ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بریتانیا در اجلاس لهستان شرکت می‌کند

جرمی هانت نخستین وزیر خارجه کشورهای اروپایی است که برای شرکت در نشست بین‌المللی امنیت خاورمیانه اعلام آمادگی کرده. اما مشروط بر آنکه یمن هم مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش «گاردین»، وزیر خارجه بریتانیا شرکت در اجلاس لهستان برای مقابله با ایران را به صورت مشروط پذیرفته. شرط جرمی هانت برگزاری مذاکرات درباره وضعیت یمن در حاشیه این اجلاس است. در همان حال وزارت خارجه آمریکا چهار موضوع اصلی این اجلاس لهستان را اعلام کرد: «بحران‌های منطقه و تأثیر آن بر مردم خاورمیانه»، «توسعه موشک‌های بالستیک»، «امنیت سایبری و تهدیدهای نوظهور برای بخش انرژی» و «مقابله با افراط ‌گرایی و مسائل مالی غیرقانونی» در خاورمیانه.

هانت (چپ تصویر) نخستین وزیر خارجه کشورهای اروپایی است که شرکت در اجلاس لهستان را به صورت مشروط پذیرفت ــ عکس از آرشیو

هانت نخستین وزیر ارشد اروپایی است که حضور در اجلاس لهستان را می‌پذیرد. این اجلاس ۱۳ فوریه در ورشو برگزار خواهد شد. آمریکا ابتدا آن را نشستی برای تشکیل یک ائتلاف علیه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران خوانده بود.

اروپایی‌ها تا کنون تمایل چندانی به شرکت در این اجلاس نشان نداده‌اند. آنها اجلاس لهستان را بخشی از طرح ایالات متحده برای از‌بین‌بردن حمایت اتحادیه اروپا از توافق هسته‌ای با ایران می‌دانند.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده نگرانی‌های مشترکی درباره رفتار جمهوری اسلامی، به‌ویژه بر سر برنامه موشکی بالستیک‌اش دارند اما خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) با مخالفت اروپایی‌ها مواجه شد. از مدت‌ها پیش اروپا قرار است ساز و کار مالی ویژه‌ای برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران به راه بیندازد اما این هدف هنوز تحقق نیافته است.

واشنگتن وزیران ۷۰ کشور جهان را برای شرکت در اجلاس لهستان دعوت کرده‌ است. پس از آنکه اروپایی‌ها از پذیرفتن دعوت در این نشست دو روزه با تمرکز ویژه بر مقابله با ایران سر باز زدند، دیپلمات‌های آمریکایی دستور کار آن را وسیع‌تر کردند. وزارت خارجه آمریکا جمعه ۲۵ ژانویه/ ۵ بهمن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد چهار موضوع اصلی دارد: «بحران‌های منطقه و تأثیر آن بر مردم خاورمیانه»، «توسعه موشک‌های بالستیک»، «امنیت سایبری و تهدیدهای نوظهور برای بخش انرژی» و «مقابله با افراط ‌گرایی و مسائل مالی غیرقانونی» در خاورمیانه. قرار بود در این اجلاس سوریه نیز به بحث گذاشته شود اما ظاهراً ایالات متحده از طرح این موضوع صرف‌نظر کرده.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا این هفته در واشنگتن پس از مذاکره با مایک پومپئو، همتای آمریکایی‌اش حضور در نشست لهستان را پذیرفت اما به این شرط که در حاشیه این اجلاس نشستی هم درباره یمن با حضور عربستان سعودی، امارات متحده عربی، آمریکا و بریتانیا برگزار شود.

عربستان و امارات حامیان اصلی دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری برکنارشده یمن در کودتای حوثی‌ها هستند. حوثی‌های «انصارالله» یمن اواخر ۲۰۱۴ صنعا، پایتخت را تصرف کردند. عربستان در رأس ائتلاف عربی از ۲۰۱۵ مداخله نظامی برای مقابله با شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران را آغاز کرد.

دولت‌های غربی و نهادهای حقوق بشری بین‌المللی از ریاض به دلیل ارتکاب جنایت‌های جنگی در یمن بارها انتقاد کرده‌اند. کشورهایی همچون آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه به عربستان و امارات تسلیحات نظامی می‌فروشند و به دلیل جنگ یمن تحت فشار حامیان حقوق بشر قرار گرفته‌اند. یمن صحنه وخیم‌ترین بحران انسانی جهان کنونی است.

هانت می‌خواهد در مذاکرات یمن آتش‌بس شکننده برقرارشده در بندر الحدیده، مهم‌ترین دروازه ورود دارو و غذا به کشور قحطی‌زده یمن را حفظ کند. این آتش‌بس جلوی حمله ائتلاف عربی به این بندر را گرفت اما حالا عربستان سعودی معترض است که حوثی‌ها آتش‌بس را رعایت نمی‌کنند. حوثی‌ها نیز اتهام مشابهی به ائتلاف عربی وارد می‌کنند.

دولت منصور هادی ادعا کرده که بیش از ۴۰۰ نقض آتش‌بس از سوی حوثی‌ها را ثبت و مستندسازی کرده است. این دولت مستقر در عدن از مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن خواسته است که نقض آتش‌بس از سوی حوثی‌ها را اعلام کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    – شاه جهان در مصاحبه با خبرگزاری افق افغانستان گفت: «در زمانی که من والی فراه بودم، در خراسان جنوبی در نزدیکی مرز فراه، منطقه‌ای به نام «قاف» یک اردوگاه نظامی بود که طالبان در آن آموزش داده می‌شدند.حکومت ایران می‌خواهد که به امریکا آسیب بزند تا پای امریکا در گل فرو رود.! – آنتونی گوترش در گزارش خود به شورای امنیت اشاره کرده است که باقی‌مانده چند موشک شلیک شده از سوی حوثی‌ها به عربستان سعودی، در تاریخ‌های ۲۵ مارس و ۱۱ آوریل سال ۲۰۱۸ طراحی مشابه با موشک قیام-۱ پاسداران دارند!. – عزت‌الله ضرغامی، عضو شورای عالی به اصلاح انقلاب فرهنگی فاش ساخت فیلتر شدن تلگرام به دستور حسن روحانی صورت گرفت! – آخوند معروف در کرج رستوران باز کرد! حجت‌الاسلام حسن کردمیهن که با حمله به سفارت عربستان باشگاههای ایرانی را از امتیاز میزبانی محروم کرد، رستوران شبهای مدیترانه با غذای لبنانی را در کرج دایر کرده. همانجا که رییس ستاد انتخاباتی قالیباف بود!. – علی انصاری از معتمدین بیت خامنەای با وجود صدها میلیارد بدهی به بانک مرکزی واز سرمایەداران بانک آیندە ایران (وابسته به سپاه) مشغول ساخت یک هتل ۵ ستارە مجلل در دبی با سرمایه ۳۰۰ میلیارد تومان پولهای متعلق به مردم ایران است.!