ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خلیل‌زاد: با طالبان هنوز توافقی به‌دست نیامده است

طالبان می‌گویند در مذاکرات شش روزه با نماینده ویژه آمریکا توافق شده که در مدت ۱۸ ماه نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند، خلیل‌زاد به اشرف غنی گفته که تنها بر روی آتش‌بس صحبت شده است.

در پی مذاکرات شش روزه هفته گذشته بین طالبان و هیئت نمایندگی آمریکا، مسئولان طالبان از پیشرفت‌ها در این مذاکرات خبر دادند و گفتند بر سر خروج نیروهای خارجی در مدت ۱۸ ماه توافق شده است. زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در امور افغانستان در نشستی با اشرف غنی گفته است که خبرهای منتشرشده درباره مذاکرات درست نیستند و آمریکا تنها درباره آتش‌بس با طالبان گفت‌وگو کرده و در این‌باره نیز پیشرفتی به‌دست نیامده است.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان شامگاه یکشنبه ۲۷ ژانویه / ۷ بهمن با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در کابل دیدار کرد.

آمریکا و طالبان پس از شش روز مذاکره در دوحه قطر، شنبه ۲۶ ژانویه / ۶ بهمن به مذاکرات خود پایان دادند. با پایان یافتن مذاکرات، زلمی خلیل‌زاد یکشنبه ۲۷ ژانویه / ۷ بهمن به کابل رفت و شامگاه این روز در نشستی با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، گزارشی از مذاکرات با طالبان را به او ارائه داد.

برخی رسانه‌ها گزارش داده بودند که نمایندگان آمریکا برای اعلام جدول زمان‌بندی خروج از افغانستان با طالبان به توافق رسیده‌اند و نیروهای خارجی در مدت ۱۸ ماه این کشور را ترک خواهند کرد. همچنین گفته شد که در مورد ساختار نظام آینده افغانستان و تشکیل دولت موقت نیز گفت‌وگوهایی صورت گرفته است.

اما دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان در گزارشی از گفت‌وگوهای زلمی خلیل‌زاد و اشرف غنی نوشته که خلیل‌زاد در این دیدار اطلاعات نادرست و شایعات منتنشر شده از سوی رسانه‌های داخلی و بین‌المللی در مورد مذاکرات با طالبان در دوحه را رد کرده و گفته است که در مورد ساختار نظام آینده افغانستان با طالبان هیچ‌گونه بحثی صورت نگرفته است.

بر اساس این گزارش، خلیل‌زاد همچنین با بیان این‌که طالبان خواستار خروج نیروهای خارجی از افغانستان شده‌اند اما آمریکا با آن‌ها به هیچ‌گونه توافقی نرسیده، گفته است: «اگر در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان هرگونه تصمیمی گرفته شود، در زمان معین در هماهنگی با دولت افغانستان مورد بحث تفصیلی قرار می‌گیرد.»

خلیل‌زاد همچنین افزوده است: «طرح موضوع حکومت موقت کاملاً نادرست است و در این صحبت‌ها هیچ‌گونه بحثی روی آن صورت نگرفته است و در صلاحیت و مسئولیت من هم نیست.»

پیش از این، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در حساب کاربری توئیتر خود، مذاکرات را «خوب و پیشرونده» توصیف کرده اما نوشته بود: «هیچ توافقی صورت نگرفته و مذاکرات جدی است».

گروه طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای گفته است که موضع صریح طالبان این بوده که تا حل موضوع خارج شدن نیروهای خارجی از افغانستان، پیشرفت در موضوعات دیگر ممکن نیست.

این گروه افزوده است که در این مرحله از مذاکرات، مطابق جدول زمان‌بندی در مسئله خارج شدن نیروهای خارجی از افغانستان و موضوعات مهم دیگر، بحث و پیشرفت صورت گرفته اما گزارش‌های مربوط به آتش‌بس و مذاکرات با حکومت افغانستان درست نیست.

خلیل‌زاد به اشرف غنی گفته است که صلاحیت او تنها فراهم کردن زمینه مذاکرات بین دو طرف افغانستانی است. او تأکید کرد که با طالبان، تنها روی مسئله آتش‌‌بس بحث کرده است، اما تاکنون در این‌باره هیچ پیشرفتی صورت نگرفته و آمریکا به تأکید گفته است که برای رسیدن به صلح پایدار، تنها راه حل، مذاکرات بین طرف‌های افغان است.

نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان همچنین گفته است که برای پیشبرد موضوعات باقی مانده، باز هم با طالبان دیدار خواهد کرد.

در همین حال، آغاجان معتصم، وزیر دارایی در دوران حکومت طالبان در گفت‌وگو با شبکه طلوع‌نیوز افغانستان مذاکرات طالبان و نمایند‌گان آمریکا را در مرحله حساسی ارزیابی کرده و گفته است در بسیاری از مسایل تا حدودی توافق‌هایی به‌دست آمده‌ و یا به توافق نزدیک شده‌اند.

او افزود به‌دلیل حساسیت‌های این مرحله از مذاکرات ملا عبدالغنی برادر، یکی از چهار نفری که در سال ۱۹۹۴ گروه طالبان به رهبری ملا عمر را تأسیس کردند، به‌عنوان معاون این گروه، مسئولیت‌های بخش سیاسی را برعهده می‌گیرد.

به‌گفته معتصم، توافق شده ‌است که در یک نشست دیگر که در آینده نزدیک برگزار خواهد شد، توافق‌های به‌دست آمده امضا شوند.

شاه‌محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان نیز گفته است که اسلام‌آباد در تسهیل گفت‌وگوها تلاش کرده و پیشرفت‌هایی نیز به‌دست آمده است.

قریشی همچنین افزوده است که پاکستان قصد مداخله در امور داخلی افغانستان را ندارد و افغان‌ها خود باید درباره آینده‌شان تصمیم بگیرند.

یکشنبه ۲۷ ژانویه / ۷ بهمن یک مقام بلندپایه وزارت خارجه قطر به خبرگزاری رویترز گفت آمریکا و طالبان به‌طور موقت توافق کرده‌اند که دور بعدی مذاکرات‌شان دوشنبه ۲۵ فوریه / ۶ اسفند آغاز شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    واقعا" باید ماهیت امپریالیست امریکا که حامی صلح ودمکراتی طبق آنچه درجهت ونزوئلا وکره شمالی چارمیزند را بطورعلنی دیدید..تعجب آور است که مدت زمان مذاکراتش با طالیبان های ایرانی به رهبری خمینی درپاریس مدت زمان کمتری برده است زیراکه طالیبان افغانستان هم همان شرایطی را می خواهد که به خمینی وقشونش درایران داده شده بود می باشد..درپاریس امریکا بایک قشون 22نفره به ملاقات رهبرطالیبان ایران خمینی درنف ال شتو رفت که خبرنگارفرانسوی ازآن فقط یکبار بطورکوتاهی ازاین پدیده گزارش کرد...امریکا که بنابه انتقام گیری برج های دوقلو راهی افغانستان شد واین چنین دراین سالها وانمود میکرد مه سرگرم تروریست کش های طالیبانی درافغانستان است...حالا طالیبان افغانستان فقط به یک شهرو دوشهردرافغانستان قناعت نمی کند بلکه تمامی افغانستان را می خواهد که برطبق اسلام بکشد و نابود کند و مدرسه ها را بسوزاند و زنان را به کیسه های دربسته تولید بچه تبدیل کند..واقعا" امریکا باید به انچه درخاورمیانه درفقروتجاوزوچپاول و بی فرهنگی و اعدام های مردمان باشد افتخارکند!! امریکا که با تروریست ها سریک میزمی نشیند جلل الخالق که تنفراوراست..