ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چهارمین دور مذاکرات صلح افغانستان در قطر آغاز شد

رایزنی‌های زلمی‌ خلیل‌زاد با رهبران پاکستان ثمر داد. طالبان پیش از آغاز مذاکرات در حمله به ارتش افغانستان، صد مأمور امنیتی این کشور را کشت.

نمایندگان طالبان دوشنبه ۲۱ ژانویه / ۱ بهمن با زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در امور به افغانستان دیدار و گفت‌وگو کردند. این نشست در قطر برگزار شد. پیش از آن اما سخنگوی طالبان مسئولیت حمله به پایگاه نظامی ارتش افغانستان در ولایت میدان وردک را به عهده گرفت. در این حمله بیش از صد سرباز ارتش افغانستان کشته شدند.

دیدار نماینده ایالات متحده و طالبان در قطر انجام شد

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان دوشنبه ۲۱ ژانویه / ۱ بهمن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مذاکرات بین رهبران طالبان و مقامات ایالات متحده امروز در قطر آغاز شد.»

یک منبع نزدیک به این مذاکرات گفته که اعضای دفتر سیاسی طالبان با خلیل‌زاد در دوحه دیدار کردند و افزود: «امید است که آنها بتوانند برنامه زمانی و سازوکار لازم برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان را پیدا کنند.»

تلاش‌ها در جهت ایجاد یک معاهده صلح برای پایان دادن به جنگ ۱۷ ساله افغانستان در چند هفته اخیر به خاطر اختلافات دو طرف مختل شده بود. یکی از این اختلافات تصمیم طالبان برای کنار گذاشتن دولت افغانستان از مذاکرات صلح بوده است.

طالبان پیشتر درخواست‌های مکرر قدرت‌های منطقه‌ای برای حضور نمایندگان کابل در مذاکرات صلح را به این دلیل که طرف اصلی آن‌ها در طول جنگ ۱۷ ساله آمریکاست و دولت افغانستان «دست‌نشانده» است، رد کرد.

مقامات پاکستان و ایران گفته‌اند که تلاش کرده‌اند تا طالبان را برای حضور نمایندگان کابل در مذاکرات قانع کنند.

زلمی خلیل‌زاد پیش از دیدار با نمایندگان طالبان در قطر، به پاکستان رفته و با مقامات این کشور بر سر مسئله صلح افغانستان رایزنی کرده بود. او گفته بود دیدار او از پاکستان با هدف دیدار با گروههای مختلف و یافتن راه‌حل سیاسی برای اختلافات در افغانستان انجام شده است.

در پی دیدار زلمی خلیل‌زاد و عمران‌خان، نخست وزیر پاکستان،‌ اسلام‌آباد اعلام کرده بود این کشور هر چه می‌تواند برای صلح انجام خواهد داد و می‌کوشد تا طبق خواسته آمریکا، فرصت دیدار میان طالبان و خلیل‌زاد را در پاکستان ایجاد کند. با این وجود ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان ابتدا در توییتی گفت که دیدار طالبان و زلمی خلیل‌زاد در پاکستان اصلا واقع‌بینانه نیست و سپس گزارش رسانه‌های پاکستانی مبنی بر این‌که اسلام‌آباد در روزهای آینده میزبان دور تازه‌ای از گفت‌و‌گوها میان نمایندگان طالبان و آمریکا خواهد بود را رد کرد.

خلیل‌زاد نیز در واکنش به این اعلامیه گفته بود اگر طالبان صلح نکند، آمریکا در کنار مردم و حکومت افغانستان قرار می‌گیرد و با طالبان خواهد جنگید.

او اما شنبه گذشته در پاسخ به نگرانی‌ها درباره موضع متناقض ایالات متحده مبنی بر ایجاد صلح در افغانستان در حین جنگ با ستیزه‌جویان طالبان گفته بود: «می‌بینم که بسیاری نگرانند که ایالات متحده می‌خواهد هم مذاکره کند و هم بجنگد. بگذارید شفاف باشم: ایالات متحده صلح می‌خواهد.»

با این حال تنها دو روز پیش و در جریان دیدار خلیل‌زاد از پاکستان گروه طالبان اعلام کرده بود در دور تازه گفت‌و‌گوهای صلح در پاکستان شرکت نمی‌کند. طالبان پیشتر هم در اعلامیه‌ای هشدار داده بود که آمریکا خلاف وعده‌ خود، اکنون موضوعات تازه‌ای را پیشنهاد می‌کند و حاضر نیست روی خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان گفت‌و‌گو کند.

کشته شدن بیش از ۱۰۰ نیروی امنیتی افغان در حمله طالبان

همزمان با مذاکرات طالبان و ایالات متحده درباره صلح افغانستان، شبه‌نظامیان این گروه صبح دوشنبه ۲۱ ژانویه / ۱ بهمن بیش از ۱۰۰ مامور امنیتی را در مرکز افغانستان کشتند.

یک مقام ارشد نظامی افغانستان به شرط فاش نشدن نامش، با اعلام این خبر گفت که نیروهای امنیتی افغان در یک مجموعه نظامی در مرکز ولایت میدان وردک هدف حمله قرار گرفتند.

او گفت: «اطلاع یافتیم که ۱۲۶ نفر، شامل هشت تکاور(کماندو) در یک انفجار داخل مرکز آموزش نظامی کشته شدند»

این مقام نظامی توضیح داد که مهاجمان صبح دوشنبه با خودروهای مملو از مواد منفجره وارد یک ایست بازرسی ارتش شدند و خودروهایشان را در محوطه مرکز آموزش نظامی ــ برای نیروهای «ریاست عمومی امنیت ملی»ــ در میدان‌شهر، مرکز ولایت میدان‌وردک منفجر کردند.

سپس دو مرد مسلح دقیقاً بعد از انفجار وارد محوطه شدند و قبل از اینکه نیروهای افغان بتوانند آنها را خلع سلاح کنند، تعداد زیادی از آنها را کشتند.

یک نماینده‌ شورای ولایت میدان وردک گفت که علاوه بر کشته شدن تعداد زیادی از افراد، تعداد زیادی نیز زخمی شده اند و به بیمارستان‌های کابل منتقل شدند. او گفت که دولت تعداد دقیق قربانیان را از ترس از دست رفتن روحیه نیروهای افغان پنهان می‌کند. او افزود که «انفجار آنقدر قوی بوده که همه ساختمان فروریخته است.»

یک مقام ارشد وزارت دفاع گفت که دستور دارد تعداد کشته‌شدگان را مخفی نگه دارد، با این حال برای او پنهان کردن این آمار ناراحت‌کننده است.

یک مقام مسئول «ریاست عمومی امنیت ملی» در کابل گفت حداقل ۵۰ نفر کشته و زخمی شده اند.

دفتر اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «دشمنان کشور» یک حمله علیه پرسنل «ریاست عمومی امنیت» در میدان‌شهر انجام داده اند و «تعدادی از پسران محبوب و صادق ما را کشتند و زخمی کردند.»

در سالهای اخبر دولت افغانستان از ارائه آمار دقیق درباره کشته‌شدگان درگیری‌ها با طالبان ارائه نداده است. تنها سال پیش اشرف غنی گفت که ۲۸ هزار نیروی افغان و سرباز از سال ۲۰۱۵ به این سو کشته شده اند و با این حرف سکوت آماری درباره کشته‌شدگان را شکست.

طالبان مسئولیت حمله به مرکز آموزش نظامی را پذیرفت. این‌بار نیز ذبیح‌الله مجاهد این خبر را اعلام کرد و افزود ۱۹۰ نفر در این حمله کشته شدند.

هفته پیش نیز طالبان مسئولیت انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در نزدیکی اقامتگاه کارمندان خارجی در شرق کابل را به‌عهده گرفت. در این حمله دست‌کم ۴ کشته و ۹۰ زخمی شدند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.