ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادسرای دزفول دستور بازداشت اسماعیل بخشی را صادر کرده

دادستان دزفول مدعی شد که مأموران امنیتی به خانه اسماعیل بخشی یورش نبرده‌اند، بلکه این فعال کارگری «متواری» شده بود و او را با «اقدامات مؤثر عملیاتی» بازداشت کرده‌اند.

دادستان انقلاب دزفول می‌گوید دادسرای این شهر دستور بازداشت اسماعیل بخشی، را صادر کرده و این فعال کارگری در حالی‌که «متواری» شده بود طی یک «عملیات مؤثر» بازداشت شده است. گروهی از وکلای دادگستری از گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران خواسته‌اند تا هر چه سریع‌تر به بازداشت مجدد اسماعیل بخشی و سپیده قُلیان رسیدگی کند.

اسماعیل بخشی

منصور محمدی خباز، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دزفول دوشنبه یکم بهمن به خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه ایران، گفت: «با نیابت قضائی از سوی دادستانی شهرستان شوش و درخواست جلب بازداشت اسماعیل بخشی، دستور جلب این فرد در دادسرای دزفول صادر شد.»

او یورش نیرو‌های مسلح به خانه اسماعیل بخشی را تکذیب کرد و درباره چگونگی بازداشت این فعال کارگری گفت: «این فرد از صبح روز گذشته متواری شده بود که با تلاش‌های صورت گرفته، شب گذشته در دزفول با همکاری نیرو‌های امنیتی - انتظامی و پس از اقدامات مؤثر عملیاتی دستگیر شد.»

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه در کانال تلگرامی خود اعلام کرده بود که نیروی مسلح همراه با چهار ماشین پاترول ساعت ۲۳ و ۵۵ دقیقه یکشنبه ۳۰ دی به خانه اسماعیل بخشی یورش برده و او را بازداشت کرده‌اند.

این سندیکا نوشته بود که بخشی را به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند اما دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دزفول گفته است اسماعیل بخشی به دادسرای شوش اعزام شده است.

رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران نیز شب گذشته خبر بازداشت اسماعیل بخشی را منتشر کردند. فارس نوشت که این کارگر معترض می‌خواسته «پروژه شکنجه‌سازی علیه نظام را در خارج از کشور اجرایی و ادامه دهد.»

اسماعیل بخشی که در اعتراضات صنفی کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه همراه با ضرب و شتم بازداشت شد، پس از بازداشت نوشت که در دوران ۲۵ روز بازداشت در اطلاعات اهواز «تا سرحد مرگ» شکنجه شده است. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و دستگاه قضائی به همراه کمیسیون امنیت ملی مجلس هماهنگ با هم شکنجه او را «تکذیب» کردند.

شنبه شب ۲۹ دی برنامه امنیتی « ۲۰:۳۰» در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با پخش گزارشی به نام «طراحی سوخته» اعتراف‌های اجباری اسماعیل بخشی، علی نجاتی، رئیس پیشین و عضو سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه، سپیده قُلیان، فعال مدنی که به همراه کارگران هفت‌تپه دستگیر شده بود را پخش کرد.

سپیده قلیان بلافاصله در شبکه توئیتر به مستند واکنش نشان داد و گفت که اعتراف‌ها اجباری و تحت شکنجه بوده است. ساعتی بعد مأموران امنیتی به خانه قلیان حمله کردند، او و خانواده‌اش را کتک زدند و قلیان را به همراه برادرش بازداشت کردند. جمال حیدری، وکیل قلیان، خبر داده‌ که او به همراه برادرش، در خانه‌ خانوادگی‌شان در اهواز بازداشت شده‌اند.

پدر سپیده قلیان نیز اعلام کرد که ۱۲مأمور امنیتی مرد و دو مأمور زن با خشونت به خانه آن‌ها حمله کرده، دندان‌های پسرش را شکستند و او و همسرش را کتک زدند. او گفت: «دخترم، سپیده فریاد می‌زد. دست و پای پسرم را بستند انداختند صندوق عقب ماشین. من رفتم اطلاعات شوش گفتند تو را هم بازداشت می‌کنیم.»

در همین حال جمعی از وکلای دادگستری ایران در نامه سرگشاده‌ای خطاب به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران نسبت به وضعیت و دستگیری اسماعیل بخشی و سپیده قلیان ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که «نحوه‌ دستگیری اسماعیل بخشی و سپیده قلیان منطبق با قانون آیین دادرسی کیفری نبوده و نگرانی شدید از وضعیت جانی، جسمانی و روحی آن‌ها وجود دارد و اصول دادرسی منصفانه و عادلانه در مورد آن‌ها رعایت نشده است.»

این وکلا از جاوید رحمان خواسته‌اند که هر چه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی کرده و آن را در نشست فوق‌العاده شورای حقوق بشر سازمان ملل مطرح کند.

این وکلا قبلاً دو نامه سرگشاده به مقامات رسمی قضائی و دولتی ایران در مورد لزوم رعایت حقوق بازداشت‌شدگان کارگران نوشته بودند که هرگز پاسخی دریافت نکردند.

موضوع بیان شکنجه چیزی است که در پوشش خبری بازداشت مجدد اسماعیل بخشی توسط رسانه‌های حکومتی انعکاس یافته است. هم فارس و هم مشرق‌نیوز اسماعیل بخشی را کارگری که به دروغ گفت شکنجه شده معرفی کرده‌اند.

بیان و شرح موضوع شکنجه شدن در زمان بازداشت توسط اسماعیل بخشی موجی حمایتی را آغاز کرد. زندانیان سیاسی با بیان اینکه «من هم شکنجه شدم» به روایت داستان‌های خود از شکنجه و خشونت‌هایی که در زندان‌های جمهوری اسلامی دیده بودند پرداختند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.