ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا شرکت ملی نفت و گاز ونزوئلا را تحریم کرد

هدف این است که منابع مالی ونزوئلا در اختیار رهبر اپوزیسیون قرار گیرد با این امید که ارتش از حمایت مادورو دست بردارد. ونزوئلا به محاکم بین‌المللی شکایت می‌برد.

هدف این است که منابع مالی شرکت سیتکو و شرکت نفت و گاز ونزوئلا (PDVSA) در اختیار رهبر اپوزیسیون قرار گیرد با این امید که ارتش از حمایت مادورو دست بردارد. رئیس جمهوری ونزوئلا در یک نطق تلویزیونی آمریکا را به غارتگری متهم کرد و اعلام کرد که به محاکم سیاسی و حقوقی بین‌المللی شکایت می‌برد.

شرکت نفت و گاز ونزوئلا (PDVSA)

شامگاه دوشنبه ۲۸ ژانویه/ ۸ بهمن، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در نشست خبری کاخ سفید اعلام کرد که شرکت نفت و گاز ونزوئلا در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته و منابع و درآمدهای این شرکت در آمریکا نیز مسدود خواهد شد. به گفته بولتون، با این تحریم‌ها ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های شرکت نفت و گاز ونزوئلا مسدود می‌شود و طی سال جاری نیز به ۱۱ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی خود دست نخواهد یافت.

اقتصاد ونزوئلا به نفت تکیه دارد و بیش از ۴۰ درصد از نفت این کشور به ایالات متحده آمریکا صادر می‌شود. کنترل شرکت نفت و گاز ونزوئلا را نظامیان به عهده دارند. هدف ایالات متحده آمریکا از تحریم نفتی ونزوئلا این است که منابع مالی یاد شده را از دسترس نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور خارج کند و این منابع را در اختیار خوان گوایدو، رئیس پارلمان و رئیس دولت موقت ونزوئلا قرار دهد.

خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا چهارشنبه ۲۴ ژانویه/ ۴ بهمن در برابر جمعیت عظیمی از معترضان ضد دولتی سخنرانی کرد و خود را رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا نامید. او که در برابر صدها هزار معترض سخنرانی می‌کرد خواهان برگزاری انتخابات آزاد و برکناری نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری فعلی شد.

گوایدو از تحریم شرکت نفت و گاز ونزوئلا (PDVSA) استقبال کرد و گفت:

«دارایی‌های کشورمان را در یک فرایند قانونی در اختیار می‌گیرم و مانع می‌شوم که مادورو این منابع مالی را به باد بدهد.»

روز گذشته واشنگتن کارلوس آلفردو، دیپلمات بلندپایه ونزوئلایی و از حامیان گوایدو را به عنوان سفیر ونزوئلا در آمریکا به رسمیت شناخت. استرالیا و اسرائیل نیز به جمع کشورهایی که دولت موقت ونزوئلا را به رسمیت شناختند پیوستند. روسیه، چین، ترکیه و ایران، مکزیک، کوبا و بولیوی همچنان از دولت مادورو حمایت می‌کنند.

نیکلاس مادورو در یک نطق تلویزیونی که در واکنش به تحریم شرکت ملی نفت و گاز ونزوئلا ایراد کرد، تحریم نفتی ونزوئلا را «اقدام تبهکارانه» آمریکا برای «غارت منابع ملی» این کشور خواند و اعلام کرد که به مراجع بین‌المللی شکایت می‌برد:

«به رئیس شرکت "پی دی وی اس ای" دستورات کاملاً مشخصی دادم که برای طرح شکایت در محاکم سیاسی و حقوقی بین‌المللی اقدام لازم را برای حفاظت از دارایی‌ها و منابع مالی ونزوئلا انجام دهد.»

مادورو سپس رئیس جمهوری آمریکا را به زبان انگلیسی شکسته‌ای مستقیماً خطاب قرار داد و گفت:

«از ونزوئلا دست بردار!»

مادورو ایالات متحده آمریکا و متحدانش را به آغاز یک جنگ اقتصادی تمام‌عیار برای ساقط کردن حکومت این کشور متهم کرده است.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز همزمان با تحریم شرکت ملی نفت و گاز ونزوئلا اعلام کرد که شرکت «سیتکو»، زیرمجموعه شرکت نفت دولتی ونزوئلا که مجموعه‌ای از پمپ‌بنزین‌های زنجیره‌ای را در تملک دارد، به فعالیت خود ادامه می‌‌دهد اما درآمدهایش به یک حساب مسدود شده واریز می‌شود.

قرار است از ۱۰ تا ۱۵ فوریه رزمایش نظامی بزرگی در ونزوئلا برگزار شود. مادورو روز گذشته اعلام کرد که هر روز صدها و بلکه هزاران پیامک از مرز کلمبیا برای سربازان ونزوئلایی ارسال می‌شود و آن‌ها را به شورش فرامی‌خوانند. با این‌حال ظاهراً ارتش همچنان از مادرو حمایت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.