ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمد حنیف اتمر نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شد

اتمر یک چهره امنیتی سرشناس در افغانستان با اعلام نامزدی‌اش از طالبان خواست بر سر میز مذاکره با دولت افغانستان بازگردند.

محمد حنیف اتمر، سیاستمدار افغانستانی، وزیر اسبق وزارت‌خانه‌های داخله، معارف، احیا و انکشاف دهات و مشاور اسبق امنیت ملی افغانستان نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد. اتمر از طالبان خواست برای پایان دادن به جنگ داخلی ۱۷ ساله در افغانستان با دولت این کشور بر سر میز مذاکره بنشینند.

جمعه ۱۸ ژانویه/ ۲۸ دی : محمد حنیف اتمر بعد از اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با شعار «صلح و عدالت» در هتلی در کابل

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس محمد حنیف اتمر در سخنانی که جمعه ۱۸ ژانویه/ ۲۸ دی در جمع صدها تن از طرفدارانش در هتلی در کابل ایراد کرد، نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را اعلام کرد.

از عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت، عمر داودزی وزیر پیشین داخله و شیدا محمد ابدالی، سفیر پیشین افغانستان در هند، به عنوان نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری بهار آینده افغانستان نام برده می‌شود.

اتمر در دولت وحدت ملی افغانستان به ریاست جمهوری محمد اشرف غنی به عنوان مشاور امنیت ملی انتخاب شد و توافق‌نامه امنیتی میان افغانستان و آمریکا را از طرف دولت افغانستان امضا کرد.  در آن زمان جنبش رستاخیز تغییر که در اعتراض به افزایش ناامنی در افغانستان تشکیل شده بود، او را به «داعش‌سازی» متهم کرد و خواهان برکناری او شد. عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان نیز حنیف اتمر را متهم به تلاش و تبانی برای ترور او در حمله طالبان به نیروهایش در ولسوالی غورماچ ولایت فاریاب افغانستان کرد و سرانجام اتمر مجبور شد به سبب این انتقادات از سمت مشاور امنیت ملی افغانستان استعفا دهد.

— خبر تازه افغانستان (@AfLatestNews) 18. Januar 2019

اتمر در سال ۱۳۹۰ حزب حق و عدالت را تأسیس کرده است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری کنونی افغانستان نیز اعلام کرده که تا دو روز آینده کاندیداتوری خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام می‌کند.

نمایندگان طالبان هفته گذشته با صراحت اعلام کردند که در چهارمین دور مذاکرات صلح با حضور نمایندگانی از دولت افغانستان شرکت نمی‌کنند. یکی از مهم‌ترین شرایطی که طالبان تعیین کرده‌اند، خروج نیروهای ناتو از افغانستان است.

هنوز تاریخ برگزاری دور بعدی مذاکرات صلح با طالبان مشخص نشده. زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در امور افغانستان روز گذشته (پنجشنبه) اظهار امیدواری کرد که مذاکرات به زودی از سر گرفته شوند. پیش از این خلیل‌زاد پیش‌بینی کرده بود که تا آوریل ۲۰۱۹ مذاکرات صلح به سرانجام برسد. اختلافات بر سر محل برگزاری مذاکرات و تداوم درگیری‌ها اعتماد طرفین به یکدیگر را خدشه‌دار کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.