ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دست‌کم ۴ زندانی در کرج اعدام شدند

یکی از اعدام‌شدگان پیش از این از شکنجه‌هایی که بر او رفته بود سخن گفته بود. برخی گزارش‌ها شمار اعدام‌شدگان را ۱۲ نفر اعلام کرده‌اند.

فعالان حقوق بشر در ایران گزارش داده‌اند که چهارشنبه گذشته دست‌کم ۴ زندانی به اتهام «قتل» در رجایی‌شهر کرج اعدام شدند. سازمان حقوق بشر ایران شمار اعدام‌شدگان را ۱۲ نفر اعلام کرده است. یکی از اعدام‌شدگان که پیش از این اعتصاب غذا کرده بود، گفته بود شکنجه شده است.

عکس از آرشیو

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دوشنبه ۲۴ دی اعلام کرد که دستگاه قضائی جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۹ دی‌ماه دست‌کم ۴ زندانی محبوس در زندان رجایی‌شهر کرج را اعدام کرد.

این زندانیان دو روز قبل از اعدام در روز دوشنبه ۱۷ دی جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی منتقل شده بودند.

هویت یکی از زندانیان اعدام شده به نام محسن (حمید) رضایی، توسط هرانا و هویت دو نفر دیگر از اعدام‌شدگان رضا فرمانجو و برات‌علی رحیمی توسط سازمان حقوق بشر ایران احراز شده است.

هویت چهارمین زندانی هنوز معلوم نیست.

سازمان حقوق بشر ایران اما در گزارشی شمار اعدام‌شدگان چهارشنبه گذشته در این زندان را ۱۲ نفر اعلام کرده و گفته است که حکم اعدام ۵ زندانی دیگر که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند، در همین زندان به صورت مخفیانه به اجرا درآمده است. اسامی و جزئیات پرونده این پنج زندانی مشخص نیست.

رسانه‌های داخل ایران تا کنون به اعدام این زندانیان اشاره‌ای نکرده‌اند.

مادر محسن رضایی یکی از زندانیانی که اعدام شده به هرانا گفته است که فرزندش قرار بود تبرئه شود و مسئولان قضائی به او گفته بودند مواردی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد پسرش بی‌گناه است.

محسن رضایی ۳۴ ساله از سال ۱۳۸۹ در زندان به‌سر می‌برد. او در یک فایل شنیداری ادعا کرده بود که برای اخذ اقاریر اجباری در دوره بازداشت توسط نیروی انتظامی شکنجه شده و در توصیف شکنجه‌هایش گفته بود:

«در یک سالی که در آگاهی بودم بسیار شکنجه دیدم، کشیدن ناخن شصت پایم که عفونت شدید کرد چون در انفرادی بودم و یکی از دنده‌هایم شکست. زیر شکنجه که مدت زیادی تنفس‌ام بسیار مشکل بود و بسیار سختی کشیدم.»

او در تابستان سال گذشته به دلیل اعتراض به وضعیت پرونده‌اش دست به اعتصاب غذا زده بود.

مادر محسن رضایی می‌گوید در اوایل بازداشت پسرش او را هم گرفته‌‌اند و چهار ماه در اداره آگاهی در بازداشت بوده است.

ایران نسبت به شمار جمعیت خود بالاترین میزان اعدام را در جهان دارد.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران می‌گویند در دوره یک ساله (اول ژانویه ۲۰۱۸ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۸) دست‌کم ۲۳۶ نفر در ایران اعدام شدند و ۱۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. بیش از ۷۲ درصد اعدام‌های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضائی اطلاع‌رسانی نمی‌شوند.

سازمان حقوق بشر ایران نیز می‌گوید ۲۴۰ اعدام از میان ۵۱۷ اعدام در سال ۲۰۱۷ با اتهام قتل عمد صورت گرفته و عدم درجه‌بندی برای قتل عمد در ایران باعث می‌شود هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، منجر به صدور حکم اعدام شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.