ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه ایران: دولت لهستان میزبان یک «سیرک ضد ایرانی» است

به ابتکار آمریکا اجلاسی در لهستان با توجه ویژه به نفوذ ایران در خاورمیانه برگزار می‌شود. ظریف و عراقچی تاریخ مهاجرت آوارگان لهستانی به ایران را پیش کشیدند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که فوریه ۲۰۱۹ ایالات متحده آمریکا در لهستان اجلاسی در سطح بین‌المللی برای گسترش ثبات و آزادی در خاورمیانه برگزار می‌کند. ایران در مرکز توجه این اجلاس قرار دارد. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با اشاره به میزبانی ایران از مهاجران لهستانی بعد از جنگ جهانی دوم، از دولت لهستان انتقاد کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران

وزیر خارجه آمریکا که در حال حاضر در سفر به خاورمیانه است، جمعه ۱۱ ژانویه/ ۲۱ دی در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز گفت اجلاس لهستان برای ثبات و آزادی در خاورمیانه با توجه ویژه به ایران در ۱۳ و ۱۴ فوریه در دو روز پیاپی برگزار می‌شود. به گفته مایک پمپئو «کشورهایی از آسیا، آفریقا، چند کشور غربی از جمله کشورهای اروپایی و کشورهای خاورمیانه در این اجلاس شرکت می‌کنند. هدف از برگزاری این اجلاس این است که نقش «بی‌ثبات‌کننده ایران» در خاورمیانه خنثی شود.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در واکنش به این رویداد با انتشار پیامی در توئیتر نوشته است:

«یادآوری به میزبان و شرکت‌کنندگان کنفرانس ضد ایرانی: کسانی که در آخرین نمایش ضد ایرانی توسط آمریکا شرکت کرده بودند، یا مرده‌اند، یا بی‌آبرو شده و یا به حاشیه رانده شده‌اند؛ و ایران قوی‌تر از همیشه است. دولت لهستان نمی‌تواند این ننگ را پاک کند: در حالی که ایران لهستانی‌ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور اکنون میزبان یک سیرک درمانده ضد ایرانی می‌شود.»

در فاصله بین سال‌های  ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۳ بیش از ۱۵۰ هزار نفر از آوارگان لهستانی‌ از اتحاد جماهیر شوروی و از طریق بندر انزلی وارد خاک ایران شدند. کوتاهی متفقین در تأمین آذوقه این مهاجران سبب برخی بحران‌ها و مشکلات اجتماعی شد. قرار بود این مهاجران اعم از سرباز یا افراد عادی به سرعت ایران را ترک کنند، اما آهنگ خروج مهاجران به تدریج کند شد و مهاجران لهستانی در ایران ماندگار شدند و برخی هم با ایرانی‌ها ازدواج کردند. وزیر خارجه ایران در پیام خود در توییتر تصویری هم از این مهاجران منتشر کرده.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران هم با انتشار پیامی در توییتر نوشته است:

«۱۸۹۲ لهستانی از ۱۹۴۲ تاکنون در قبرستان لهستانی‌ها در قلب تهران آرمیده‌اند. بیش از یک‌صد هزار لهستانی پس از آزادی از اردوگاه‌های کار اجباری استالین، از راه ایران بازگشتند. قبرستان‌ها در ایران بعد از ۳۰ سال قابل جایگزینی هستند اما مردم تهران ۷۷ سال است که احترام میهمانان خود را نگاه داشته‌اند.»

برخی از مهاجران لهستانی در اثر بیماری و یا به سبب کهولت سن در ایران درگذشتند. آن‌ها در گورستان‌هایی اختصاصی در تهران، بندر انزلی و اصفهان به خاک سپرده شدند. عراقچی به این گورستان‌ها اشاره کرده است.

اقدام به برگزاری یک اجلاس بین‌المللی با توجه ویژه به نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی تازه‌ترین ابتکار آمریکا در سطح جهانی برای اعمال فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ایران است. مایک پمپئو مه ۲۰۱۸ شرط‌های دوازده‌گانه‌ای برای پایان تحریم اقتصادی ایران مقرر کرد. این شرط‌ها ناظر بر نفوذ جمهوری اسلامی در عراق و سوریه و یمن و لبنان، نظارت بر برنامه موشکی ایران و توقف برنامه هسته‌ای این کشور است.

وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز اعلام کرد که حکومت بشار اسد بخشی از مذاکرات در اجلاس لهستان است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • منوچهر ژاله

    آقایان, آقایان، مواظب باشید از سر کینه به جمهوری اسلامی به جهت اسراییل ستیزی اش، آنقدر عقب عقب نروید که با سر به آغوش فرزندان کوره داران هولوکاست، وارثان دوستان کاتولیک متعصب و یهودی کش نازی ها در لهستان ، در آیشویتز، یعنی همین صاحبان قدرت امروزی در ورشو سقوط کنید. شما منطقا، آنقدر که در مورد ایران می دانید، در مورد لهستان نمی دانید. من یهودی اگر می دانم برای این است که باید بدانم.

  • سهیل

    کسانی که مهاجران لهستانی را پذیرفتند از جنس تو نبودند آقای ظریف. ضد ایرانی تویی و نظام آدمخوار اسلامی.

  • فرزاد

    همنجور که علی به خوبی اشاره کرد، من هم به نوبه خودم تکرار می‌کنم که شماها ایرانی نیستید، شماها یه مشت گروگانگیر مزدور که دوران انقلاب دوره تروریستی و گردنکشی تون رو در فلسطین گذروندید و به ایران گسیل شدید. هر کسی که فارسی تکلم میکنه که ایرانی نیست، معاون اوباما هم فارسی رو از توی وزیر خارجه بهتر صحبت میکرد... عمرتون تمومه.

  • علی

    نخیر جناب ظریف این جمهوری جهنمی اسلامی شما است که مانند یک "سیرک ضد ایرانی" ۴۰ سال است که دمار از روزگار ایران و ایرانی در آورده است. حالا گیریم که حین جنگ دوم جهانی تعدادی پناهجویان لهستانی در ایران به سر بردند, جماعت مرتجع حزب اللهی, انجمن حجتیه ای را سننه؟ این اصلا به آخوندها چه ربطی دارد؟ جمهوری جهنمی اسلامی شما آنقدر متوحش, متحجر, مافوق ارتجاعی, جاهل و عقب مانده است که حتا هولوکاست را هم نفی و رد می کنند, اما در عین واحد آنچنان خر مرد رند تشریف دارند, که هم میخوان بگن هولوکاستی وجود نداشته, اما ایران به لهستانی هایی که از دست هولوکاست فرار کرده بودند, در ایران پناه گرفتند!! نه آقا جان, خودتی.