ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«دختر فراری سعودی» به کانادا رسید

رهف القنون دختر ۱۸ ساله سعودی که از خانواده‌اش فرار کرده بود، به کانادا رسید. وزیر امور خارجه کانادا در فرودگاه تورنتو از او استقبال کرد.

رهف القانون، دختر ۱۸ ساله سعودی که از خانواده‌اش فرار کرده بود، به کانادا رسید و در آنجا پناهندگی گرفت. وزیر امور خارجه کانادا شنبه ۱۲ ژانویه/ ۲۲ دی  از او در فرودگاه تورنتو استقبال کرد. کریستینا فریلند، در کنار القانون که لبخند به لب داشت، رو به دوربین‌ها و خبرنگاران گفت: «این یک کانادایی جدیدِ خیلی شجاع است.»

رهیف القانون در فرودگاه بانکوک، عکس از AP

رهف محمد القانون، ۵ ژانویه/ ۱۵ دی از کویت با یک پرواز به بانکوک رفت و در آنجا در برابر ماموران مهاجرت که قصد داشتند او را بازگردانند مقاومت کرد. او گفته بود می‌ترسد در صورت بازگشت خانواده‌اش او را بکشند.

القانون گفت به سبب «آزار فیزیکی، احساسی و کلامی و در عین حال زندانی شدن در داخل خانه برای ماه‌ها»  می‌خواهد درخواست پناهندگی دهد. او همچنین گفته است خانواده‌اش تهدید کرده‌اند مانع از ادامه تحصیلش می‌شوند.

او دوشنبه ۷ ژانویه/ ۱۷ دی با انتشار ویدئویی در توئیتر نشان داد که درِ اتاق هتل را با یک میز و فرش سد کرده است تا مانع ورود ماموران شود. این دختر ۱۸ ساله در اولین دادخواهی‌هایش در شبکه‌های اجتماعی گفته بود خانواده‌اش در جامعه سعودی صاحب قدرت هستند اما توضیح بیشتری درباره آنها نداده بود.

بعد از دریافت پیام‌های القانون در شبکه‌های اجتماعی گروه‌های حقوق بشری به کمک او شتافتند.

«کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان» به سرعت وارد عمل شد و نماینده‌ این سازمان هفته پیش با القانون در فرودگاه بانکوک دیدار کرد. مقامات مهاجرت در تایلند نیز خبر دادند از بازگرداندن این دختر با هواپیما به کویت منصرف شده‌اند.

پدر و برادر القانون نیز به بانکوک رفتند اما نتوانستند شانس رو در رو شدن با او را پیدا کنند. القانون از دیدار با آنها سرباز زد و آنها نیز با به نتیجه نرسیدن تلاش‌هایشان به کشورشان بازگشتند.

بعد از چند روز اخبار داغ حول این دختر جوان سعودی، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، جمعه ۱۱ ژانویه/ ۲۱ دی گفت کانادا درخواست کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان را پذیرفته و القانون را در کانادا می‌پذیرد.

القانون ابتدا قصد داشت از بانکوک به استرالیا برود و در آنجا پناهندگی بگیرد، اما مقامات اداره مهاجرت تایلند با دریافت پیام هشدار از سفارت سعودی او را در سالن ترانزیت متوقف کردند.

به گزارش روزنامه «گاردین» و بر اساس اخبار تایید نشده، القانون سه ماه ویزای توریستی استرالیا در پاسپورت خود داشته، ولی استرالیا ویزای توریستی او را لغو کرده است.

دولت استرالیا در این باره اظهار نظر نکرده است.

این کشور در واکنش به خواست القانون برای پناهندگی روز سه‌شنبه اعلام کرد که بعد از تمام شدن بررسی‌های «کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان» در خصوص این موضوع، درخواست پناهندگی او را «با دقت بررسی می‌کند.»

اما پیش از آنکه استرالیا ادعاهای القانون را راستی‌آزمایی و در مورد او تصمیم‌گیری کند، کانادا این دختر جوان را در خاک خود پذیرفت.

فریلند، وزیر امور خارجه کانادا گفته است تصمیم کانادا برای پذیرش القانون بخشی از «سیاست کانادا برای حمایت از زنان و دختران در سرتاسر دنیاست.»

القانون در توئیتر خود از همه کسانی که به او کمک کردند تشکر کرد. او نوشت: «می‌خواهم از همه شما مردمی که از من پشتیبانی کردید و زندگی‌ام را نجات دادید تشکر کنم. حقیقتاً من هرگز این میزان عشق و حمایت را در رویا هم ندیده بودم. شما جرقه‌ای هستید که به من انگیزه می‌دهید آدم بهتری باشم.»

تصمیم کانادا برای دادن پناهندگی به القانون می‌تواند رابطه ضعیف این کشور با عربستان سعودی را بدتر کند. روابط دو کشور سال گذشته دچار بحران شد، زیرا اوتاوا از ریاض به خاطر بازداشت و زندانی شدن فعالان زن جوان انتقاد کرده بود.

بر اساس قانون فرهنگ و حضانت عربستان سعودی، یک زن برای کار کردن، سفر کردن، ازدواج و حتی دریافت برخی خدمات بهداشتی، به اجازه یک عضو مرد خانواده نیاز دارد.

در سال گذشته رانندگی برای زنان در عربستان سعودی آزاد شد. با این حال آنها برای رانندگی هنوز به اجازه مرد خانواده نیاز دارند.

  • در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.