ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«تاجیک ایر» در آستانه ورشکستگی قرار گرفت

یکی از هفت دختر امام‌علی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان در پی تصاحب «تاجیک ایر» است. از هم‌اکنون نام جایگزینی هم در نظر گرفته شده: «وطن‌ایر».

ناوگان هوایی تاجیکستان فرسوده است. شرکت هواپیمایی «تاجیک ایر» در آستانه ورشکستگی قرار گرفته و این احتمال وجود دارد که پس از اعلام ورشکستگی با شرکت هواپیمایی «دوشنبه» ادغام شود. تهمینه رحمان، یکی از هفت دختر امام‌علی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان در پی تصاحب «تاجیک ایر» است. رسانه‌های تاجیکستان می‌گویند از هم‌اکنون نامی هم برای بزرگ‌ترین شرکت‌ هواپیمایی تاجیکستان تعیین شده: «وطن‌ایر».

شرکت سوخت‌رسانی TZK یک فروند بوئینگ ۷۵۷ تاجیک‌ایر را در ازای بدهی این شرکت مصادره کرد. این شرکت به حسن اسدالله‌زاده، برادر زن رئیس جمهوری تاجیکستان تعلق دارد

یکم ژانویه ۲۰۱۹ شرکت هواپیمایی «تاجیک ایر» پروازهای خود از دوشنبه به مسکو را به طرز غیرمنتظره‌ای لغو کرد. تاجیک‌ایر درباره دلایل لغو پروازهایش به مسکو سکوت کرد اما پول بیلت‌ها را به مسافران بازگرداند و به آن‌ها پیشنهاد داد که پروازهای جایگزینی را برای آنان تدارک ببیند. از آن زمان تاکنون بحران تاجیک ایر روز به روز ژرف‌تر می‌شود. تاجیک ایر به تازگی اعلام کرده که همه پروازهایش را تا فروردین/ مارس به تعویق درمی‌آورد. خلبانان و خدمه پرواز نیز ناگزیر شده‌اند به مرخصی بدون دستمزد تن دهند.

در ۱۵ سال گذشته به تدریج بدهی تاجیک‌ایر به فرودگاه‌ها و مراکز سوخت‌رسانی و خدمات پرواز در داخل تاجیکستان به ۱۴ میلیون دلار رسیده است. رسانه‌های تاجیکستان احتمال داده‌اند که بدهی تاجیک ایر به فرودگاه‌های بین‌المللی بیش از این مبلغ باشد. در اکتبر سال گذشته قرار بود تاجیک‌ایر با تهیه هواپیماهای مسافربری تازه از روسیه، پروازهای خود به سمرقند و شرجه را از سر بگیرد. انتظار می‌رفت که این بحران گذرا باشد. اما با آغاز سال جاری شرکت سوخت‌رسانی TZK که به حسن اسدالله‌زاده، برادر زن رئیس جمهوری تاجیکستان تعلق دارد و مدیر عامل آن هم خواهرزاده اسدالله‌زاده است، از سوخت‌رسانی به هواپیماهای تاجیک‌ایر خودداری کرد.

فرودگاه‌های روسیه هم به طرز غیر منتظره‌ای اعلام کردند که هواپیماهای تاجیک‌ایر را به دلیل بدهی‌های این خط هوایی در فرودگاه‌های خود نمی‌پذیرند.

۱۵ ژانویه شرکت سوخت‌رسانی TZK یک فروند بوئینگ ۷۵۷ تاجیک‌ایر را در ازای بدهی این شرکت مصادره کرد و به این ترتیب پروازهای تاجیک‌ایر به دهلی نو نیز مختل شد.

دولت تاجیکستان هیأتی را مسئول رسیدگی به بدهی‌های تاجیک ایر کرده است. قرار بود تا ۱۴ ژانویه این هیأت نتیجه بررسی‌های خود را اعلام کند. اما چنین نشد و این موضوع هم به تعویق افتاد. رسانه‌های تاجیکستان اکنون احتمال داده‌اند که تاجیک‌ایر با شرکت هواپیمایی دوشنبه ادغام می‌شود، اعلام ورشکستگی می‌کند و دولت هم پرداخت بدهی‌های آن را به عهده می‌گیرد. سپس قرار است تهمینه رحمان، یکی از هفت دختر امام‌علی رحمان، این شرکت را تصاحب کند. او از هم اکنون نامی هم برای این شرکت برگزیده است: «وطن‌ایر»

امامعلی شریفوویچ رحمان از سال ۱۹۹۵ رئیس‌ جمهوری تاجیکستان است.

او که قبلاً رحمانف تخلص می‌کرد، با حذف پسوند روسی از نام خود آن را به امامعلی رحمان تغییر داده و به تاجیکان نیز توصیه کرده که به اصل خود برگردند و برای خود نام فارسی برگزینند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.