ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«نشت» درباره زن، نفت و مهاجرت در جشنواره فیلم برلین

نخستین ساخته سوزان ایروانیان که با بودجه اندکی ساخته شده و در شیراز اتفاق می‌افتد به عنوان دومین فیلم از زنان فیلمساز ایرانی به برلیناله راه یافت.

فیلم «نشت» ساخته سوزان ایروانیان به تهیه‌کنندگی مجید برزگر و کاوه فرنام در شصت و نهمین جشنواره فیلم برلین به نمایش درمی‌آید. این فیلم که با بودجه اندکی ساخته شده و محل فیلمبرداری آن هم شیراز است، فیلمی است نمادین درباره مهاجرت و نفت.

یلم «نشت» ساخته سوزان ایروانی به تهیه‌کنندگی مجید برزگر و کاوه فرنام

بر اساس اطلاعاتی که «زمانه» به دست آورده بود، در سال جاری دست‌کم ۴۰ فیلمساز ایرانی آثارشان را برای دبیرخانه جشنواره فیلم برلین فرستاده بودند. فیلمی از نادر ساعی‌ور هم در میان این آثار بود. برلیناله اما این بار به سینمای ایران روی خوش نشان نداد. کیهان شریعتمداری که ظاهراً از غیاب سینمای ایران در برلیناله خشنود بود، بر اساس این گزارش نوشته بود:

«آیا سینمای جشنواره‌ای ایران به پایان راه خود رسیده که حتی از میان ۴۰ فیلم درخواستی، یک فیلم هم قابلیت حضور در میان صدها اثر حاضر در بخش‌های مختلف جشنواره را نداشته است؟ تاریخ مصرف سینمای جشنواره‌ای به پایان رسیده و کاسبان این نوع سینما، همچون دستمالی یک بار مصرف دور انداخته شده‌اند.»

در آخرین لحظات اما دبیرخانه جشنواره فیلم برلین تصمیم گرفت فیلم«نشت» ساخته سوزان ایروانیان را در بخش «فروم» این جشنواره معتبر سینمایی به نمایش درآورد.

سوزان ایروانی، فیلمساز

نخستین ساخته سوزان ایروانیان، داستان زنی است به نام فوزیه که اعتقاد دارد باید حتماً به آلمان مهاجرت کند، زیرا همسرش ناگهان مفقود شده و از بدن او هم نفت نشت می‌کند. این فیلم ۱۰۴ دقیقه‌ای تمثیلی است از جایگاه زن در جامعه، بحران مهاجرت و بحران انرژی. کارگردان با بهره‌گیری از دیالوگ‌های جاندار، موسیقی و تصویر تلاش می‌کند برای این تمثیل‌ها یک بیان سینمایی بیابد.

سوزان ایروانیان در گفت‌وگویی می‌گوید پیرنگ این فیلم را از داستان کوتاهی برگرفته که خودش در کارگاه ادبیات خلاق دانشگاه آکسفورد نوشته. ایروانی سپس در سال ۲۰۱۵ این داستان کوتاه را بسط می‌دهد و بر اساس آن فیلمنامه «نشت» را می‌نویسد:

«به تدریج متوجه شدم که نفت به عنوان یک کالای قیمتی درک ما را از واقعیت مسموم و دگرگون کرده است.»

بر همین اساس «نشت» کندوکاوی است در واقعیت تحریف‌شده در جغرافیایی نامن در متن جامعه‌ای زخم‌خورده.

فیلم «نشت» با سرمایه‌گذاری مجید برزگر و کاوه فرنام تهیه شده و محل فیلمبرداری آن هم شیراز است. پیش از این سکانس‌هایی از این فیلم در جشنواره کارلووی واری در قسمت «فیلم‌های در دست تهیه» به نمایش درآمده. تهیه‌کنندگان برای نمایش این فیلم از وزارت ارشاد اسلامی درخواست پروانه نمایش کرده‌اند.

علاوه بر فیلم «نشت» مستند «متولد اوین» نخستین اثر سینمایی مریم زارع، فیلمساز و بازیگر ایرانی – آلمانی در بخش استعدادهای شصت و نهمین جشنواره فیلم برلین به نمایش گذاشته می‌شود. مریم زارع در زندان اوین متولد شده، در سال ۱۳۶۷ بعد از کشتار زندانیان سیاسی در ایران، هنگامی که فقط دو سال داشت به آلمان مهاجرت کرده و تازه‌ترین مستند او هم درباره کودکانی است که در زندان اوین متولد شده‌اند.

شصت و نهمین جشنواره فیلم برلین ۷ تا فوریه ۲۰۱۹ با نمایش فیلم «محبت غریبه‌ها» به کارگردانی لونه شرفیگ فیلمساز دانمارکی کار خود را آغاز می‌کند و تا ۱۷ فوریه نیز ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.