ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پمپئو: آمریکای لاتین دولت موقت ونزوئلا را به رسمیت بشناسد

وزیر خارجه آمریکا از شورای امنیت خواست اجلاس فوق‌العاده‌ای برای بررسی بحران ونزوئلا تشکیل دهد. آلمان خواهان برگزاری انتخابات آزاد شد. بریتانیا دولت موقت را به رسمیت شناخت.

وزیر خارجه آمریکا از کشورهای آمریکای لاتین خواست ریاست جمهوری موقت خوان گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا را به رسمیت بشناسند. مایک پمپئو همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواست برای بررسی بحران ونزوئلا اجلاس فوق‌العاده تشکیل دهد. در همان حال آلمان خواهان برگزاری انتخابات آزاد در ونزوئلا شد و بریتانیا نیز دولت موقت گوایدو را به رسمیت شناخت.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا

به گزارش خبرگزاری رویترز مایک پمپئو، پنجشنبه ۲۴ ژانویه/ ۴ بهمن با انتشار بیانیه‌ای خطاب به سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) در واشنگتن نوشت جامعه بین‌الملل سالیان دراز شاهد رنج ونزوئلاست و اکنون وقت آن فرارسیده که دموکراسی در این کشور برقرار شود.

خوان گوایدو رئیس پارلمان ونزوئلا چهارشنبه ۲۳ ژانویه/ ۳ بهمن با پشتیبانی هزاران معترض و با حمایت ایالات متحده خود را رئیس‌جمهور موقت خواند. او که در جمع گروهی از هوادارانش سخنرانی می‌کرد اعلام کرد که با حمایت ارتش، ریاست جمهوری را به دست می‌گیرد و انتخابات آزاد برگزار می‌کند. دولت ترامپ بلافاصله او را به رسمیت شناخت. مادورو به آمریکا سه روز فرصت داد دیپلمات‌هایش را از ونزوئلا خارج کند اما ایالات متحده اعلام کرد که از این درخواست تمکین نمی‌کند. تاکنون از میان کشورهای قاره آمریکا کانادا، برزیل و کلمبیا ریاست جمهوری موقت خوان گوایدو را به رسمیت شناخته‌اند. دولت چپ‌گرای آندرس مانوئل لوپز اوبرادور در مکزیک اعلام کرده که تحولات ونزوئلا را زیر نظر دارد و با این حال در روابط خود با ونزوئلا تجدید نظر نخواهد کرد. دولت سوسیالیست اوو مورالس در پرو و همچنین دولت سوسیالیستی کوبا از مادور اعلام پشتیبانی کرده‌اند.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا همچنین از شورای امنیت خواست که شنبه آینده اجلاس فوق‌العاده‌ای برای بررسی بحران ونزوئلا تشکیل دهد.

اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان، پنج‌شنبه ۲۴ ژانویه/ ۴ بهمن حمایت آلمان از پارلمان ونزوئلا را اعلام کرد. به گفته زایبرت، تنها راه حل بحران این است که مجمع ملی ونزوئلا نقش فعالانه‌تری به عهده بگیرد. دولت ترزا می‌نیز همزمان اعلام کرد از خوان گوایدو حمایت می‌کند.

پس از برگزاری مراسم تحلیف نیکلاس مادورو، خوان گایدرو، رئیس ۳۵ ساله پارلمان ونزوئلا رهبری اپوزیسیون در این کشور را به عهده گرفت.

در دوران حکومت طالبان بر افغانستان، برخی از کشورهای جهان طالبان را به رسمیت نشناختند. بعد از پیروزی انقلاب چین نیز ایالات متحده آمریکا تا سال‌های دهه ۱۹۷۰ از شناسایی جمهوری خلق چین خودداری کرد و دولت تایوان را به عنوان تنها دولت قانونی در چین به رسمیت می‌شناخت. آمریکا در لیبی نیز حکومت معمر قذافی را از رسمیت انداخت و همچنین در سال ۲۰۱۴ از شناسایی حکومت بشار اسد در سوریه خودداری کرد.

این احتمال وجود دارد که دولت ترامپ دارایی‌های ونزوئلا در آمریکا را مسدود کند و این دارایی‌ها را در اختیار خوان گوایدو به عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور بگذارد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین صبح پنجشنبه نسبت به هرگونه «احتمال دخالت نظامی» در بحران ونزوئلا هشدار داد. جمهوری خلق چین و ترکیه و جمهوری اسلامی ایران حمایت خود از نیکلاس مادورو را اعلام کرده‌اند.

سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده تحولات ونزوئلا را زیر نظر دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شرمگین

    IIn the "City of God," St. Augustine tells the story of a pirate captured by Alexander the Great. The Emperor angrily demanded of him, "How dare you molest the seas?" To which the pirate replied, "How dare you molest the whole world? Because I do it with a small boat, I am called a pirate and a thief. You, with a great navy, molest the world and are called an emperor." St. Augustine thought the pirate's answer was "elegant and excellent." The quote is from Noam Chomsky's Pirates and Emperors آگوستین مقدس، در کتاب “شهر خدا” داستان دزد دریایی را تعریف می کند که به اسارت اسکندر مقدونی در آمده بود. امپراطور با غضب از او می پرسد که به چه جراتی اهل دریا را آزار می دهی؟ دزد دریایی در جواب می گوید ، تو خود به چه جراتی همه ی اهل جهان را آزار می دهی؟ مرا که سوار بر قایقی کوچک به آزار رسانی مشغولم، راهزن و تو را که با فرماندهی ناوگانی عظیم به تمامی اهل جهان آزار می رسانی امپراطور می خوانند. نقل قول از چومسکی است. باشد که در ما ذره ای شرم ایجاد کند.