ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ونزوئلا: یک‌صدا خواهان پایان حصر اقتصادی و ارسال اقلام انسانی

مردم نه الزاماً طرفدار خوان گوایدو هستند و نه دلبسته‌ی نیکلاس مادورو. آن‌ها خسته‌اند و می‌خواهند زندگی روزانه متعارفی داشته باشند.

در پی فراخوان خوان گوایدو، رهبر مخالفان، پزشکان، پرستاران، مغازه‌داران، تاجران و کارگران در شهرهای بزرگ ونزوئلا از جمله در پایتخت به خیابان‌ها آمدند. معترضان دو خواسته داشتند: نخست کناره‌گیری نیکلاس مادورو و برگزاری انتخابات آزاد و دوم پایان حصر اقتصادی و ارسال اقلام انسانی مانند دارو و مواد غذایی به ونزوئلا.

چهارشنبه ۳۰ ژانویه/ ۱۰ بهمن: کارکنان یک بیمارستان تخصصی در کاراکاس به معترضان پیوستند

تنها یک روز بعد از آنکه دیوان عالی ونزوئلا خوان گوایدو را ممنوع‌الخروج کرد، رهبر مخالفان که ریاست پارلمان را به عهده دارد و در همان حال تا برگزاری انتخابات آزاد، خود را رئیس جمهوری موقت ونزوئلا نامیده، از شهروندان ونزوئلایی خواست اعتصاب عمومی کنند و برای برکناری مادورو به خیابان‌ها بیایند. در پی این فراخوان، چهارشنبه ۳۰ ژانویه/ ۱۰ بهمن در محلات مختلف کاراکاس و در شهرهای بزرگ ونزوئلا راهپیمایی‌هایی بزرگی برگزار شد. به گزارش خبرنگار الجزیره یکی از معترضان به نام آنا میلو، ۴۷ ساله که منشی است در راهپیمایی شهر آلتامیرا در حومه شرقی کاراکاس گفت:

«ما از این همه نکبت خسته شده‌ییم. دارو نیست و برای تهیه مواد غذایی باید تمام روز از محله‌یی به محله‌یی دیگه رفت.»

در مرکز شهر کاراکاس کارکنان یک بیمارستان تخصصی اطفال با روپوش سفید به تظاهرکنندگان پیوستند. آن‌ها از پزشک و پرستار و بهیار یک‌صدا خواهان ارسال دارو و اقلام انسانی به ونزوئلا شدند. ماریا آلوارز، یکی از پرستاران این مرکز به رسانه‌های محلی گفت:

«مدیران بیمارستان مثل ما فکر نمی‌کنن. اما ما می‌دونیم که بیماران چطور در اثر نبود دارو هر روز می‌میرن.»

از سال ۲۰۱۵ که تورم در ونزوئلا غیر قابل کنترل شد، میلیون‌ها نفر از کشور خارج شده‌اند. سزار گونزالس، یک معترض ۵۵ ساله به خبرنگار الجزیره گفت:

«آرزو دارم که فرزندان و نوه‌هایم برگردند. کشورمون به زودی خالی از سکنه می‌شه.»

خوان گوایدو که از حمایت ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر برخوردار است در راهپیمایی اعتراضی چهارشنبه ۳۰ ژانویه حضور داشت. او در سخنانی که در جمع گروهی از معترضان ایراد کرد، گفت:

«ما به زودی به نظام درمان سر و سامان می‌دهیم.»

گوایدو از نظامیان ونزوئلا خواست از حمایت از مادورو دست بردارند و به معترضان ملحق شوند. او اعلام کرده که در این مدت در دیدارهای محرمانه‌ای با سران نظامی در ونزوئلا، از آن‌ها خواسته از حمایت از مادورو دست بردارند.

ویتنام دیگری در آمریکای لاتین

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، ایالات متحده را متهم به طراحی یک کودتا علیه دولتش کرده است. مادورو می‌گوید آمریکا برای برکناری دولت او وارد یک جنگ اقتصادی با ونزوئلا شده. شامگاه دوشنبه ۲۸ ژانویه/ ۸ بهمن، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در نشست خبری کاخ سفید اعلام کرد که شرکت نفت و گاز ونزوئلا در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته و منابع و درآمدهای این شرکت در آمریکا نیز مسدود شده است. بولتون هنگام اعلام این خبر دفترچه‌ای به دست داشت که روی آن این دست‌خط آشکار بود: [اعزام] ۵۰۰۰ سرباز به کلمبیا.

ارتش ونزوئلا واحدهای زرهی و توپخانه خود را به مرز کلمبیا اعزام کرده است. قرار است از ۱۰ تا ۱۵ فوریه رزمایش نظامی بزرگی هم برگزار شود.

مادورو چهارشنبه ۳۰ ژانویه با انتشار یک پیام ویدیویی از نیروهای نظامی آمریکا خواست از حمله به ونزوئلا صرف‌نظر کنند:

«ما اجازه نمی‌دهیم ویتنام دیگری در آمریکای لاتین اتفاق بیفتد. اگر هدف آمریکا تهاجم نظامی به ونزوئلا باشد، ویتنام دیگری در انتظارش خواهد بود که حتی تصور آن هم برایش میسر نیست.»

پیش از آن مادورو در گفت‌وگو با خبرگزاری ریانووستی برای گفت‌وگو با خوان گوایدو اعلام آمادگی کرده بود: «صرفاً به خاطر صلح و آینده ونزوئلا.»

برخی از شهرهای ونزوئلا هم آرام بود. یک زن دستفروش به خبرنگار الجزیره گفت:

«معلومه که زندگی سخته اما نمی‌تونم دو ساعت تمام کارم رو بذارم، برم آلتامیرا شعار بدم.»

گونزالس – زن دستفروش – در ادامه گفت:

«سیگار رو باید نخ به نخ فروخت. خیلی‌ها هستن که نمی‌تونن یه بسته سیگار بخرن.»

یک کارگر ساختمانی به نام آلدرس رومرو هم اپوزیسیون را مسئول وقوع بحران دانست:

«آن‌ها انتخابات مه گذشته را تحریم کردن و حالا اشکشون دراومده که تقلب شده. من در انتخابات شرکت کردم و به مادورو هم رأی دادم. انقلاب برای من بازنشستگی آورد و هر ماه هم یک بسته غذا می‌آد در خونه‌م.»

الجزیره گزارش داده که رومرو یک پیرهن قرمز به تن داشت با نقشی از هوگو چاوز بر آن.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.