ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مناطقی در تهران و البرز سالانه ۲۳ سانتیمتر فرونشست می‌کنند

کارشناسان سازمان نقشه‌برداری از افزایش ترک‌های ساختمان‌ها پس از زلزله ملارد در آذر گذشته خبر داده‌اند که از نشانه‌های افزایش فرونشست است.

سازمان نقشه‌برداری ایران اطلس تازه‌ای از فرونشست تهران و البرز را منتشر کرده است. کارشناسان این سازمان همچنین از افزایش ترک‌های ساختمان‌ها پس از زلزله ملارد در آذر گذشته خبر داده‌اند.

ترک‌ ساختمان‌ها در حوالی ملارد پس از زلزله سال پیش ــ منبع: سازمان نقشه‌برداری

بر اساس اطلس تازه سازمان نقشه‌برداری، نرخ فرونشست در استان البرز و شهرهای شهریار و اسلام‌شهر در استان تهران سالانه ۲۲ ـ ۲۳ سانتیمتر است.

همچنین به گزارش کارشناسان سازمان نقشه‌برداری، پس از زلزله سال گذشته در ملارد آثار ترک و شکاف در ساختمان‌های نزدیک به این منطقه افزایش یافته است. ایجاد ترک‌های عمیق در دیوار ساختمان‌ها از نشانه‌‌های فرونشست است.

۲۹ آذر گذشته در حوالی نیمه‌شب زلزله‌ای ۵,۲ ریشتری استان‌های تهران و البرز را لرزاند. در پی این زلزله مردم از خانه‌هایشان خارج شدند و شب را در خیابان‌ها گذراندند.

پیش از این نیز یک گزارش منتشرشده در نشریه «نیچر» از فرونشست شدید تهران برداشته بود. بر اساس آن گزارش، تصاویر ماهواره‌ای بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۷ نشان می‌دهند که حدود ۱۰ درصد مرکز تهران و همچنین شمار زیادی از روستاهای همسایه واقع در شمال غربی آن دچار پدیده فرونشست زمین هستند. در برخی مناطق، میزان فرونشست زمین حدود ۲۵ سانتی‌متر در سال است در حالی‌که زمین در منطقه فرودگاه بین‌المللی تهران هر سال ۵ سانتی‌متر فرو می‌نشیند.

این آمار تهران را رکورددار فرونشست شهرهای بزرگ جهان کرده، هرچند در ایران در مناطقی فرونشست بیشتری گهگاه گزارش شده است. علی بیت اللهی، مدیر بخش زلزله و رانش زمین مرکز تحقیقات وزارت مسکن و شهرسازی حتی تیرماه سال جاری اعلام کرده بود فرونشست زمین تهران در مناطقی به سالی حداکثر ۳۶ سانتیمتر رسیده است.

فرونشست زمین در تهران این شهر را در برابر خطر زلزله آسیب‌پذیرتر کرده است.

تنها تهران با فرونشست مواجه نیست. استان‌های زیادی با این پدیده درگیرند و مسعود شفیعی، رئیس سازمان نقشه‌برداری ایران ۲۸ دی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «مهر» هشدار داده بود که « در برخی مواقع خطوط لوله گاز، آب رسانی و انتقال نفت را از نقاطی عبور داده‌ایم که وجود فرونشست در آن مناطق باعث شده خطر شکست و آسیب جدی به این خطوط وجود داشته باشد.»

یکی از دلایل اصلی فرونشست استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی است. خشکسالی و تغییرات اقلیمی نیز در تشدید این پدیده موثر هستند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اکبر

    در عجبم که چگونه قدرتهای سیاسی و اقتصادی در دستان کسانی است که هیچ علمی در مورد قوانین طبیعت ندارند در دنیا اینهمه کوهها و دره ها به خاطر برداشت بی رویه ابهای زیر زمینی اتفاق نیافتاده است مسعولان و دست اندر کاران به عوض حرفهای بیهوده و پوشالی به فکر جلو گیری از هدر رفت ابها باشند در کشور ایران هر کس بگوید اب در خطر است یا احمق است و یا دشمن هر سال ملیاردها متر مکعب در کشور ایران به خاطر بیلیاقتی مسعولان هدر میرود اگر به جای این همه مسعولان مفت خور و نادان یک چوپان و یا یک گاو چران را مسعول اب میکردند حالا ایران پر ابترین کشور دنیا بود // ای کاش خداوند قران را 1500 سال دیرتر نازل میکرد تا مسعولان در باره اب هم درس میخواندند