام کرد که کاخ سفید خواهان رویکرد سختگیرانه‌تر عراق نسبت به جمهوری اسلامی ایران است. این سومین سفر غیرمنتطره مقامات بلندپایه آمریکایی به عراق است.

چهارشنبه ۱۹ دی/ ۹ ژانویه: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در دیدار و گفت‌وگو با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق

رئیس جمهوری آمریکا دسامبر ۲۰۱۸ با اعلام پیروزی بر داعش، دستور خروج ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی از خاک سوریه را صادر کرد. متحدان آمریکا، از جمله عراق از تصمیم غیرمنتظره ترامپ خشنود نیستند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اکنون در سفرش به خاورمیانه در تلاش است سیاست ترامپ در خاورمیانه را به شرکای آمریکا در منطقه توضیح دهد و آن‌ها را توجیه کند. وزیر خارجه آمریکا روز گذشته به اردن رفته بود و قرار است به کشورهای مصر، عربستان سعودی، بحرین، قطر، امارات متحده عربی، عمان و کویت هم سفر کند.

مایک پمپئو در سفر اعلام نشده‌اش به بغداد با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در این دیدار، نخست‌وزیر عراق و وزیر خارجه آمریکا درباره چشم‌انداز شکست قطعی گروه دولت اسلامی (داعش) در عراق و سوریه با یکدیگر تبادل نظر کردند. افزون بر این، به گفته رابرت پالادینو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا استقلال عراق در زمینه انرژی از ایران نیز به بحث گذاشته شد.

مشکل تأمین برق در عراق از مسائلی است که دولت این کشور با آن روبه‌روست. آمریکا ابتدا ۴۵ روز به عراق مهلت داده بود تا راهی برای قطع وابستگی این کشور به واردات انرژی از ایران بیابد. این مهلت تمدید شده. مقامات عراقی اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند در مدت کوتاهی به واردات گاز از ایران خاتمه دهند اما در درازمدت تلاش می‌کنند کشورهای دیگری همچون ترکیه، اردن، کویت و عربستان سعودی را جایگزین ایران در واردات برق و انرژی کنند.

مایک پمپئو، روز گذشته (سه‌شنبه) در سفرش به اردن اعلام کرد که طرح خروج نظامیان آمریکا از سوریه بر کارزار واشنگتن علیه جمهوری اسلامی تأثیری نخواهد گذاشت. وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری مشترک با وزیر خارجه اردن گفت:

«تصمیم رئیس‌ جمهوری برای خروج نظامیان آمریکا از سوریه بر توانایی‌های ما در مقابله با ایران تأثیرگذار نیست. در روزها و هفته‌های آینده اقدامات تجاری و دیپلماتیک ما برای اعمال فشار بیشتر و دستیابی به شرایطی که در ماه مه برای ایران تعیین کردیم افزایش خواهد یافت.»

شرط‌های دوازده‌گانه مه سال ۲۰۱۸ ناظر بر برنامه هسته‌ای ایران، برنامه موشکی سپاه پاسداران و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی است.

وزیر خارجه آمریکا در عراق با برهم صالح، رئیس جمهوری و محمد الحکیم، وزیر خارجه و همچنین با محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدارها مایک پمپئو بر سیاست‌های راهبردی آمریکا با عراق بر اساس پیمان سال ۲۰۰۸ (پنج سال بعد از حمله نظامی آمریکا به این کشور که به سقوط حکومت صدام حسین انجامید) تأکید کرد.

سفر وزیر خارجه آمریکا به عراق سومین سفر مقامات بلندپایه آمریکایی در طی یک ماه به این کشور است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ایام کریسمس بدون اطلاع دولت عراق به دیدار سربازان آمریکایی مستقر در این کشور رفته بود. ریک پری، وزیر انرژی آمریکا نیز برای قطع وابستگی دولت عراق به ایران در زمینه تأمین انرژی به بغداد سفر کرده بود.

مایک پمپئو غروب چهارشنبه وارد قاهره می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • sattar beheshti

    اکونومیست در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت دموکراسی در جهان، ایران تحت حاکمیت حکومت اسلامی را در رتبه ۱۵۰ و در میان کشورهایی با حاکمیت استبدادی قرار داد. این گزارش که بر اساس پنج مؤلفه: «روند انتخاباتی و تکثرگرایی، آزادی‌های مدنی، عملکرد میزان مشارکت سیاسی در دولت، و فرهنگ سیاسی» بنا شده است کشورهای جهان را به چهار نوع حکومت طبقه‌بندی کرده است که شامل دموکراسی کامل، دموکراسی ناقص، رژیم‌ ترکیبی، و رژیم‌ استبدادی است. بر اساس این گزارش حکومت اسلامی با حاکمیت استبدادی حتی در منطقه خاورمیانه نیز دارای یکی از بدترین رتبه‌های شاخص دموکراسی می‌باشد. بر اساس همین گزارش سه کشور نروژ، ایسلند و سوئد دارای بهترین دموکراسیهای کامل می‌باشند.