ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستور بازداشت ۱۰۰ نظامی ارتش ترکیه صادر شد

به‌رغم گذشت دو سال و نیم از کودتای نافرجام ترکیه، بازداشت‌ها در این کشور همچنان ادامه دارد. بار دیگر شمار زیادی از نظامیان به اتهام همکاری با شبکه گولن مورد پیگرد قضائی قرار گرفتند.

دستگاه قضائی ترکیه دستور بازداشت بیش از ۱۰۰ نفر از سربازان و دانشجویان سابق نظامی را به اتهام همکاری با شبکه فتح‌الله گولن در کودتای ژوئیه ۲۰۱۶، صادر کرد. اردوغان وعده داد که دیر یا زود فتح‌الله گولن به ترکیه منتقل خواهد شد.

انتقال گروهی از متهمان شرکت در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ ترکیه به دادگاه ـ عکس از آرشیو

دفتر دادستان عمومی استانبول، جمعه ۱۱ ژانویه / ۲۱ دی اعلام کرد که دستور بازداشت ۵۰ متهم، شامل ۶ افسر و دانشجویان سابق دانشکده نظامی که پس از کودتا اخراج شده بودند را در چارچوب پرونده شبکه فتح‌الله گولن در ارتش، صادر کرده است.

در بیانیه دادستان عمومی استانبول آمده است که عملیات بازداشت این افراد در ۱۶ استان به اجرا در آمده است.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد که دادستانی استان آدانا واقع در جنوب ترکیه نیز دستور بازداشت ۵۲ نظامی دیگر از جمله ۴۲ نفر از بخش خدمات را در ۲۰ استان صادر کرده است.

پلیس ترکیه پس از شکست کودتا در این کشور بارها طرفداران فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی ساکن آمریکا را در عملیات مختلف مورد هدف قرار داده است. گولن همواره اتهام دست داشتن در کودتای تابستان ۲۰۱۶ را رد کرده است. در جریان این کودتا ۲۵۰ نفر کشته شدند.

به‌گفته دادستانی آدانا سرهنگ‌ها، فرماندهان، ستوان‌ها و دیگر افسران بخش خدمات که با افراد مرتبط با گولن از طریق تلفن تماس داشتند، دستگیر شده‌اند. تاکنون بسیاری از مظنونان در چارچوب این دستور بازداشت شده‌اند.

در حال حاضر بیش از ۷۷ هزار نفر در ترکیه در جریان محاکمه به‌سر می‌برند، در حالی که پس از کودتا ۱۵۰ هزار نفر از کارمندان دولت، پرسنل نظامی و دیگر افراد از کار خود یا اخراج شده و یا معلق شده‌اند. عملیات گسترده علیه مظنونان همچنان ادامه دارد.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر و هم‌پیمان‌های غربی ترکیه نگرانی‌های خود را نسبت به سرکوب‌ها اعلام کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند رجب طیب اردوغان کودتای نافرجام را بهانه‌ای برای سرکوب مخالفان خود قرار داده است. دولت ترکیه اما معتقد است که اقدامات امنیتی به‌دلیل اهمیت تهدیدات علیه کشور ضروری است.

اردوغان شامگاه چهارشنبه ۹ ژانویه / ۱۹ دی در سمپوزیومی درباره نظام ریاستی در آنکارا اعلام کرد که به از بین بردن کامل شبکه فتح‌الله گولن در داخل و خارج از ترکیه نزدیک شده‌اند. او گفت: «از همین‌جا به تمام اعضای شبکه گولن در داخل و خارج کشورمان می‌گویم، پایان شما نزدیک است. شما جایی برای رفتن و کاری برای انجام دادن نخواهید داشت.»

رئیس‌ جمهوری ترکیه وعده داد که دیر یا زود فتح‌الله گولن به ترکیه منتقل خواهد شد.

ترکیه تاکنون بارها از آمریکا خواسته است تا فتح‌الله گولن را مسترد کند اما آمریکا تاکنون به این درخواست پاسخ مثبت نداده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.