ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موافقت نیروهای دموکراتیک سوریه با ایجاد منطقه حائل در مرز ترکیه

در حالی‌که گفته می‌شد کردهای سوریه با ایجاد منطقه حائل در مرز ترکیه مخالفند، نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کردند که اگر این اقدام مانع از «مداخله خارجی» شود با آن موافقند.

نیروهای دموکراتیک سوریه، متشکل از شبه‌نظامیان عرب و کرد، با انتشار بیانیه‌ای پشتیبانی خود را از پیشنهاد ترامپ مبنی بر ایجاد یک منطقه حائل در مرز ترکیه اعلام کرد مشروط بر آنکه این اقدام مانع از «مداخله خارجی» شود.

نیروهای دموکراتیک سوریه، متشکل از شبه‌نظامیان عرب و کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا یکشنبه ۱۳ ژانویه / ۲۳ دی در صفحه توئیتر خود ترکیه را تهدید کرد و گفت اگر این کشور به کردها در شمال سوریه حمله کند «از نظر اقتصادی ویران» خواهد شد. او در این پیام همچنین پیشنهاد ایجاد یک «منطقه حائل ۲۰ مایلی (۳۰ کیلومتری)» میان ترکیه و کردها در مرز ترکیه را داد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه از این پیشنهاد استقبال کردند. اردوغان در گفت‌وگوی تلفنی با ترامپ وعده داد که در تمام طول مرزی ترکیه در شمال سوریه این منطقه را ایجاد کند.

نیروهای دموکراتیک سوریه در بیانیه خود گفته‌اند: «ما تمامی کمک‌های لازم برای ایجاد منطقه امنیتی مورد بحث (...) با ضمانت بین‌المللی (...) که مانع مداخله خارجی شود، انجام خواهیم داد.»

کردها قصد دارند مانع از دخالت نظامی ترکیه در شمال سوریه شوند. آن‌ها پیش از این نیز هدف نیروهای نظامی ترکیه قرار گرفته بودند.

موافقت نیروهای دموکراتیک سوریه با ایجاد منطقه امن در حالی صورت می‌گیرد که صبح چهارشنبه آلدار خلیل یکی از رهبران کردهای سوریه و از مسئولان منطقه خودمختار کردها به خبرگزاری فرانسه گفته بود: «ترکیه بی‌طرف نیست، یکی از طرف‌های درگیری است و هیچ طرف ثالثی نمی‌تواند ضامن امنیت باشد. تنها با صلح‌بانان سازمان ملل می‌توان امنیت را حفظ کرد، هر گزینه دیگری غیرقابل قبول است »

آلدار خلیل افزوده بود: «آقای ترامپ می‌خواهد منطقه امن را با همکاری با ترکیه ایجاد کند اما ترکیه هر نقشی در این‌باره داشته باشد تعادل را تغییر خواهد داد و منطقه امن نخواهد بود.»

این در حالی است که نیروهای دموکراتیک سوریه در بیانیه خود گفته‌اند آماده مذاکره با آنکارا هستند و امیدوارند که به توافق برسند.

بر اساس گزارش ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه روز چهارشنبه با همتای آمریکایی خود در بروکسل دیدار خواهد کرد تا شرایط این منطقه امنیتی را که توسط آنکارا کنترل خواهد، تعریف کنند.

در همین حال امروز، چهارشنبه ۱۶ ژانویه / ۲۶ دی ، در یک حمله‌ انتحاری در منبج، در شمال سوریه، ۱۶ نفر از جمله چهار سرباز آمریکایی کشته و سه سرباز آمریکایی هم مجروح شدند.  این انفجار با یک خودروی بمب‌گذاری صورت گرفت. گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفت.

شهر منبج در شمال استان حلب و در نزدیکی مرز ترکیه واقع شده. ساکنان این شهر را کردها و عرب‌ها تشکیل می‌دهند. تابستان دو سال قبل یگان‌های مدافع خلق این شهر را از دست داعش خارج کردند.

ساعتی بعد از این حمله تروریستی، لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه گفت تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه باعث تقویت داعش شده و آنها را تشویق کرده تا چنین حمله‌ای انجام دهند. او یک بار دیگر از رئیس جمهوری آمریکا خواست در تصمیم خود برای خارج کردن نیروهای این کشور از سوریه تجدیدنظر کند.

پیش از اعلام عقب‌نشینی آمریکا از سوریه، طبق توافقی که در ژوئن/خرداد گذشته بین ترکیه و آمریکا حاصل شد، نیروهای نظامی دو کشور گشت زنی مشترکی را در منبج آغاز کردند. هدف از این گشت‌زنی‌های مشترک تضمین ثبات منطقه در این بخش از شمال سوریه بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • انقلاب روژآوا

    مدیریت خودگردان شمال سوریه منطقۀ امن تحت کنترل ترکیه را نمی پذیرد ◾️ شورای اجرایی مدیریت خودگران شمال و شرق سوریه اعلام کرده است تنها در صورتی با ایجاد منطقۀ امن در قلمرو شمال سوریه موافقت می کند که با حضور نیروهای حافظ صلح سازمان ملل ایجاد شود و ترکیه در آن نقشی نداشته باشد. ▪️ شورای اجرایی مدیریت خودگران شمال و شرق سوریه با صدور بیانیه ای مخالفت خود را با ایجاد منطقۀ امن تحت کنترل و نظارت ترکیه در نوار شمالی سوریه، اعلام کرد. ▪️این شورا گفته است تنها در صورتی ایجاد منطقۀ امن را می پذیرد که تحت نظارت سازمان ملل متحد و با استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل باشد. مشروح این بیانیه به شرح زیر است: «حکومت ترکیه از آغاز بحران سوریه به طرق و روش های مختلف در صدد اشغال خاک سوریه بوده است، از جمله با استفاده از عناصر جبهه النصره و [دولت اسلامی عراق و شام] داعش و اشغال مستقیم شهرهای سوریه مانند جرابلس، الباب، اعزاز، ادلب و در نهایت عفرین. علاوه بر این، ترکیه مناطق شمالی و شرقی سوریه را به حملۀ نظامی تهدید می کند. اینک ترکیه تلاش می کند طرح اشغالگرانۀ خود را از طریق منطقۀ امن پیشنهادی در شمال و شرق سوریه پیاده کند. به عنوان مدیریت شمال و شرق سوریه ایجاد منطقۀ امن را در قلمرو خود رد می کنیم زیرا حق حاکمیت سوریه را هدف قرار می دهد، به اشغال سرزمین هایمان منجر می شود و هدف آن نابودی مدل دموکراتیکی است که توسط مردم این منطقع تأسیس شده است. ترکیه چگونه می تواند بر منطقۀ امن نظارت کند، در حالی که خود یک طرف مناقشه است؟ ما اشغال سرزمین هایمان توسط ترکیه را، به هر شکل و عنوانی که باشد، نمی پذیریم. ما از نیروهای بین المللی، سازمان ملل متحد و ائتلاف بین المللی درخواست می کنیم از این اشغال آشکار مناطقمان جلوگیری کنند. اگر قرار است منطقه ای میان ما و اشغال ترکیه حائل شود، تنها با حضور نیروهای حافظ صلح بین المللی و تحت نظارت سازمان ملل ممکن است.»

  • کارو

    مدیریت خودگردان شمال سوریه منطقۀ امن تحت کنترل ترکیه را نمی پذیرد به گزارش کردپرس به نقل از هاوار نیوز، شورای اجرایی مدیریت خودگران شمال و شرق سوریه با صدور بیانیه ای مخالفت خود را با ایجاد منطقۀ امن تحت کنترل و نظارت ترکیه در نوار شمالی سوریه، اعلام کرد. این شورا گفته است تنها در صورتی ایجاد منطقۀ امن را می پذیرد که تحت نظارت سازمان ملل متحد و با استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان ملل باشد. مشروح این بیانیه به شرح زیر است: «حکومت ترکیه از آغاز بحران سوریه به طرق و روش های مختلف در صدد اشغال خاک سوریه بوده است، از جمله با استفاده از عناصر جبهه النصره و [دولت اسلامی عراق و شام] داعش و اشغال مستقیم شهرهای سوریه مانند جرابلس، الباب، اعزاز، ادلب و در نهایت عفرین. علاوه بر این، ترکیه مناطق شمالی و شرقی سوریه را به حملۀ نظامی تهدید می کند. اینک ترکیه تلاش می کند طرح اشغالگرانۀ خود را از طریق منطقۀ امن پیشنهادی در شمال و شرق سوریه پیاده کند. به عنوان مدیریت شمال و شرق سوریه ایجاد منطقۀ امن را در قلمرو خود رد می کنیم زیرا حق حاکمیت سوریه را هدف قرار می دهد، به اشغال سرزمین هایمان منجر می شود و هدف آن نابودی مدل دموکراتیکی است که توسط مردم این منطقع تأسیس شده است. ترکیه چگونه می تواند بر منطقۀ امن نظارت کند، در حالی که خود یک طرف مناقشه است؟ ما اشغال سرزمین هایمان توسط ترکیه را، به هر شکل و عنوانی که باشد، نمی پذیریم. ما از نیروهای بین المللی، سازمان ملل متحد و ائتلاف بین المللی درخواست می کنیم از این اشغال آشکار مناطقمان جلوگیری کنند. اگر قرار است منطقه ای میان ما و اشغال ترکیه حائل شود، تنها با حضور نیروهای حافظ صلح بین المللی و تحت نظارت سازمان ملل ممکن است.»

  • انقلاب روژآوا

    #بیانیە ◾️مرکز فرماندهی مبارزان دموکراتیک با انتشار بیانیه ای با اشاره به مسئله ایجاد منطقه امن در شمال سوریه عنوان کرد: اگر منطقه امن شمال و شرق سوریه تحت نظارت بین المللی قرار داشته باشد، امنیت تمام اقلیت های دینی و هویتی تضمین شود و همچنین از مداخله های خارجی در این منطقه جلوگیری به عمل آید، در این صورت از طرح منطقه امن حمایت خواهیم کرد. ▪️در ادامه این بیانیه آمده است: ما از زمان تأسیس مبارزان دموکراتیک در مبارزه با گروه تروریستی داعش و تمام گروه های تروریستی به صورت مشترک با نیروهای ائتلاف بین المللی حرکت کرده ایم. تلاش های بسیار زیادی انجام داده و دستاوردهای بسیار بزرگی کسب کرده ایم. اکنون نیز به مسئولیت خود که محافظت از تمام اقوام، باورها و اقلیت های مختلف در شمال و شرق سوریه است، ادامه می دهیم. مناطقی که امنیت آنان را تأمین کرده ایم، یگانه مناطقی هستند که تمام اقلیت های مختلف در سوریه در امنیت کامل در کنار یکدیگر زندگی می کنند و علیه هیچ کدام از کشورهای همسایه خود به خصوص ترکیه تهدیدی به حساب نمی آییم.