ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای امنیت ملی: استعفای ظریف و خروج از برجام دروغ است

منشأ شایعه خروج ایران از برجام و استعفای ظریف گروهی از اصول‌گرایان تندرو هستند. اسحاق جهانگیری می‌گوید خلف وعده اتحادیه اروپا دولت را تحت فشار قرار داده.

پس از تحریم دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی به سبب انجام عملیات تروریستی در خاک دانمارک و هلند، این شایعه در ایران قوت گرفته که ایران از برجام خارج می‌شود و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه نیز استعفا خواهد داد. شورای عالی امنیت ملی، رئیس دفتر روحانی و دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت یک‌صدا این شایعات را تکذیب کرده‌اند.

سر در شورای عالی امنیت ملی (عکس: آرشیو)

منشأ شایعه خروج ایران از برجام و استعفای ظریف گروهی از اصول‌گرایان تندرو هستند. وزیر خارجه ایران در سخنانی که در آذر سال جاری در چهارمین کنگره حزب ندای ایران در تهران ایراد کرد، مخالفان «تعامل با غرب» را متهم کرد که غرب را مرکز جهان می‌پندارند. گروهی از اصول‌گرایان او را متهم کردند که خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ آماده می‌کند. ظریف با صراحت اعلام کرد که به سیاست داخلی علاقه‌ای ندارد و حاضر است حتی سند محضری بدهد که در دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری نامزد نخواهد شد. اما این اظهارات ظاهراً کافی نبود. حمید رسایی، نماینده اصول‌گرای مجلس نهم با انتشار پیامی در توییتر از دولت روحانی خواسته است «استعفای ظریف را بپذیرد.»

رسایی نوشته است:

«تنها شوک تأثیرگذار، پذیرش استعفای ظریف است. اروپا و آمریکا روی ماندن ظریف حساب باز کرده‌اند. (...) مردم ایران با بودن این تیم باید منتظر تحریم‌های بیشتر باشد.»

حسین امبر عبداللهیان، دستیار ویژه علی لاریجانی و معاون سابق وزیر خارجه ایران بعد از آنکه اتحادیه اروپا دستکاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد، در توییتر نوشت:

«غربی‌ها باید با شوکی مواجه شوند که بدانند به هر قیمت در تونل یکطرفه برجام کنونی باقی نخواهیم ماند.»

محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی اعلام کرده است که خبر استعفای محمد جواد ظریف و خروج ایران از توافق هسته‌ای که به طور همزمان منتشر شده، هر دو دروغ و مشتمل بر اهدافی مغرضانه و ضد منافع ملی است.

علیرضا معزی دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز خروج ایران از برجام و استعفای ظریف را تکذیب کرده و گفته است که «یک جریان مشکوک» با یک «طراحی پیچیده» از غیبت ظریف به سبب سفرش در هند برای جا انداختن شایعه خروج ایران از برجام و استعفای وزیر خارجه استفاده کرده است.

در برخی کانال‌های اصولگرایان در تلگرام، شایعه استعفای ظریف و خروج ایران از برجام به  شورای عالی امنیت ملی نسبت داده شده است. کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی شامگاه گذشته گفت:

«اخبار و مواضع شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه آن صرفاً از سوی سخنگوی این نهاد اعلام می‌گردد و هرگونه اطلاع‌رسانی خارج از مسیر ذکر شده ضمن آن که مورد تایید نیست، اقدامی خلاف قانون محسوب می‌شود.»

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی رسانه‌هایی را که این شایعه را پخش می‌کنند تهدید کرده تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی در گفت‌وگو با یورونیوز به اتحادیه اروپا تلویحاً اطمینان داده که به رغم این فشارها برجام پا برجای می‌ماند:

 «در داخل کشور فشارهای سیاسی زیادی بر دولت از سوی گروهی که از ابتدا معتقد بودند اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل نمی‌کنند و نباید به آنها اعتماد کرد، وارد می‌شود. در واقع بعد از این که اتحادیه اروپا به تعهداتش عمل نکرد، این فشارها بر دولت بیشتر نیز شده است، ولی ما فکر می کنیم تا آنجایی که منافع مردم ایران ایجاب کند باید برجام پا برجا بماند.»

ظریف در سخنانی که در کنگره حزب ندای ایران ایراد کرده بود، گفته بود فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس جمهوری است و چه کسی وزیر و چه کسی نماینده است: موجودیت [جمهوری اسلامی] ایران در خطر است.

همزمان با این سخنان احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد و کاظم صدیقی، امام جمعه تهران و همینطور حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از تریبون نماز جمعه از سیاست‌های رسانه‌ای دولت روحانی، حجاب و لوایح مبارزه با پولشویی انتقاد کردند.  صدیقی، خطیب نماز جمعه تهران گفته بود:

«گروهی چشمشان به بیرون است و تحقیر چنان وجودشان را پر کرده که همچنان در انتظار باج دادن و عقب‌نشینی کردن هستند.»

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.