ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نماینده آمریکا در شورای امنیت: هدف اجلاس لهستان تخریب ایران نیست

در جلسه شورای امنیت، نماینده روسیه و نماینده آمریکا بر سر ایران و اجلاس لهستان باهم بحث کردند. نماینده روسیه پرسید چرا ایران به این اجلاس دعوت نشده است؟

نماینده ایالات متحده آمریکا در جلسه شورای امنیت گفت که هدف اجلاسی که قرار است با میزبانی آمریکا و لهستان در ورشو برگزار شود، تخریب ایران نیست. در این جلسه نماینده روسیه به نماینده آمریکا اعتراض کرد که اگر چنین است، پس چرا ایران به اجلاس لهستان دعوت نشده است؟

جاناتان کوهن، معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت

آسوشیتدپرس گزارش داد که در جلسه روز سه‌شنبه ۲۲ ژانویه /۲ بهمن شورای امنیت، نماینده روسیه و نماینده آمریکا بر سر ایران و اجلاس لهستان باهم بحث کردند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در ۱۱ ژانویه گفته بود که اجلاس لهستان به طور ویژه بر نقش "بی‌ثبات‌کننده ایران" در منطقه متمرکز است و در تاریخ ۱۳ و ۱۴ فوریه در ورشو برگزار خواهد شد. لهستان، میزبان این اجلاس، ایران را دعوت نکرده، اما باقی کشورهای خاورمیانه، کشورهای اروپایی و روسیه به این اجلاس دعوت شده اند.

جاناتان کوهن، معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت توضیح داد که اجلاس لهستان مربوط به خاورمیانه است و هدف جلسات وزیران خارجه در این اجلاس بیشتر همفکری برای یافتن "طرح کلی یک معماری امنیتی قوی" در خاورمیانه است. نماینده آمریکا ادامه داد که موضوع اجلاس "صلح و امنیت در خاورمیانه" است و به وضعیت بحران بشردوستانه در سوریه و یمن، توسعه برنامه‌های موشکی، افراطگرایی و امنیت سایبری می‌پردازد.

کوهن همچنین تصریح کرد که اجلاس لهستان قرار نیست به توافق هسته‌ای با ایران بپردازد و آمریکا تصمیم سایر کشورها برای باقی ماندن در این قرارداد را محترم می‌شمارد.

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، واسیلی نبنزیا که در این جلسه شورای امنیت به همراه کوهن شرکت داشت به اظهارات نماینده آمریکا اشکال وارد کرد. او گفت که مسکو دلش می‌خواهد که باور کند که این اجلاس تنها یک کشور را هدف قرار نداده اما اگر چنین نیست، "پس چرا ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین و بزرگترین کشورهای منطقه به این اجلاس دعوت نشده است؟"

نماینده روسیه در ادامه گفت "هرگونه تلاش برای ایجاد اتحادی نظامی در منطقه، برگزاری همایش‌هایی مختلف و تمرکز بر داشتن یک رویکرد یک‌جانبه و ساده‌سازی‌شده به وضوح به ایران ارتباط دارد." او گفت چنین رویکردی "ناکارآمد" است و از "پیدا کردن یک معماری واقعی امنیتی برای منطقه " فاصله خواهد گرفت.

نماینده آمریکا در پاسخ به نماینده روسیه در شورای امنیت گفت که که موضوع اجلاس "تخریب و حمله به ایران نیست" اما بنا به آنچه مایک پمپئو مشخص کرده اجلاس به دنبال یک "استراتژی روشن برای رسیدن به یک توافق جامع جدید با ایران است که بر اساس درک مشترک جهانی ساخته شود و در آن ایران باید فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود را متوقف کند".

کوهن در ادامه اذعان کرد که اجلاس لهستان علیه برنامه موشکی ایران، تونل‌های حزب الله لبنان و اقدام‌های تحریک‌آمیز رژیم‌های ایران و سوریه در پرتاب موشک از سوریه به اسرائیل موضع خواهد داشت.

روسیه قرار نیست در اجلاس لهستان شرکت کند. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا هم گفته است که در اجلاس لهستان شرکت نخواهد کرد. هنوز موضع رسمی آلمان و بریتانیا مشخص نیست اما فرانسه وزیر خارجه خود را به اجلاس لهستان نخواهد فرستاد.

صحبت‌های نمایندگان آمریکا و روسیه در شورای امنیت درست پس از این بود که وزیر خارجه ایران، محمدجواد ظریف در توییتر اجلاس لهستان را یک "سیرک ضد ایران" خواند. مقامات دیگر وزارت خارجه ایران هم این موضع ظریف را تکرار کرده‌اند و کاردار لهستان در ایران را برای میزبانی کشورش از این اجلاس فراخوانده‌اند.

دوشنبه یکم بهمن، معاون وزیر خارجه لهستان با سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه در تهران دیدار کرد. ماچی پرز میسلاو لانگ به همتای ایرانی خود گفت که “در این کنفرانس پیشبرد صلح و امنیت در خاورمیانه در کلیت خود مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت و به هیچ وجه علیه هیچ کشوری از جمله جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.” اما عراقچی صحبت‌های معاون وزیر خارجه لهستان را "غیرقابل قبول" خواند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کوین

    گوا ۲ لوپ ؛ هنوز تشکیل نشده به کابوس نظام جنایتکار تبدیل شده .