ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه آمریکا: به کردها متعهدیم

ترامپ به ترکیه هشدار داده که اگر به کردها حمله کند، ایالات متحده اقتصاد این کشور را ویران می‌کند. پمپئو این سخنان را نشانه‌ای از پایبندی آمریکا به حمایت از کردهای سوریه دانست.

ترامپ ترکیه را تهدید کرده بود که اگر به کردها حمله کند آمریکا اقتصاد این کشور را ویران خواهد کرد. وزیر خارجه آمریکا این تهدید ترامپ را نشانه تعهد ایالات متحده به هم‌پیمانانش دانست. ترامپ از ایجاد یک منطقه حائل نیز سخن گفته بود، وزیر خارجه ترکیه از این طرح استقبال کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دوشنبه ۱۴ ژانویه / ۲۴ دی در برابر خبرنگاران در ریاض اعلام کرد که هنوز با مقامات ترکیه و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کشورش درباره تهدید آنکارا از سوی ترامپ صحبت نکرده است.

دونالد ترامپ یکشنبه ۱۳ ژانویه / ۲۳ دی در صفحه توئیتر خود ترکیه را تهدید کرد و گفت اگر این کشور به کردها در شمال سوریه حمله کند «از نظر اقتصادی ویران» خواهد شد.

تصمیم ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه که ابتدا گفته شد سریع انجام خواهد شد اما بعد از خروج آرام آن‌ها سخن گفت، متحدان آمریکا را شگفت‌زده کرد و خشم کردهای سوریه را برانگیخت.

مایک پمپئو معتقد است از ماه گذشته که تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گرفته شد، پیام آمریکا در مورد کردها روشن و بدون تغییر بوده است.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «دولت ایالات متحده نسبت به این درخواست که ترکیه رفتار نامناسبی با کردها در پیش نگیرد استوار بوده است. اگر موضوع به تروریست‌ها مربوط باشد، ما همه تندروها را در هر جا بیابیم نابود خواهیم کرد. من فکر می‌کنم که سخنان امروز صبح رئیس‌جمهوری نیز با این سیاست سازگار است.»

پمپئو در مورد این‌که منظور ترامپ از ویران کردن اقتصاد ترکیه چیست، گفت: «ما در بسیاری از نقاط جهان تحریم‌هایی اعمال می‌کنیم. من فکر می‌کنم که منظور او چنین اقدامی بوده است، با این حال در این‌باره باید از خود او بپرسید.»

پیام توئیتری ترامپ واکنش‌های شدید آنکارا را برانگیخت و در ادامه لیر ترکیه روز دوشنبه ۰،۸۴ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داد.

ابراهیم کالین، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه در یک پیام توئیتری در پاسخ به اظهارات دونالد ترامپ، نوشت: «ترکیه با تروریست‌ها در سوریه مبارزه می‌کند نه با کردها؛ ما از کردها و بقیه مردم سوریه در برابر تهدید تروریست‌ها محافظت خواهیم کرد.»

فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات اردوغان نیز همین مواضع کالین را تکرار کرد و گفت: «ترکیه قطعاً مبارزه خود را علیه تروریسم دنبال خواهد کرد.»

سپس مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز ضمن انتقاد از پیام ترامپ گفت: «تهدید اقتصادی آنکارا هیچ دستاودی نخواهد داشت و متحدان استراتژیک از طریق توئیتر و شبکه‌های اجتماعی مواضع خود را اعلام نمی‌کنند. ما بارها اعلام کرده‌ایم که به هیچ وجه از تهدید نترسیده و در این راستا پیش نخواهیم رفت.»

چاووش‌اوغلو همچنین افزود: «هیچ کشوری مانند ترکیه در راه مقابله با تروریسم مبارزه و تلاش نکرده است. (...) اما اگر خیلی دوست دارید می‌توانید یگان‌های مدافع خلق را ـ همان‌گونه که در کشورهایی حضور دارند ـ به کشورتان ببرید.»

او بر ادامه «مبارزه با تروریسم» و «هرگونه تهدید علیه امنیت ملی ترکیه» نیز تأکید کرد.

ترامپ در پیام توئیتری خود همچنین از ایجاد یک «منطقه حائل ۲۰ مایلی (۳۰ کیلومتری)» میان ترکیه و کردها در این منطقه خبر داد اما توضیح بیشتری در این‌باره ننوشت. پمپئو گفت این سخنان ترامپ نیز مبتنی بر سیاست آمریکاست. این کشور می‌خواهد با مذاکره با مقامات ترکیه آن را عملی سازد و این اقدام در حال انجام است.

او گفت: «ما می‌خواهیم تضمین داده شود که نیروهایی که در کنار ما با گروه "دولت اسلامی" (داعش) جنگیدند در امنیت خواهند ماند و تروریست‌ها در سوریه به ترکیه حمله نخواهند کرد. این دو هدف ماست.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «اگر بتوانیم یک منطقه حائل ایجاد و امنیت را برقرار کنیم برای همه در منطقه خوب خواهد بود.»

مولود چاووش‌اوغلو از پیشنهاد ایجاد یک منطقه حائل ۳۰ کیلومتری استقبال کرد و گفت ترکیه از مدت‌ها پیش خواهان ایجاد چنین منطقه‌ای در شمال سوریه بود. او گفت: «آن‌ها پس از آن‌که با موضع قاطع ترکیه مواجه شدند از این طرح حمایت کردند و ما مخالف آن نیستیم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جنبش های انقلابی کردستان

    جناب معروفی جنبش انقلابی کردستان ۴۰ سال است که بهترین رابطه ای ممکن با ج.ا. را دارد, و از روز اول بدون هیچ تردید و توهمی در پی سرنگونی و براندازی جمهوری جهنمی اسلامی بوده. سه اعتصاب عمومی موفق هم که تا به حال در کردستان به وقوع پیوسته است, همگی تمرین هایی است برای آن اعتصاب عمومی سراسری و کشوری که نهایتا رژیم اسلامی را ساقط خواهد کرد. تحولات سیاسی در کشور ما از دیماه پیش تا کنون بیشتر و بیشتر به سوی راه و روشی میرود که جنبش های انقلابی کردستان تا به حال نمایندهء آنان بوده است. نظر شما چیست؟

  • معروفی

    آمریکا باز هم سر کردها میخواهد با ترکیه مذاکره کند نه برای کردها بلکه برای خودشان. ترکیه را قانع میکند که اس۴۰۰ روسی را نخرد در عوض آمریکا در مقابل حمله ترکیه کنار خواهد ایستاد. کردها باید با اسد به توافق برسند تحت نظارت روسیه. و با ایران رابطه بهتری ایجاد کنند.