ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه ایران: از ارتش آلمان جاسوسی نکردیم

قرار است وزیران خارجه اتحادیه اروپا مذاکرات ساز و کار مالی درباره برجام را به نتیجه برسانند. سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که اتهام جاسوسی و ترور ساخته دشمنان برجام است.

نشریه آلمانی‌زبان اشپیگل از احضار کاردار سفارت ایران به وزارت خارجه آلمان برای پاسخگویی درباره جاسوسی جمهوری اسلامی از ارتش آلمان خبر داده بود. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه اما پیش از آغاز نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل درباره ساز و کار ویژه برجام برای مبادلات مالی و سیاست راهبردی اتحادیه اروپا در قبال ایران، این خبر را تکذیب کرده است.

ساختمان وزارت خارجه آلمان در برلین

دوشنبه یکم بهمن/ ۲۱ ژانویه بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، احضار کاردار سفارت ایران به وزارت خارجه آلمان را تکذیب کرد.

هفته گذشته پلیس جنایی فدرال آلمان یک مرد ۵۰ ساله آلمانی افغانستانی‌تبار را به اتهام درز اطلاعات ارتش آلمان به وزارت اطلاعات ایران بازداشت کرد. این فرد که در رسانه‌های آلمانی به عنوان عبدالحمید س. معرفی شده سال‌ها در ارتش آلمان کار کرده و به اطلاعات مهمی از جمله عملیات سربازان آلمانی در افغانستان و احتمالاً اطلاعاتی در مورد مناطق دیگری که برای نهادهای امنیتی آلمان اهمیت دارند، دسترسی داشته است.

سنگوی وزارت خارجه ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا ضمن رد هرگونه ارتباط جمهوری اسلامی با عبدالحمید س. گفت:

«از شنیدن این خبر در بحبوحه اتهام‌زنی‌های امنیتی ناروا و طراحی شده توسط آنانی که به دنبال تخریب روابط ایران و اروپا در این مقطع مهم و حساس هستند، تعجب نمی‌کنیم.»

قرار است مقامات اروپایی طرح راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی معامله با ایران را به منظور تسهیل تجارت با ایران و دور زدن تحریم‌های اخیر آمریکا به تصویب برسانند. دوشنبه، یکم بهمن/ ۲۱ ژانویه مذاکرات نهایی این سازوکار توسط وزرای خارجه کشورهای اروپایی در بروکسل انجام می‌شود. در این نشست به مقدمات تصمیم‌های وسیع‌تری که قرار است در اجلاس ماه مارس رهبران اروپا درباره ایران اتخاذ شود نیز رسیدگی می‌شود.

قاسمی در ادامه اتهام جاسوسی از ارتش آلمان را به دشمنان توافق هسته‌ای نسبت داده و گفته است:

«بارها گفته‌ایم روابط کهن و دیرینه ایران و بسیاری از کشورهای اروپایی به‌ویژه اعضای اروپایی برجام، دشمنان و معاندانی دارد که از هر کوشش، اتهام و ادعایی برای تیره‌کردن این روابط فروگذار نمی‌کنند.»

اتحادیه اروپا ۸ ژانویه/ ۱۸ دی دستگاه اطلاعاتی ایران را به دلیل برنامه‌ریزی عملیات تروریستی در خاک دانمارک و هلند تحریم کرد. در آن زمان هم وزارت خارجه ایران این اتهامات را نپذیرفت.

محمد جواد  ظریف، وزیر خارجه ایران به کنفرانس امنیتی مونیخ که از ۱۵ تا ۱۷ فوریه در آلمان برگزار می‌شود دعوت شده است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر و همچنین مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در این اجلاس حضور دارند.

ولفگانگ ایشینگر، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ هفته گذشته به جمهوری اسلامی هشدار داد که با اقداماتی مانند جاسوسی تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران را به خطر نیندازد. در همان حال آیشینگر به اتحادیه اروپا هم هشدار داد که از حمایت از برجام دست برندارد. به گفته این دیپلمات آلمانی تنها وظیفه برجام نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران است و به سایر اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه و همچنین جاسوسی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ربط ندارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.