ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محل سقوط ماهواره «پیام» مشخص شد

آیا برد «سیمرغ» کافی نبوده و ماهواره در مدار قرار نگرفته یا ماهواره به مدار خود رسیده اما به دلیل نبود میکروموتورهای اصلاح‌کننده‌ از مدار منحرف شده؟ معلوم نیست.

ماهواره‌ای که ایران تحت عنوان «پیام» با ماهواره‌بر «سیمرغ» به فضا پرتاب کرد، در مدار قرار نگرفت. معلوم نیست در عمل چه اتفاقی افتاده. آیا برد موشک سیمرغ کافی نبوده و ماهواره در مدار قرار نگرفته یا ماهواره به مدار خود رسیده اما به دلیل نبود میکروموتورهای اصلاح‌کننده‌ از مدار منحرف شده؟ مسئولان دانشگاهی ایران درباره شکست این پروژه اظهارات ضد و نقیضی را مطرح کرده‌اند. در این میان فقط محل سقوط ماهواره پیام مشخص است: نقطه‌ای در اقیانوس هند.

ماهواره‌بر سیمرغ (عکس: آرشیو)

فتح‌الله امی، رییس پژوهشگاه هوافضا، چهارشنبه ۲۶ دی اعلام کرده بود که برد موشک‌های سیمرغ به عنوان ماهواره‌بر در این مدت چهار برابر افزایش پیدا کرده و ماهواره «پیام» در مدارش قرار گرفته اما بعد از دو روز گردش، به سبب فقدان میکروموتورهای اصلاح‌کننده (تراستر) ‌ از مدار خارج شده است. احمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر پنجشنبه ۲۷ دی در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی اما اعلام کرد که ماهواره پیام از نظر کاربری نتوانسته در مدار قرار گیرد اما به هدف خود بسیار نزدیک شده و حتی به مدت ۳۰۰ ثانیه اطلاعاتی را به زمین مخابره کرده است:

«ماهواره پیام در مدار قرار گرفت و سیگنال‌هایی از موقیعت قرارگیری خود، اطلاعات مربوط به داخل ماهواره و اطلاعات مأموریتی تعیین شده را به مدت ۳۰۰ ثانیه به زمین فرستاد که نشان می‌هد ماهواره کار خود را به درستی انجام داده است.»

مجتبی سرادقی، مدیر کل توسعه فناوری فضایی سازمان فضایی اما همزمان با این اظهارات، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران گفت ماهواره پیام به سرعت لازم نرسید و آماده تزریق به مدار نشد:

«در صورتی که "پیام" در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار می‌گرفت، به مدت دو سال بدون اعمال نیروی جدیدی در مدار باقی می‌ماند. برای قرار گرفتن "پیام" در مدار، این ماهواره باید به سرعت لازم ۸ کیلومتر در ساعت می‌رسید. ماهواره "پیام" به این سرعت نرسید. از این رو این ماهواره آماده تزریق به مدار نشد.»

فتح‌الله امی، رییس پژوهشگاه هوافضا اما روز گذشته گفته بود که ماهواره به سرعت لازم رسید و در مدار هم قرار گرفت اما به دلیل نبود میکروموتورهای اصلاح‌کننده از مدار منحرف شد:

«انحراف مداری ماهواره‌ها به عملکرد تیم هدایت و بخش دینامیک پرواز و نه مربوط به تیم طراحی و ساخت ماهواره‌بر مربوط می‌شود. ماهواره “پیام” به دلیل نداشتن میکروموتورهای اصلاح‌کننده‌ انحراف مداری داشت.»

معلوم نیست در عمل چه اتفاقی افتاده. آیا برد موشک سیمرغ کافی نبوده و ماهواره در مدار قرار نگرفته یا ماهواره به مدار خود رسیده اما به دلیل نبود میکروموتورهای اصلاح‌کننده‌ از مدار منحرف شده؟

سه‌شنبه ۲۵ دی/ ۱۵ ژانویه محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که ماهواره‌بر سیمرغ به فضا پرتاب شد اما بعد از طی دو مرحله موفق، در مرحله سوم به سرعت کافی نرسید و «پیام» در مدار قرار نگرفت. مجتبی سرداقی، مدیر کل توسعه فناوری فضایی سازمان فضایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهارات همکار خود فتح‌الله امی، رییس پژوهشگاه هوافضا را نقض کرده و گفته است:

«در ماهواره "پیام" نیازی به "تراستر" نداشتیم. حتی اگر این ماهواره مجهز به "تراستر" بود، باز هم سقوط می‌کرد. چون "پیام" به سرعت لازم نرسید.»

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در همان حال اعلام کرده که ماهواره پیام در مدار اصلی قرار گرفته و به همین سبب بعد از انحراف از مدار منفجر نشده، بلکه در اقیانوس هند سقوط کرده است.

اگنس ون درمول سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، چهارشنبه ۱۶ ژانویه/ ۲۶ دی اعلام کرد که در نظر دولت این کشور «برنامه موشکی ایران، منبعی برای نگرانی جامعه بین‌الملل است.» ون درمول گفت: «ما از ایران می‌خواهیم آزمایش‌های جدید موشک بالستیک که برای داشتن توانایی حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند، از جمله ماهواره‌برهای فضایی را انجام ندهد و از ایران می‌خواهیم که به تعهداتش در قبال قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل احترام بگذارد.» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه جمعه ۱۲ ژانویه/ ۲۲ دی هم از ایران خواسته بود که «هرچه سریع‌تر تمام فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک را متوقف کند.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا چند ساعت بعد از اعلام پرتاب ماهواره پیام با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد که این اقدام ایران تهدیدی برای اروپا و آمریکا به شمار می‌‌آید.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    با سلام به هموطنان صبورم خاک بر سر ان سیاستمداری که هموطنانش گرسنه و اواره و حتی تنفروش ولی او در حال خرید ماهواره ایتالیایی به هوا کردن و انداختن در اقیانوس هند است. شما چقدر لجبازید مثل یک کودک که فقط به اسباب بازی فکر میکنید. اقای رهبرعظما ای ولی فقیر مردم گرسنه اند٫ دارو نیست. فقر فرهنگی تا کی ؟ خالیبندی کافیست. امیدوارم ماهواره بعدی به جای اقیانوس هند تو حیات خانه ات پایین بیاد.