ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«سازمان سینمایی به سمت تهیه‌کنندگان گرایش پیدا کرده»

رئیس انجمن سینماداران ایران از افزایش هزینه‌های نگهداری سالن‌های سینما خبر داده و گفته سازمان سینمایی تصمیم گرفته که ۵۰ درصد سهم مدیران جشنواره فجر به حساب تهیه‌کنندگان واریز ‌شود.

با وجود افزایش هزینه‌های نگهداری سالن‌های سینما قیمت بلیت‌های جشنواره فیلم فجر ثابت ماند و سازمان سینمایی تصمیم گرفت که ۵۰ درصد سهم مدیران جشنواره فجر به حساب تهیه‌کنندگان واریز ‌شود. رئیس انجمن سینماداران از چرخش سازمان سینمایی به سوی تهیه‌کنندگان خبر می‌دهد.

خرید بلیط در یکی از سالن‌های سینما ـ عکس از آرشیو

محمدقاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران، سه‌شنبه ۲ بهمن گفت: «در ماه‌های اخیر و به‌خصوص در جشنواره فیلم فجر سیاست‌های سازمان سینمایی به سمت حمایت از تهیه‌کنندگان چرخش محسوسی کرده است.»

با تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان، وزیر ارشاد اسلامی ناگزیر شد در آبان‌ماه سال جاری محمد مهدی حیدریان را از سمت رئیس سازمان سینمایی برکنار کند و حسین انتظامی که معاون مطبوعاتی حسن روحانی در دولت‌های اول و دوم او بود و روزنامه‌نگاران هم دل خوشی از او نداشتند را به عنوان سرپرست سازمان سینمایی ایران برگزیند.

رئیس انجمن سینماداران با اشاره به دلیل عدم افزایش قیمت بلیت سینماها در سینماهای سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: «با توجه به افزایش هزینه‌های نگهداری سالن‌های سینما پیشنهاد ما افزایش قیمت بلیت‌های جشنواره فیلم فجر بود اما از آن‌جا که نظر دبیر جشنواره ثابت بودن قیمت بلیت‌ها بود و این مسئله را نیز اعلام و رسانه‌ای کرده بودند، ما به احترام حرف ایشان این پیشنهاد را پیگیری نکردیم تا دو دستگی در برگزاری جشنواره فیلم فجر ایجاد نشود.»

به‌گفته او امروز هزینه‌های سالن‌های سینما با درآمدهای آن‌ها یکی نیست و ادامه این روند خدمات‌دهی را در سالن‌های سینما با مشکل روبه‌رو خواهد کرد زیرا تمامی هزینه‌ها از مسائل نظافتی و بهداشتی گرفته تا پوشش کارکنان و همچنین سیستم‌های پخش پیش از این سالیانه افزایش پیدا می‌کرد اما امروز گاهی ماهیانه و حتی روزانه افزایش پیدا می‌کند.

او به‌عنوان مثال از خرید یک لامپ پخش سینما و پروژکتور سخن گفت که چهار ماه پیش از این به قیمت ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خریده می‌شد اما در چند ماه اخیر این قیمت به ۲۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و هر سینمادار نیز باید هر سه ماه یک بار لامپ پخش را تعویض کند.

محمدقاصد اشرفی افزود سهم ۵۰ درصدی فروش حاصل از بلیت‌های جشنواره فیلم فجر برای سینماداران امسال نیز وجود دارد اما با تصمیم رئیس سازمان سینمایی ۵۰ درصد سهم مدیران جشنواره مستقیم به حساب تهیه‌کنندگان واریز می‌شود.

اشرفی گفت: «سیاست‌ها و رفتارهای سازمان سینمایی در ماه‌های اخیر به سمت حمایت از تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان چرخش کرده است.»

اصلاح نظام تهیه‌کنندگی، نظام اکران و تعیین رده‌بنده سنی فیلم از برنامه‌های نافرجام رئیس سازمان سینمایی قبلی بود.

در چنین شرایطی که هزینه‌های سینما در کشور افزایش می‌یابد، نهادهایی مانند سازمان اوج که وابسته به سپاه پاسداران است، با استفاده از بودجه عمومی فیلم‌های قابل اعتنایی تولید نمی‌کنند. فیلم‌های با مفهوم و متعالی را هم نمی‌توان به سادگی نمایش داد. به همین جهت سرمایه بخش خصوصی که به پول‌های کثیف آلوده است به سوی ساخت کمدی‌های نازل گرایش پیدا کرده. منیژه حکمت، فیلمساز مطرح چند ماه پیش در اعتراض به تبعیض در اکران فیلم‌ها، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در شرایط فعلی که هر هفته دو فیلم کمدی به چرخه‌ اکران سینماها اضافه می‌شود، سینمای اجتماعی ایران محکوم به فناست. مهدی کرم‌پور، کارگردان سینما نیز اواخر مهر در یادداشتی در اعتراض به توقیف فیلم تازه‌اش از ورود پول‌های کثیف به سینمای ایران و بی‌تفاوتی مسئولان سازمان سینمایی خبر داده بود.

رئیس انجمن سینماداران خواهان راهکارهای جدیدی برای پوشش هزینه‌های نمایش فیلم‌ها در سینماها با همکاری سازمان سینمایی شد و پیشنهاد افزایش قیمت بلیت سینماها برای اکران نوروزی را داد اما در همین حال افزود: «با توجه به تورم شش ماهه اخیر و پایین آمدن قدرت خرید مردم امکان افزایش قیمت به حدی که مورد نظر است، وجود ندارد. به همین دلیل باید در جلسه‌ای بعد از پایان جشنواره فیلم فجر با حضور تهیه‌کنندگان سینما، پخش‌کنندگان، سینماداران و مسئولان سازمان سینمایی به طرح مناسبی برای این مسئله برسیم.»

با روی کار آمدن حسین انتظامی در سازمان سینمایی کشور برخی از رسانه‌های داخلی پیش‌بینی کرده بودند که دوران زمامداری او در سازمان سینمایی، دوران تغییر و تحول نیست. دوران دست به دست است تا آنکه سرانجام دوره دوم ریاست جمهوری روحانی نیز بگذرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.