ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر انرژی عربستان سعودی: بازار نفت به زودی به تعادل می‌رسد

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی گفته است این کشور ورای تعهد خود برای کاهش تولید نفت پیش رفته و هم تولید و هم صادرات را با هم کاهش داده‌ است.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی روز یک‌شنبه ۱۳ ژانویه/ ۲۳ دی گفت بازار نفت «راه درستی را می‌رود» و به زودی به تعادل خواهد رسید، اما تولیدکنندگان نفت حاضرند در صورت لزوم، بیشتر فعالیت کنند.

عکس از آرشیو

قیمت نفت خام که اوایل اکتبر سال گذشته به بالاترین میزان خود در چهار سال اخیر رسیده بود، به خاطر ترس بازار از فزونی تولید در دو ماه آخر سال ۲۰۱۸ میلادی به شدت کاهش یافت.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و سایر تولیدکنندگان بزرگ نفت به رهبری روسیه در ماه دسامبر به توافق رسیدند که از ژانویه مجموع خروجی نفت خود را تا ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند تا جلوی سرریز تولید و کاهش قیمت‌ها را بگیرند.

از این میان کشورهای اوپک متعهد شدند تولید نفت خود را ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند. اوپک به کشورهای غیر عضو نیز پیشنهاد داد در سال جاری میلادی ۴۰۰ هزار بشکه کمتر نفت تولید کنند.

با این حال حدود یک ماه بعد از این توافق، قیمت‌ها همچنان دچار نوسان است. روسیه و سایر کشورهای تولید کننده نفت نیز هنوز در کاهش تولید با اوپک همراه نشده‌اند.

الفالح اما در یک کنفرانس نفتی در ابوظبی گفت:

«اگر ورای سر و صدای داده‌های هفتگی و رفتار گله‌ای سفته‌بازان نگاه کنیم، متقاعد می‌شویم که در مسیر درست هستیم و بازار نفت به زودی به تعادل خواهد رسید. اگر فکر کنیم که باید کار بیشتری انجام دهیم، در اتحاد با شرکای اوپک و غیر اوپک خود این کار را می‌کنیم زیرا در اینجا همکاری نیز ضروری است.»

بعد از توافق کشورهای صادر کننده نفت در ماه گذشته میلادی، روسیه همچنان تولید نفت خام خود را افزایش داد. این موضوع سبب شک و تردید شده که آیا کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و کشورهای متحد آن‌ها تولید خود را بر اساس توافق صورت گرفته کاهش خواهند داد؟

در سوی دیگر، عرضه نفت خام از آمریکا نیز در ماه‌های اخیر افزایش یافت. وزارت انرژی ایالات متحده در ماه دسامبر گزارش داد تولید نفت شیل این کشور برای اولین بار در این ماه از ۸ میلیون بشکه در روز عبور کرد.

افزایش تولید از سوی آمریکا و روسیه باعث شد قیمت نفت همچنان افت کند.

الفالح گفت منابع دست دوم نشان می‌دهد تولید اوپک در دسامبر ۶۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از ماه نوامبر بوده است.

او گفت:

«ما در عربستان سعودی ورای تعهد خود پیش رفتیم و تولید و صادرات را با هم کاهش داده‌ایم.»

الفالح بعد از کنفرانس به خبرنگاران گفت نیازی به برگزاری جلسه اوپک قبل از ماه آوریل نمی‌بیند.

در ماه آوریل اعضای گروه اوپک برای تنظیم میزان خروجی خود در ادامه سال ۲۰۱۹ دیدار خواهند کرد.

قطع کامل صادرات نفت ایران؟

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران که او نیز در حال حاضر در ابوظبی به سر می‌برد، شنبه ۱۲ ژانویه/ ۲۲ دی گفت معافیت از تحریم نفتی ایران به پایان خواهد رسید و آمریکا دیگر به متحدان و متقاضیان خرید نفت از ایران معافیت از تحریم‌های نفتی را اعطا نمی‌کند.

کره جنوبی، ترکیه، ایتالیا، امارات، ژاپن و تایوان از جمله کشورهایی هستند که مشمول معافیت در زمینه واردات نفت ایران شده‌اند. معافیت کشورهای یاد شده از تحریم نفتی ایران ماه مه سال جاری به پایان می‌رسد.

هوک گفت که ایالات متحده آمریکا برای ثبات قیمت نفت در بازارهای جهانی برخی کشورها را شامل معافیت از تحریم نفتی ایران کرده بود.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در ماه نوامبر گفته بود توقف کامل صادرات نفت ایران بازارهای جهانی را متزلزل می‌کند و سبب افزایش قیمت نفت می‌شود.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برای اجرای اصلاحات اقتصادی در عربستان به نفت ۸۰ دلاری نیاز دارد.

اگر تحریم‌ها علیه ایران به طور کامل اجرا شود، با کاهش سهم ایران از تولید جهانی، قیمت نفت افزایش خواهد داشت.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.