ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بوی نامطبوع تهران: منشأ هنوز مشخص نشده است

اظهار نظرهای ضد و نقیض درباره منشأ بوی ناخوشایندی که در مناطق مختلف تهران احساس شده بود، ادامه دارد.

اظهار نظرهای ضد و نقیض درباره منشأ بوی ناخوشایندی که در مناطق مختلف تهران احساس شده بود، ادامه دارد.

شنبه ۲۲ دی خبرگزاری خانه ملت به نقل از انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران منشأ بوی نامطبوع را فاضلاب ناشی از شیرابه‌ پسماند‌های صنایع مواد غذایی فساد‍پذیر و کشتارگاه‌های مرغ ارادکوه اعلام کرده بود. او ساعاتی بعد در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما این اظهارات را تکذیب کرد.

تحقیق درباره منبع بوی نامطبوع تهران به مرکز محیط زیست دانشگاه تهران سپرده شد

استاندار تهران گفته است که این سخنان در بازدید از مسیر فرودگاه امام خمینی درباره رفع بوی نامطبوع اطراف فرودگاه مطرح شده بودند که یکی از رسانه‌ها به دلیل برداشت اشتباه منتشر کرده است. او همچنین گفت مرکز محیط زیست دانشگاه تهران درباره شناسایی منشأ بوی نامطبوع چندروز پیش پایتخت، در حال تحقیق است.

خانه ملت از قول او نوشته بود: «فاضلاب ناشی از شیرابه‌ پسماند‌های آرادکوه و تخمیر و تجزیه مواد غذایی فسادپذیر صنایع لبنی و کشتارگاه‌ها آلودگی بسیار بالایی ایجاد می‌کند، بوی ناشی از این آلودگی به هوا متصاعد و در اثر وزش باد پراکنده می‌شود.»

این صنایع در قسمت بالادست و تقریبا در محدوده غربی جاده مرقد روح‌اللخ خمینی تا فرودگاه بین‌المللی امام خمینی واقع شده است. محسنی بندپی گفته بود: «باد غالب نیز معمولا غرب به شرق است؛ به خصوص در فصل تابستان بوی ناشی از فضلاب برخی از صنایع و شیرابه‌های پسماند‌ها به سمت پایین دست که شرق استان تهران است متصاعد شده و بوی نامطبوع آن از اتوبان فرودگاه نیز به مشام می‌رسد.»

رضا عبدلی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا ناشی شدن بوی نامطبوع پایتخت از پسماندهای مجموعه آرادکوه را رد کرده و گفته: «شیرابه‌ها در سنوات گذشته در محل آرادکوه از طریق بازچرخانی خشک شده است و شیرابه‌ای برای تولید بوی نامطبوع وجود ندارد. اگر این بو ناشی از پسماندهای آرادکوه بود، باید ابتدا در مناطق جنوبی و با شدت بیشتری در این مناطق بو احساس می‌شد، اما این گونه نبوده است.»

رسانه‌های داخلی بعد از ظهر چهارشنبه ۱۱ دی گزارش دادند که بوی بدی که به بوی گوگرد یا آمونیاک شباهت داشت همه مناطق شهر تهران را در برگرفته است. درباره منشأ این بو اظهارات متفاوتی مطرح شد و نقاط مختلفی از تهران به عنوان منبع احتمالی مدنظر قرار گرفتند. اما در ادامه هیچ‌یک از گمانه‌زنی‌هایی که ترکیدگی فاضلاب، آسیب در پالایشگاه تهران، فعالیت آتشفشان دماوند، متروی تهران یا فاضلاب پلاسکو را دلیل انتشار این بو اعلام کرده بودند، تایید نشدند.

در گزارش خبرگزاری خانه ملت نیز، استاندار تهران شایعات مربوط به ارتباط بوی بد تهران با فعال‌شدن گسل‌های زلزله یا فعال شدن آتشفشان دماوند را رد کرده بود و گفته بود: «این موضوع کاملا منتفی است چرا که هیچ تغییری در آب‌های زیرزمینی مشاهده نشد، از طرفی زلزله‌های هفته اخیر مورد بررسی قرار گرفته و خوشبختانه حتی تکان‌های کوچک هم شاهد نبودیم، همچنین در هیچ کجای دنیا قبل از وقوع زلزله بویی به مشام نرسیده است. ارتباط بوی بد تهران با فعال شدن آتشفشان دماوند نیز کاملا رد شده است، چرا که جهت غالب وزش باد از غرب به شرق بوده و دماوند در شرق تهران است.»

محسنی بندپی همچنین صاحبان صنایع را به تعهد نسبت به رعایت استاندار‌های محیط زیستی دعوت کرده بود و اعلام کرده بود که همه صنایع مکلف به رعایت استاندارد‌هایی با شاخصه تصفیه‌پذیری به حد ورود به آب پذیرنده و خاک خواهند شد.

پیش‌تر برخی از مسولان از جمله محمد حسین بازگیر، رئیس محیط زیست شهر تهران نیز به مسیر فرودگاه امام خمینی اشاره کرده بودند و انتشار بوی نامطبوع در تهران را به احتمال انتشار گاز مرکاپتان در این منطقه مربوط دانسته بودند. در سال‌های گذشته بارها کانون‌های بوی بد در اطراف فرودگاه امام در جنوب شهر تهران شناسایی شده‌اند.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • حقیقتگو

      برای مخفی کردن تولیدات سوخت موشکی که مسبب بخارات و بوه های شیمیائی تند است در داخل تهران وحومه انجام میشود ومسلم بسیاری ازمقامات بدون اطلاع ازاین ترکیبات شیمیائی سوخت موشکی نمی توانند دلیل این بو را بیابند