ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جامعه اطلاعاتی آمریکا نظر ترامپ درباره ایران را نقض کرد

رئیس کل تشکیلات اطلاعاتی ایالات متحده به اتفاق رئیس سازمان سیا گزارشی از خطراتی که آمریکا را تهدید می‌کند ارائه دادند: چین و روسیه و نه ایران.

رئیس کل تشکیلات اطلاعاتی ایالات متحده به اتفاق رئیس سازمان سیا به کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا گزارشی از خطراتی که آمریکا را تهدید می‌کند ارائه دادند. بر اساس این گزارش، ایران همچنان به توافق هسته‌ای پایبند است، کره شمالی تأسیسات و تسلیحات اتمی خود را حفظ خواهد کرد و گروه دولت اسلامی (داعش) نیز شکست نخورده. بر خلاف آنچه که دولت ترامپ می‌گوید، روسیه می‌تواند جامعه مدنی و زیرساخت‌های آمریکا را به خطر بیندازد و چین هم یک تهدید دائمی است.

سه‌شنبه ۲۹ ژانویه/ ۹ بهمن: دن کوتس، رئیس اطلاعات ملی آمریکا در کمیته اطلاعاتی سنای ایالات متحده درباره خطراتی که آمریکا را تهدید می‌کند

زرادخانه اتمی و موشکی کره شمالی

دن کوتس، رئیس اطلاعات ملی آمریکا و جینا هاسپل، رئیس سازمان سیا سه‌شنبه ۲۹ ژانویه/ ۹ بهمن به کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا گزارشی از مهم‌ترین خطراتی که ایالات متحده را تهدید می‌کند ارائه دادند. به گزارش نیویورک تایمز، دن کوتس درباره چشم‌انداز خلع سلاح شبه‌جزیره کره گفت:

«ما اعتقاد داریم که کره شمالی در حال حاضر در تلاش است توانایی هسته‌ای و موشکی خود را حفظ کند. احتمال آنکه کره شمالی از سلاح‌های اتمی و توانایی هسته‌ای‌اش صرف‌نظر کند بسیار ناچیز است. رهبران این کشور سلاح اتمی را متضمن بقای حکومت خود می‌دانند.»

جینا هاسپل، رئیس سازمان سیا به اعضای کمیته اطلاعاتی سنا گفت:

«کره شمالی قصد دارد برد موشک‌های بالستیک خود را افزایش دهد و این به معنای تهدید مستقیم ایالات متحده است.»

هاسپل با این حال مذاکرات بین آمریکا و کره شمالی را امیدوارکننده خواند و گفت در پایان این مذاکرات پیونگ‌یانگ می‌بایست متعهد شود برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند و از زرادخانه اتمی‌اش چشم بپوشد.

فعالیت‌های تروریستی جمهوری اسلامی

رئیس اطلاعات ملی آمریکا در ادامه گزارش‌اش به فعالیت‌های تروریستی جمهوری اسلامی در خاک اروپا و در خاورمیانه، حمایت ایران از انصارالله یمن و حمایت از شبه‌نظامیان شیعه در عراق اشاره کرد. دن کوتس گفت معتقد است که درگیری‌های جناحی بین راست افراطی و دولت روحانی همچنان ادامه خواهد یافت:

«ما گمان نمی‌کنیم که ایران فعالیت‌های قابل تأملی داشته باشد که در نظر ما برای تولید سلاح هسته‌ای الزامی است.»

رئیس اطلاعات ملی آمریکا اما به این نکته هم اشاره کرد که مسئولان جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر رسماً تهدید کرده‌اند که چنانچه منافع اقتصادی ایران از برجام تأمین نشود، به محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در چارچوب توافق هسته‌ای پایبند نمی‌مانند.

سناتور آنگوس کینگ از جینا هاسپل، پرسید آیا ایران همچنان به توافق هسته‌ای پایبند است؟

رئیس سازمان سیا پایبندی ایران به برجام را تأیید کرد اما او هم مانند رئیس اطلاعات ملی آمریکا بر این نظر بود که جمهوری اسلامی در نظر دارد «سطح پایبندی به برجام» را تنزل دهد:

«آن‌ها در تدارک‌اند توانایی [غنی‌سازی] اورانیوم را افزایش دهند و از توافق هسته‌ای یک قدم فاصله بگیرند. در حال حاضر پایبندند به برجام اما بحث‌هایی بین آن‌ها درگرفته که منافع اقتصادی‌شان از توافق هسته‌ای تأمین نشده.»

تهدیدات سایبری چین و روسیه

تهدیدات سایبری جمهوری خلق چین و روسیه بخش عمده‌تری از گزارش کوتس – هاسپل به کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا را دربرمی‌گرفت. بر اساس برآورد سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، چین اکنون می‌تواند زیرساخت‌های ایالات متحده را هدف حملات سایبری خود قرار دهد. توانایی سایبری روسیه هم همچنان در سطح سال ۲۰۱۶ باقی مانده: بر اساس گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا، روسیه می‌تواند جامعه مدنی ایالات متحده و زیرساخت‌های نظامی این کشور هنگام وقوع بحران‌ها را با حملات سایبری خود به خطر بیندازد.

در مجموع گزارش کوتس – هاسپل از خطراتی که امنیت ملی آمریکا را تهدید می‌کند با آنچه که دولت ترامپ به عنوان تهدید درک کرده، هم‌پوشانی ندارد. روسیه می‌تواند ایجاد اخلال کند، چین یک تهدید دائمی است و ایالات متحده هم به اندازه کافی در فن‌آوری‌های بنیادین سرمایه‌گذاری نکرده و به همین سبب دشوار می‌تواند با مدعیان تازه در این عرصه‌ها رقابت کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.