ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل: عربستان اجازه دسترسی به فعالان مدنی بازداشتی را بدهد

گزارش‌های تازه‌ای از شکنجه فعالان مدنی و زنان بازداشت شده در عربستان منتشر شده. این فعالان ۹ ماه است در بازداشت به سر می‌برند.

عفو بین‌الملل می‌گوید مجددا گزارش‌هایی دریافت کرده که بر اساس آنها، فعالان مدنی و زنان بازداشت شده در عربستان تحت شکنجه قرار گرفته‌اند. عربستان این فعالان را از مه ۲۰۱۸ بازداشت کرده است. این گزارش‌ها اطلاعات قبلی منتشر شده در نوامبر ۲۰۱۸ مبنی بر شکنجه فعالان مدنی در زندان را تأیید و بر لزوم دسترسی ناطران بی‌طرف به افراد بازداشت شده تاکید می‌کنند.

لجین الهذلول، عزیزه الیوسف، ایمان النجار، محمد الراباعی و ابراهیم المدایمیق

بر اساس این گزارش‌ها ۱۰ فعال حقوق بشر در سه ماه اول بازداشت در بازداشتگاه غیررسمی و در مکانی نامعلوم، مورد شکنحه، آزار جنسی و دیگر اشکال بدرفتاری قرار گرفته‌اند.

به یکی از زنان بازداشت شده به مدت یک ماه به دروغ گفته شده بود که اعضای خانواده‌اش مرده‌اند. دو فعال مدنی دیگر وادار شده بودند که در حضور بازجو همدیگر را ببوسند. همچنین بازجویان به زور در دهان یک فعال مدنی دیگر ‌آب ریخته‌اند. فعال دیگری هم با شوک الکتریکی شکنحه شده است.

لین مالوف، محقق بخش خاورمیانه عفو بین‌الملل گفته: «ما عمیقا نگران سلامت فعالانی هستیم که حدود ۹ ماه است به خاطر دفاع از حقوق بشر زندانی هستند.مقامات عربستان بارها عدم تمایل خود به حفاظت از افرادبازداشت‌شده از شکنجه را نشان داده‌اند. به همین دلیل ما از عربستان سعودی می‌خواهیم به ناظران بی‌طرف اجازه دسترسی فوری به فعالان بازداشت‌شده بدهد.»

نوامبر ۲۰۱۸ عفو بین‌الملل اعلام کرده بود که فعالان مدنی بازداشت شده در عربستان با شوک الکترونیکی شکنجه شده‌اند و برخی از آنها نمی‌توانند راه بروند یا روی پای خود بایستند. گزارش جدید نشان می‌دهد که تعداد بیشتری از فعالان مدنی بازداشت شده تحت این شکنجه‌ها بوده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر ۲۸ نوامبر/ ۷ آذر  اعلام کرده بود که عربستان سعودی باید بلافاصله به ناظران مستقل بین‌المللی اجازه دهد تا به مدافعان حقوق زنان سعودی که از مه ۲۰۱۸ به این سو بازداشت شده‌اند دسترسی پیدا کنند و از امنیت و سلامت آنها مطمئن شوند.

وزارت امور رسانه عربستان سعودی مدارکی را که سازمان دیده‌بان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل درباره شکنجه، آزار جنسی و تجاوز به دست‌کم سه فعال مدنی بازداشت شده توسط مقامات سعودی منتشر کرده‌اند، رد کرده است.

بر خلاف سیاست فاش نکردن نام و تصویر متهمان در عربستان، مقامات در کارزاری هویت این فعالان را به صورت عمومی اعلام کردند و عکس‌های این زنان در رسانه‌های طرفدار حکومت با عنوان «خائن» منتشر شد.

تعدادی از افراد بازداشت شده لجین الهذلول، عزیزه الیوسف، ایمان النجار، محمد الراباعی و ابراهیم المدایمیق نام دارند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.