ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مستند «مثل یک زن» توقیف شد

مژگان ایلانلو کارگردان مستندی درباره فائزه هاشمی می‌گوید نهادهایی خارج از وزارت ارشاد اسلامی دستور داده‌اند که نمایش عمومی «مثل یک زن» متوقف شود.

مستند «مثل یک زن» درباره فائزه هاشمی توقیف شد. مژگان ایلانلو، کارگردان این اثر می‌گوید با وجود آنکه وزیر ارشاد اسلامی خواهان نمایش این فیلم در سینماهای تهران و شهرستان‌ها بوده، اما بعد از اکران این مستند، نهادهایی خارج از وزارت ارشاد دستور توقیف فیلم را صادر کرده‌اند.

نمایی از مستند «مثل یک زن» درباره فائزه هاشمی به کارگردانی مژگان ایلانلو

از ۱۵ دی مستند «مثل یک زن» که پرتره‌ای از فائزه هاشمی، دختر هاشمی رفسنجانی است در سینماهای «هنر و تجربه» به نمایش درآمده است. مژگان ایلانلو، کارگردان این فیلم شنبه ۲۲ دی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران از توقیف این فیلم خبر داد:

«امروز آقای حسین پارسایی از طرف وزارت ارشاد به من نامه‌ای را نشان دادند که بر اساس آن متأسفانه هرگونه اکران این اثر توقیف شده است. این در حالی است که اکران شهرستان‌ها از چند روز پیش توقیف شده بود و از امروز صبح هم اکران‌های تهران توقیف شده است. حتی پروانه تک نمایش‌هایی که برای این مستند وجود داشت را هم از ما گرفتند و هرگونه اکران و نمایشی را توقیف کردند.»

ساخت مستند «مثل یک زن» از سال ۹۲ تا ۹۵ به دراز کشید. قرار بود این فیلم سال گذشته در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآید اما سازمان سینماییزوزارت ارشاد بنا بر مصلحت آن را از جشنواره کنار گذاشت. با مساعدت سید عباس صالحی، وزیر ارشاد اسلامی برای این فیلم پروانده نمایش صادر شد و در نوبت اکران قرار گرفت تا اینکه سرانجام ۱۵ دی، بیش و کم همزمان با دومین سالگرد درگذشت علی اکبر هاشمی رفسنجانی برای نخستین بار در خانه هنرمندان و سینما فرهنگ به نمایش درآمد.

کارگردان مستند «مثل یک زن» به ایسنا گفته است که سانسورهای لازم را انجام داده، اما این فیلم باز هم توقیف شده:

«با کلیت موضوع فیلم و شخصیتی که این مستند به آن پرداخته مشکل داشتند. در متن نامه هم اشاره شده که به دلیل مفتوح بودن پرونده فائزه هاشمی این توقیف صورت گرفته است.»

فائزه هاشمی از مخالفان سرسخت محمود احمدی‌نژاد بود. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی ۱۳ دی ۱۳۹۰ او را به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، به شش ماه حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم کرد. این پرونده هنوز بسته نشده.

مژگان ایلانلو تاکنون ۱۶ فیلم مستند را برای تلویزیون و سینما کارگردانی کرده ‌است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرزانه

    گرامی، امروز در زمانه ای زندگی میکنیم که آزادی در دنیای مجازی همهٔ دیکتاتورها را کلافه کرده، سرت را درد نیآورم، شما میتوانید فیلمتان را به رایگان در اختیار همه بگذارید، آنرا به یوتوب آپلود کنید (البته به اسم یک کاربر ناشناس که نتوانند حتی یقهٔ شما را بگیرند، کسی چه میداند مثلا شاید یک نفر کامپیوتر شما را هک کرد و نسخه دیجیتال فیلمتان را دزدید و آنرا آپلود کرد)

  • Neda

    *** حرفهایی تکان دهنده زهرا، قربانی جنسی ازجزییات رابطه جنسی پاسداری بی شرف

  • فشل است

    فائزه هاشمی: "فروپاشی محتوایی (نظام) اتفاق افتاده است و تنها فروپاشی فیزیکی اتفاق نیفتاده" فائزه هاشمی نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با روزنامه "مستقل" درباره "نگرانی از فروپاشی" در کشور گفت: «از دیدگاه من فروپاشی محتوایی اتفاق افتاده است و تنها فروپاشی ظاهری و فیزیکی اتفاق نیفتاده است و خیلی احتمال می‌دهم که این اتفاق بیافتد.» وی افزوده است: «پایه‌های حکومت، عمدتا از طریق ارعاب و ... وحشت‌هایی که ایجاد می‌کنند، مستحکم شده است؛ دادگاه ها، محکومیت‌های شدید مانند اخراج از کار، تحصیل و غیره.» دختر هاشمی رفسنجانی در ادامه می افزاید: «در حال حاضر هر قشری را که می‌بینید بالاخره یک عده از فعالین آن حوزه داخل زندان هستند، از کارگران گرفته تا معلمان، کامیون‌داران، فعالین حوزه زنان و محیط زیست، دانشجویان... و فعالین اقتصادی و آدم‌های مختلفی که یا داخل زندان هستند و یا حکم دارند که باید به زندان بروند.» فائزه هاشمی همچنین گفته: « هر جا را که نگاه می کنی، فشل است و بی برنامه و این اصلا خوب نیست.»