ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سمنان خشک و خالی از سکنه می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان می‌گوید افت منابع آب زیرزمینی و ادامه این روند یک تهدید جدی و خطر بزرگ برای توسعه این استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان می‌گوید افت منابع آب زیرزمینی و ادامه این روند یک تهدید جدی و خطر بزرگ برای توسعه این استان است.

ایرج حیدریان، گفته برداشت بی رویه آب از سفره‌های آب زیرزمینی موجب ایجاد مشکلات و تبعات جبران ناپذیری می‌شود. خشک شدن چشمه‌ها، قنوات، چاه‌ها و رودخانه‌ها، به خطر افتادن اراضی باغی و از بین رفتن اراضی زراعی، افت کیفی منابع آب زیرمینی و حرکت آب‌های شور به سمت آب‌های شیرین از مهمترین این تهدیدات و تبعات جبران ناپذیر افت سفره‌های آب زیرزمینی است.

نشست زمین و از بین رفتن مخازن طبیعی آب‌های زیرزمینی و آسیب دیدن تأسیسات زیربنایی مستقر در دشت‌های استان همانند خطوط راه آهن، شهرک‌های صنعتی و...، افزایش کف شکنی و جابجایی چاه‌ها که موجب صرف هزینه‌های زیادی نیز می‌شود، افزایش عمق سطح ایستایی در چاه‌ها و به دنبال آن افزایش مصرف انرژی به منظور استحصال آب نیز از دیگر تبعات و عواقب برداشت بی رویه آب از سفره‌های آب زیرزمینی است.

حیدریان گفته خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی و کمبود آب، مهاجرت مردم به شهرهای بزرگ را به دنبال دارد که این خود منجر به بروز ناهنجاری‌های اجتماعی و سیاسی - امنیتی در منطقه خواهد شد، و این مهاجرت از تبعات خشک شدن منابع آب موجود و عدم امکان تأمین آب شرب، بهداشت و اشتغال در منطقه خواهد بود که جبران ناپذیر است.

او از اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی برای کمک به حل این بحران و معضل اساسی نام برده و گفته: «این طرح در استان سمنان به طور جدی دنبال می‌شود و می‌تواند نقش بسزایی در توسعه پایدار استان داشته باشد.»

این طرح برای حفاظت و صیانت از منابع آب‌های زیرزمینی استان سمنان، جلوگیری از اضافه برداشت، جلوگیری از برداشت غیرمجاز و حفر چاه‌های غیرمجاز در تمام شهرستان های استان سمنان اجرا می‌شود.

بررسی نصب کنتورهای هوشمند چاه‌های کشاورزی و عملکرد آن، جلوگیری از اضافه برداشت‌ها و برداشت‌های غیرمجاز، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز از روش‌هایی است که برای کنترل این وضعیت به کار گرفته می‌شود.

گزارش‌های سازمان حفاظت محیط زیست نشان می‌دهد ۷۰ درصد ذخیره سفره‌های آب زیرزمینی در ایران از ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته تاکنون به شدت کاهش یافته است.

براساس گزارش‌های رسمی، سالانه دو متر از سطح آبهای زیرزمینی در ۶۰  دشت اصلی در مرکز ایران افت می‌کند و عوارض این بحران به صورت خشک شدن منابع آبی و فرونشستن زمین ظاهر می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آزادی

    همه از برکت نظام مقدس اسلامی و از برکت و بصیرت ولی امر مسلمین جهان است. قدر بدانید.

  • آمادگی برای سیل در خوزستان

    نیروهای هلال احمر در مناطقی که بیشتر احتمال سیلاب وجود دارد از جمله اندیمشک، دزفول، شوش، شوشتر، هویزه و دشت‌آزادگان آماده‌باش هستند. استقرار تیپ‌های ارتش و سپاه در شوش . اعزام ۴۰ دستگاه ماشین آلات برای ترمیم سیل بندها به مناطق در معرض خطر سیل خوزستان.