ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه غیرعلنی فعالان محیط زیست با حضور وکلای تعیینی برگزار شد

۱۳ ماه پس از بازداشت، فعالان محیطزیستی به دادگاه رفتند. به آنها اتهام جاسوسی از مراکز نظامی کشور و فساد فی‌الارض زده شده است.

جلسه محاکمه فعالان محیط زیستی ایران صبح چهارشنبه ۱۰ بهمن به صورت غیرعلنی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. این ۸ فعال محیط زیست به «جاسوسی از مراکز نظامی کشور» و «افساد فی‌الارض» متهم شده‌اند. تنها وکلای تعیینی اجازه حضور در این دادگاه را پیدا کردند.

جلسه محاکمه فعالان محیط زیستی ایران صبح چهارشنبه ۱۰ بهمن به صورت غیرعلنی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد (عکس: آرشیو)

فعالان محیط زیستی بیش از ۱۳ ماه است که در زندان به سر می‌برند. خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه ایران خبر داده که در این جلسه از دادگاه، وکلای تعیینی متهمان حضور داشتند و نماینده دادستان تهران بخشی از کیفرخواست پرونده را قرائت کرده است.

در عین حال، وکیل مدافع یکی از متهمان پرونده فعالان محیط زیست، از برگزاری دادگاه موکلش بدون دعوت از او در جلسه انتقاد کرده است. محمد حسین آقاسی که وکیل سام رجبی است، به خبرگزاری ایرنا گفته شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی بدون اینکه موکلش او را عزل کرده باشد، از حضور او در دادگاه جلوگیری کرده و دادگاه با حضور وکلای مورد تایید قوه قضاییه برگزار شده است.

محمدحسین آقاسی گفته خانواده متهمان هم تا پیش از جلسه امروز از برگزاری دادگاه اطلاع نداشتند. به خانواده متهمان گفته شده بود که دادگاه، متهمان را احضار کرده اما علت احضار مشخص نبوده است.

اوایل بهمن ماه ۹۶ گروهی از فعالان محیط زیست (هومن جوکار، امیرحسین خالقی، سام رجبی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و کاووس سیدامامی) بازداشت شدند. دو هفته بعد مسئولان قضایی اعلام کردند کاووس سیدامامی در زندان خودکشی کرده است اما خانواده و وکیل او خواستار بررسی بیشتر علت مرگش شدند.

اسفند ماه سال گذشته نیز حسن راغ، عارف زارع، محمد زارع، عبدالرضا کوهپایه و علیرضا فرهادزاده بازداشت شدند. سخنگوی قوه قضاییه و دادستان تهران اعلام کردند که اتهام این افراد جاسوسی است.

عیسی کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت اطلاعات با رد این اتهام در مورد بازداشت‌شدگان به این موضوع اعتراض کردند اما به گفته کلانتری، قوه قضاییه به مسئولان سازمان محیط زیست دستور داد که دیگر وضع فعالان بازداشتی محیط زیست را پیگیری نکنند، چون این موضوع به آن‌ها ربطی ندارد.

اوایل آبان ماه امسال، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران اعلام کرد اتهام چهار تن از این فعالان به افساد فی‌الارض تغییر کرده است. وزارت اطلاعات و دولت اتهام جاسوسی فعالان محیط زیست موسسه میراث پارسیان را رد کرده بودند.

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ جمعه ۲۶ اکتبر / ۴ آبان خود اعلام کرد که دستگاه قضائی ایران اتهاماتی را به فعالان محیط زیست بازداشتی نسبت داده که ممکن است موجب اعدام آن‌ها شود. این سازمان مدافع حقوق بشر از مقام‌های ایران خواسته بود که یا فوراً این فعالان را آزاد کنند، یا مدرکی ارائه کنند که اتهامات علیه آن‌ها را توجیه و محاکمه‌ عادلانه را تضمین کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Hasani

    تا به امروز می گفتیم ادعا های اینها دروغ است. می گویند میر حسین رای نیاورده ، احمدی نژاد رای آورده، ترور میکونوس کار اپوزیسیون ایرانی است ….بختیار را ما نکشتیم ، زیبا کاظمی خودش مرد، ستار بهشتی را شکنجه نکردیم،کشته شدن ندا آقا سلطان داستان است! اپوزیسیون فریبکار آمده برای خراب کردن چهره حکومت بادکنک پر از خون را جلو دوربین فشار داده! هاله سحابی؟! خونش پای ما نیست! سر کوهی ناپدید نشده بود و رفته بوده آلمان، نسرین ستوده علیه امنیت ملی اقدام کرده ، شیرین عبادی شوهرش را کتک زده، در کوی دانشگاه احدی کشته نشده ، مثله کردن فروهر ها ربطی به سازمان های امنیت و اطلاعات ندارد و کار نیروهای خود سر بوده است، همان ها بودند که محمد جعفر پوینده را خفه کردندو محمد مختاری را ربودند و کشتند...قتل زال زاده چه ربطی به حکومت دارد؟ کشته شدن مجید شریف روشن نشده است، احمد میر علایی می خواست اینقدر مشروب نخورد تا گوشه خیابان بمیرد، ناصر زرافشان را برای قتل های زنجیره ای نگرفتند...اسلحه و مشروب در دفترش داشت، سعیدی سیرجانی...خب...سکته کرد، عبدلرحمن برومند ؟ کار ما نبوده، قتل فریدون فرخزاد که از بن مشکوک است نیرو های فشار و لباس شخصی ها اصلا به دولت و سازمان اطلاعات ربطی ندارند ......

  • رشد سرطانی ابتلا به سرطان در استان آذربایجان غربی

    رشد سرطانی ابتلا به سرطان در استان آذربایجان غربی ▪️ اردوی کار: جواد آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی در مراسم افتتاح مراکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان گفته: سالانه 5 هزار بیمار سرطانی به جمعیت بیماران آذربایجان غربی اضافه ‌می‌شوند ▪️براساس اظهارات وی رتبه‌های آذربایجان‌غربی در ابتلا به سرطان در ایران به شرح زیر است ▪️سرطان ریه مردان - رتبه اول ایران ▪️سرطان نوظهور سیستم عصبی مردان - رتبه اول ایران ▪️سرطان سیستم عصبی زنان - رتبه ۲ ایران ▪️سرطان معده - رتبه ۴ ایران ▪️سرطان پروستات - رتبه ۴ ایران ▪️سرطان پستان زنان - رتبه ۱۲ ایران

  • نقش سپاه در پخش کردن مواد رادیواکتیو کشنده در ایران,

    افشاگری نقش سپاه در پخش کردن مواد رادیواکتیو کشنده در ایران, که منجر به کشته شدن زنده یاد کاووس امامی در زندان شد. “سپاه پاسداران با استخراج غیر علمی اورانیوم از معادن کشور باعث پخش شدن مواد رادیو اکتیو کُشنده در مناطق مختلف ایران شده است, این آلودگی همراه با ریزگردها به سرتاسر ایران گسترش پیدا کرده است, و نه تنها خاک بلکه آبهای زیرزمینی ایران را هم به مواد رادیو اکتیو آلوده کرده اند؛ نمونه های آزمایشگاهی تهیه شده از بدن خزندگان حیات وحش ایران که توانایی جذب رادیو اکتیو را دارند, این آلودگی شدید و کشنده را ثابت می کند. امروز آبهای شُرب شهرهای ایران, محصولات کشاورزی, گوشتی و لبنی به درجهء خطرناکی از مواد سرطان زای رادیواکتیو آلوده هستند و موجب سونامی سرطان و مرگ و میر عمومی خواهند شد. شرایط بحرانی محیط زیست و درجهء بالای تشعشات رادیواکتیو محیطی در سرتاسر ایران نیازمند توجه و یاری جامعهء جهانی است.” قسمتی از مقالهء کاووس سید امامی, دریافتی از همکار او در دانشگاه اُورگان آمریکا که قرار بود در ژورنالهای بین المللی چاپ شود. ولی متاسفانه او توسط سپاه بازداشت و در زندان به قتل رسید…