ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احتمال تمدید معافیت‌های چند کشور از تحریم‌های نفتی ایران

آمریکا به هشت خریدار عمده نفت ایران معافیت‌ از تحریم‌ها داده بود. اکنون رویترز نوشته که معافیت پنج کشور تمدید می‌شود و سه کشور از فهرست معافیت‌ها حذف می‌شوند. فشار بر ایران بیشتر می‌شود.

رویترز نوشته است که آمریکا به‌منظور پایین آوردن افزایش احتمالی قیمت نفت معافیت‌ها در مورد خرید نفت از ایران را برای پنج کشور تمدید خواهد کرد اما سه کشور از فهرست معافیت‌ها حذف خواهند شد. با این حال فشار بر ایران همچنان بیشتر می‌شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران گفت «در حوزه صادرات نفتی به شدت دچار مشکل هستیم».

عکس از آرشیو

خبرگزاری رویترز در این گزارش که جمعه ۱۸ ژانویه / ۲۸ دی منتشر شده، به‌نقل از تحلیلگران گروه اوراسیا در واشنگتن نوشته است که چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه پنج کشوری هستند که معافیت آن‌ها تمدید خواهد شد، اما ایتالیا، یونان و تایوان از فهرست معافیت‌های تحریم نفتی ایران حذف خواهند شد.

معافیت‌های هشت کشور در ماه مه آینده (اردیبهشت ۱۳۹۸) پایان خواهد یافت و احتمال تمدید و یا حذف معافیت‌های بعدی نیز از همین ماه خواهد بود.

براساس این گزارش «کاهش شمار کشورهایی که معافیت‌ از تحریم‌های نفتی ایران را دریافت کرده بودند، احتمالاً به اقتصاد ایران به‌شدت ضربه خواهد زد، زیرا دولت حسن روحانی بودجه سال آینده کشور را بر اساس انتظاری غیرواقعی از درآمد نفتی برنامه‌ریزی کرده است.»

کاهش شمار کشورهای دریافت‌کننده معافیت‌ها میزان فروش روزانه نفت ایران را در حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه حفط خواهد کرد.

به‌گزارش رویترز پس از آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، واردات نفتی کشورهای آسیایی از ایران در ماه نوامبر گذشته به پایین‌ترین میزان آن در پنج سال گذشته رسید. اما چین و هند از آغاز تحریم‌ها به واردات نفت از ایران ادامه دادند و ترکیه نیز در ماه دسامبر واردات خود از ایران را از سر گرفت.

قرار است کره جنوبی در ماه جاری پس از چهار ماه توقف، میعانات گازی از ایران دریافت کند، در حالی‌که محموله‌های نفتی ژاپن هنوز با مشکلات تأیید بانک‌ها در روند پرداخت وجوه روبه‌رو هستند.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه جمعه ۲۸ دی درباره مشکلات صادرات نفت ایران گفت: «در حوزه صادرات نفتی به شدت دچار مشکل هستیم به‌گونه‌ای که از دو میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه نفت که برای هر روز در سال ۱۳۹۷ که ۴۷ میلیارد دلار درآمد نفتی در بودجه سال جاری پیش‌بینی شده بود؛ در حاضر به شدت فاصله گرفته‌ایم و فقط توانسته‌ایم در سال جاری دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت صادر کنیم که نه تنها با مشکل مقدار کم فروش نفت مواجه‌ایم بلکه امکان انتقال ارز حاصل از فروش نفت به داخل کشور را نیز نداشته یا به سختی انجام می‌شود.»

نوبخت افزود: «برای صادرات نفت مجبوریم که از کشتی استفاده کنیم، اما کشتیرانی ما نیز تحریم است این در حالی است اگر کشتی نیز برای صادرات نفت پیدا کنیم باید کشتی را بیمه کنیم اما بیمه‌های ما نیز تحریم هستند.»

طبق جدیدترین گزارش ماهانه اوپک تولید نفت ایران در دسامبر سال ۲۰۱۸ به دو میلیون و ۷۶۹ هزار بشکه در روز رسید که ۱۵۹ هزار بشکه در روز در مقایسه با تولید دو میلیون و ۹۲۸ هزار بشکه در روز در ماه نوامبر ۲۰۱۸، کاهش داشت.

میانگین تولید نفت خام ایران در سه ماهه چهارم سال میلادی گذشته سه میلیون و ۱۰ هزار بشکه در روز بود که در مقایسه با سه میلیون و ۶۰۳ هزار بشکه در روز در سه ماهه سوم، کاهش داشت.

نفت سنگین ایران نیز حدود ۸ دلار در هر بشکه ارزان شد. قیمت نفت سنگین ایران در دسامبر ۵۴,۸۴ دلار در هر بشکه بود که ۷,۹۹ دلار یا ۱۲,۷ درصد در مقایسه با ۶۲,۸۳ دلار در ماه نوامبر کاهش داشت.

وزارت انرژی آمریکا چهارشنبه ۱۶ ژانویه / ۲۶ دی اعلام کرد که تحریم‌ نفتی ایران که با خروج آمریکا از برجام آغاز شد دست‌کم تا پایان سال ۲۰۲۰ ادامه می‌یابد. وزارت انرژی آمریکا پیش‌بینی کرد که معافیت‌های موقت برای هشت کشور جهان از تحریم نفتی ایران تمدید نخواهد شد.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز ۱۲ ژانویه / ۲۲ دی اعلام کرد که آمریکا دیگر به متحدان و متقاضیان خرید نفت از ایران معافیت از تحریم‌های نفتی اعطا نمی‌کند.

هوک در اکتبر سال گذشته میلادی (مهرماه) گفته بود که ایالات متحده همچنان قصد دارد فروش نفت ایران را به صفر برساند و انتظار ندارد تحریم‌های مجدد نفتی علیه تهران تأثیر منفی بر بازار بگذارد و بازار نفت به خوبی تأمین می‌شود و متعادل می‌ماند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.