ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیر جشنواره فیلم فجر: مسئول سلامت سرمایه‌ها نیستیم

ورود پول‌های بی‌شناسنامه به سینمای ایران جشنواره فیلم فجر را تحت تأثیر قرار داده. ابراهیم داروغه‌زاده می‌گوید نظارت بر سرمایه از وظایف ارشاد اسلامی نیست.

رونق فیلم‌های نازل و ورود پول‌های بی‌شناسنامه و سرگردان به سینمای ایران، سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر را که همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب برگزار می‌شود تحت تأثیر قرار داده. دبیر  جشنواره فیلم فجر در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این انتقادات گفت سلامت سرمایه مهم است اما نظارت بر آن فراتر از وظایف ارشاد اسلامی است.

شامگاه پنجشنبه ۴ بهمن: ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر جشنواره فیلم فجر در برنامه تلویزیونی «سینماگرام»

ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر شامگاه پنجشنبه ۴ بهمن در برنامه تلویزیونی «سینماگرام» در پاسخ به انتقادات از ورود پول‌های بی‌شناسنامه و سرگردان به سینمای ایران گفت:

«یکی از سیاست‌های سازمان سینمایی این است که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سینما را تشویق و تقویت کند. حضور بخش خصوصی به سینما کمک خواهد کرد. در بخش تولید هم میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خیلی بیشتر از بخش دولتی شده. سلامت سرمایه برایمان مهم است ولی سازوکار سلامت سرمایه در وزارت ارشاد تعریف نمی‌شود.»

همزمان با پخش برنامه «سینماگرام»، جبار کوچکی‌نژاد، رییس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان درباره نقش تهیه‌کننده سریال شهرزاد در پرونده بانک سرمایه گفته بود که محمد امامی، تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار که فیلمی هم از او در این دوره از جشنواره فیلم فجر حضور دارد با زد و بندهایی در بانک سرمایه، ۳۰۰ میلیارد تومان از سرمایه صندوق ذخیره فرهنگیان را به دست آورده. بخشی از این مبلغ در سریال شهرزاد و در سینمای ایران سرمایه‌گذاری شده. داروغه‌زاده درباره ورود چنین سرمایه‌هایی به سینمای ایران گفت:

«فرض بر صحت است مگر خلافش ثابت شود. ما مسئول بررسی تخلف مالی سرمایه‌گذاران نیستیم.»

در اغلب مواقع هویت صاحبان سرمایه‌های سرگردان پوشیده مانده. پیش از این «تابناک» از سرمایه‌گذاری شخصی به نام محمد صادق رنج‌کشان در دست‌کم هشت فیلم نام برده بود. از جمله در فیلم «تفریق» مانی حقیقی و «قاتل وحشی» حمید نعمت‌الله. رنج‌کشان که فقط در سه فیلم بیش از ۱۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده در پاسخ گفته بود که از روی علاقه، سرمایه‌اش را وارد سینما کرده است.

اواسط دی سال جاری فاطمه معتمد آریا، بازیگر سرشناس سینمای ایران گفته بود با ورود پول‌های سرگردان و بی‌شناسنامه به سینمای ایران، چرخه معیوبی شکل گرفته است: شاخه‌ کم‌خرج سینمای فرهنگی ایران به حاشیه رانده شده، و محتوا، روابط و حتی مسیر سینمای ایران به سوی مناسبات جعلی هالیوودی، ریخت‌و پاش‌ها و بذل و بخشش‌ها، خرید چهره‌ها و تزئین سردر سینماها تغییر کرده است.

منیژه حکمت، کارگردان سرشناس سینمای اجتماعی ایران نیز در نامه‌ای به رئیس سازمان سینمایی کشور از حضور «باندهای کثیف مالی» در سینمای ایران پرده برداشته بود. مهدی کرم‌پور، کارگردان فیلم «سوفی و دیوانه» هم در یادداشتی در اعتراض به توقیف فیلم تازه‌اش از ورود پول‌های کثیف به سینمای ایران و بی‌تفاوتی مسئولان سازمان سینمایی خبر داده بود:

«مدیران و نمایندگان نهادهاى دولتى و عمومى و سالن‌هاى حوزه هنرى و بنیاد مستضعفان در خدمت فروش و سوداگری بودن همه چیز قرار گرفته‌اند. پول‌هاى کثیف از همه طرف وارد شده و مسئولان و رسانه‌ها به سهو یا به عمد رویشان را آن طرف مى‌کنند.»

داروغه‌زاده در برنامه «سینماگرام» اعتراف کرد که وزارت ارشاد اسلامی نه تنها در زمینه سلامت سرمایه فیلم‌های سینمایی توفیقی به دست نیاورده، بلکه در این مدت موفق نشده با اعمال سانسور ذهن فیلمسازان را تحت تأثیر قرار دهد:

«ما نمی‌توانیم مغز فیلمساز را عوض کنیم یا هنر فیلمساز را تحت تأثیر قرار دهیم که آن فیلمی که می‌خواهیم را بسازد. ما باید تلاش کنیم که آن سمت و سو حفظ شود.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.