ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لغو مجوز فعالیت کارکنان الجزیره و العربیه در سودان

در دومین ماه اعتراضات سودان، مقامات این کشور مانند بسیاری از اقتدارگرایان دیگر، سرکوب رسانه‌ها را تشدید کردند

با شروع دومین ماه اعتراضات علیه حکومت استبدادی عمرالبشیر رئیس جمهوری سودان، مقامات سودان رسانه‌های عرب‌زبان خارجی مستقر در این کشور را سرکوب می‌کنند. پس از سرکوب شدید رسانه‌های داخلی، نیروهای امنیتی مانع فعالیت شبکه‌های خارجی شدند.

معترضین سودانی در خارطوم

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، شبکه قطری الجزیره اعلام کرده است که مقامات امنیتی در خارطوم  مجوز کاری خبرنگاران و گزارشگران این شبکه را لغو کرده‌اند. الجزیره می‌گوید که این گزارشگران قبلا مجوز فعالیت در سال ۲۰۱۹ را از شورای دولتی مطبوعات سودان گرفته بودند اما به آن‌ها اعلام شده که با تصمیم مقامات و پس از بررسی‌های انجام‌شده در مورد فعالیت‌های سه‌نفر از آن‌ها، این مجوز اعتبار ندارد. شبکه العربیه نیز که متعلق به عربستان سعودی است اعلام کرد که مجوز کاری کارکنان این شبکه نیز به همین صورت باطل شده است. این خبر در توییتر این شبکه منتشر شد.

هردو شبکه با وجود فشار مقامات برای کنترل شدید رسانه‌ای و سانسور و مصادره نسخه‌های روزنامه‌ها، خبرهای مربوط به ناآرامی‌های اخیر سودان را پوشش می‌دادند و اعتراضات را به صورت زنده پخش می‌کردند. اقتدارگرایان به‌صورت خاص از الجزیره به‌خاطر نقش قابل توجه این شبکه در پوشش اعتراضات «بهار عربی» ۲۰۱۱ بیم دارند. پخش این شبکه هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای منطقه از جمله مصر، عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی ممنوع است.

اعتراضات سودان که از ۱۹ دسامبر و به‌دنبال فروپاشی اقتصادی آغاز شد، به جنبشی فراگیر برای پایان‌دادن به حکومت ۳۰ ساله عمرالبشیر تبدیل شده است. گرچه او در واکنش به این اعتراضات گفته است که «تظاهرات و اعتراضات هرگز به تغییر دولت منجر نخواهد شد و تغییر در رهبری کشور تنها می‌تواند از خلال انتخابات صورت بگیرد»، این اعتراضات جدی‌ترین چالش دوران حکومت او به‌شمار می‌رود. رئیس جمهوری سودان ژنرال سابق ارتش است که به ارتکاب جرائم علیه بشریت و نسل‌کشی در منطقه غرب دارفور تحت پیگرد دادگاه بین‌المللی کیفری قرار دارد. او در سال ۱۹۸۹ با همکاری اسلامگرایان در یک کودتای نظامی بر سر کار آمد و در سال‌های بعد در انتخابات مختلف که منتقدان آن‌ها را نه آزاد و نه عادلانه می‌دانند پیروز شد. حزب کنگره سودان که ریاستش را خود او برعهده دارد، دوباره او را برای شرکت در انتخابات سال آینده برگزیده است. دولت عمر البشیر، با خشونت با معترضان برخورد می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.