ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاسخ تند ترکیه به تهدید اقتصادی ترامپ علیه این کشور

ترامپ ترکیه را تهدید کرده بود که اگر به کردهای سوریه حمله نظامی کند اقتصادش ویران خواهد شد. آنکارا می‌گوید ترکیه با تروریست‌ها در سوریه مبارزه می‌کند نه با کردها.

پس از آن‌که دونالد ترامپ ترکیه را تهدید کرد که اگر به کردها در شمال سوریه حمله کند اقتصادش ویران خواهد شد، آنکارا واکنش شدیدی نشان داد و خطاب به ترامپ گفت «تروریست‌ها نمی‌توانند شریک و یا هم‌پیمان شما باشند». در پی تنش تازه بین دو کشور، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار باز هم پایین آمد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا

حضور نظامی کردهای سوریه در شمال این کشور بار دیگر موضوع تنش میان آمریکا و ترکیه شد. این تنش پس از آن صورت می‌گیرد که در ماه دسامبر گذشته آمریکا اعلام کرد که نیروهای خود را از سوریه خارج خواهد کرد و ترکیه گمان برد که می‌تواند کنترل شمال سوریه را به‌دست بگیرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا یکشنبه ۱۳ ژانویه / ۲۳ دی در صفحه توئیتر خود از آغاز خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نوشت و افزود حمله به بقایای گروه «دولت اسلامی» (داعش) ادامه دارد.

ترامپ در توئیتر خود گفته است به‌رغم خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، اگر داعش دوباره خود را بازسازی کند آمریکا از پایگاه‌های خود در منطقه به آن‌ها حمله خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین ترکیه را تهدید کرد و گفت اگر این کشور به کردها در شمال سوریه حمله کند «از نظر اقتصادی ویران» خواهد شد. او همچنین از ایجاد یک «منطقه حائل ۲۰ مایلی (۳۰ کیلومتری)» در این منطقه خبر داد اما توضیح بیشتری در این‌باره ننوشت.

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 13. Januar 2019

ترامپ در پست دیگری خواهان آن شد که کردها ترکیه را تحریک نکنند. او گفت روسیه، ایران و سوریه بزرگترین بهره‌مندان از سیاست درازمدت آمریکا برای از بین بردن داعش در سوریه بوده‌اند و «ما نیز از آن نفع برده‌ایم، اما زمان آن فرارسیده که نیروهایمان را به خانه بازگردانیم و به جنگ‌های بی‌پایان خاتمه دهیم.»

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 13. Januar 2019

مقام‌های آمریکایی پیش از این بدون آن‌که زمان خروج نیروهای این کشور از شمال سوریه را اعلام کنند، چندین بار گفته بودند که اجازه نخواهند داد ارتش ترکیه کردها را در شمال سوریه مورد حمله قرار دهد.

هشدار شدید ترامپ موجب شگفتی و واكنش تند مقامات تركیه در روز دوشنبه ۱۴ ژانویه / ۲۴ دی شد. آن‌ها از آمریکا خواستند تا همکاری استراتژیک خود با ترکیه را حفظ کند.

ابراهیم کالین، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه در یک پیام توئیتری در پاسخ به اظهارات دونالد ترامپ، نوشت: «ترکیه با تروریست‌ها در سوریه مبارزه می‌کند نه با کردها؛ ما از کردها و بقیه مردم سوریه در برابر تهدید تروریست‌ها محافظت خواهیم کرد.»

— Ibrahim Kalin (@ikalin1) 13. Januar 2019


کالین روز دوشنبه گفت: «آقای ترامپ، تروریست‌ها نمی‌توانند شریک و یا هم‌پیمان شما باشند. ترکیه از آمریکا انتظار دارد که وظایف و تعهدات خود به‌عنوان یک شریک استراتژیک را به‌جای آورده و از سایه افکندن بر این امر با تبلیغات تروریستی خودداری کند.»

فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات اردوغان نیز همین مواضع کالین را تکرار کرده و با بیان این‌که «ترکیه قطعاً مبارزه خود را علیه تروریسم دنبال خواهد کرد»، گفته است که این کشور دشمن کردها نیست بلکه از آن‌ها محافظت می‌کند.

آلتون افزوده است: « ترور، ترور است و باید ریشه‌کن شود. این دقیقاً همان چیزی است که ترکیه در سوریه انجام می‌دهد.»

در ماه اوت گذشته تنش دیپلماتیک میان آنکارا و واشنگتن شدت گرفت و تأثیر خود را بر اقتصاد ترکیه گذاشت. این بار نیز لیر ترکیه صبح دوشنبه باز هم ۱،۶ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داد و قیمت هر دلار به ۵۵۴۵۰ لیر رسید.

دونالد ترامپ ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ با اعلام پیروزی بر داعش، دستور خروج ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی از خاک سوریه را صادر کرد. متحدان آمریکا از تصمیم غیرمنتظره ترامپ خشنود نیستند.

ائتلاف جهانی علیه داعش به‌رهبری آمریکا جمعه ۱۱ ژانویه/ ۲۱ دی از آغاز «عقب‌نشینی خودخواسته» ارتش آمریکا از خاک سوریه خبر داد.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در همان روز اعلام کرد که عملیاتی علیه شبه‌نظامیان کرد سوریه که تحت حمایت ایالات متحده هستند انجام خواهد شد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، هفته گذشته تلاش کرد از ترکیه تضمین بگیرد که پس از خروج آمریکا از سوریه آسیبی به یگان‌های مدافع خلق نمی‌رسد. این موضوع با واکنش رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه مواجه شد.

ترکیه یگان‌های مدافع خلق را تروریست می‌نامد و حمایت آمریکا از آن‌ها را خیانت به ترکیه می‌داند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.