ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات هسته‌ای آمریکا و روسیه شکست خورد

آمریکا و روسیه بر سر پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد به توافق نرسیدند. شکست در این مذاکرات راه را برای خروج قطعی آمریکا از این پیمان هموار کرد.

معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که مذاکرات واشنگتن و مسکو در مورد پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) بی‌نتیجه ماند. آمریکا روسیه را متهم به نقض این پیمان کرده و گفته بود اگر ایالات متحده به این معاهده پایبند نباشد از آن خارج خواهد شد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه ـ عکس از آرشیو

خبرگزاری ریانووستی روسیه پنج‌شنبه ۳۱ ژانویه / ۱۱ بهمن به‌نقل از سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نوشت: «متأسفانه ما هیچ پیشرفتی در مذاکرات نداشتیم.»

ریابکوف افزود: «آن‌چه ما در این‌باره درک می‌کنیم این است که وارد مرحله دوم می‌شویم، مرحله‌ای که در آن ایالات متحده از تعهدات خود نسبت به این پیمان سر باز خواهد زد، و این اقدام آخر این هفته رخ خواهد داد.

در این مذاکرات سرگئی ریابکوف با آندره‌آ تامپسون، معاون وزیر خارجه آمریکا در زمینه کنترل تسلیحات و امنیت بین‌المللی، در حاشیه نشست پنج قدرت عمده هسته‌ای در پکن گفت‌وگو کرد.

پیش از این در تاریخ ۱۵ ژانویه / ۲۵ دی نیز گفت‌وگوهایی بین دو کشور در باره پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد برگزار شده بود که بدون نتیجه به پایان رسید.

شکست در دور جدید مذاکرات راه را برای خروج قطعی آمریکا از این پیمان فراهم می‌سازد و همان‌طور که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده بود این اقدام روز شنبه آینده صورت خواهد گرفت.

ترامپ ۲۰ اکتبر ۲۰۱۸ / ۲۸ مهرماه سال جاری اعلام کرده بود که به دلیل آن‌که روسیه به‌طور مکرر پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را نقض کرده، آمریکا از این پیمان خارج خواهد شد.

پوتین ۱۹ نوامبر / ۲۸ آبان گفته بود که اگر آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج شود کرملین دست به اقدام تلافی‌جویانه خواهد زد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در ۸ دسامبر ۱۹۸۷ (۱۷ آذر ۱۳۶۶)، بین رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیرکل وقت حزب کمونیست اتحاد شوروی، امضا شد و در یکم ژوئن ۱۹۸۸ (۱۱ خرداد ۱۳۶۷) به‌اجرا در آمد. با این پیمان موشک‌های هسته‌ای و متعارف کروز و سکوهای پرتاب آن‌ها، با برد ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر (کوتاه‌برد) و ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (میان‌برد) از میان برداشته شد.

اتهامات دولت آمریکا علیه روسیه درباره نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بر این اساس استوار است که مسکو موشک‌های کروز روسی جدید با کد ناتو SS-C-8 (کُد روسی: 9M729) و با برد بیش از ۲۶۰۰ کیلومتر را در اختیار دارد. در اوایل ماه اکتبر سال جاری میلادی، ۲۸ عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) فشار بر روسیه را افزایش داده و از دولت ولادیمیر پوتین خواستند اطلاعات قابل اعتماد در مورد این سامانه موشکی ارائه کند.

این مسئله به‌ویژه نگران کشورهای اروپایی را که در محدوده چنین موشک‌های قرار دارند، برانگیخته است.

روسیه نیز آمریکا را متهم کرده که با استقرار سپر دفاع موشکی خود در رومانی و لهستان به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد پایبند نبوده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.