ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پارلمان اروپا ریاست جمهوری موقت گوایدو را به‌رسمیت شناخت

پارلمان اروپا اعلام کرد «تا زمان برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و معتبر ریاست جمهوری با چشم‌انداز احیای دموکراسی» در ونزوئلا، گوایدو را رئیس جمهوری این کشور می‌داند.

پارلمان اروپا با اکثریت آرا قطعنامه‌ غیرالزام‌آوری را به‌تصویب رساند که بر اساس آن  خوان گوایدو، رهبر مخالفان حکومت ونزوئلا به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت این کشور به رسمیت شناخته شده است.

خوان گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا و رهبر مخالفان این کشور

نمایندگان پارلمان اروپا این تصمیم را پنج‌شنبه ۳۱ ژانویه / ۱۱ بهمن در بروکسل گرفتند و در قطعنامه خود گفتند «تا زمان برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و معتبر ریاست جمهوری با چشم‌انداز احیای دموکراسی» گوایدو را رئیس جمهوری ونزوئلا می‌دانند.

پارلمان اروپا همچنین افزوده است که «سرکوب بی‌رحمانه و خشونت‌هایی را که موجب کشته و زخمی شدن مردم شده، به شدت محکوم می‌کند، و از مقامات ونزوئلا می‌خواهد تا به نقض حقوق بشر خاتمه دهد.»

همچنین این پارلمان «حمایت کامل خود را از مجلس ملی [که خوان گوایدو رئیس آن است] به‌عنوان تنها نهاد قانونی دموکراتیک در ونزوئلا که قدرت آن باید بازگردانده شود و مورد احترام قرار گیرد» اعلام کرد.

پارلمان اروپا با تصویب این قطعنامه از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز خواسته است تا با «موضعی قاطع و متحد» خوان گوایدو را به‌رسمیت بشناسند.

شنبه گذشته ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا اعلام کردند که اگر برگزاری انتخابات جدید ریاست جمهوری ونزوئلا در روزهای آتی اعلام نشود این اتحادیه «تدابیر تازه‌ای» در قبال این کشور اتخاذ خواهد کرد اما از به‌رسمیت شناختن کامل و یا مشروط ریاست جمهوری گوایدو چیزی نگفته بودند.

اسپانیا، فرانسه، آلمان و بریتانیا، چهار کشور عضو اتحادیه اروپا روز شنبه گذشته هشت روز به نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا فرصت دادند تا انتخابات جدید ریاست جمهوری را برگزار کند، در غیر این صورت آن‌ها گوایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهوری خواهند شناخت تا انتخابات جدید را برگزار کند.

در همین حال گوستاوو تاره، نماینده خوان گوایدو، با مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلا مخالفت کرده و گفته است که مردم ونزوئلا خود باید مشکل کشورشان را حل کنند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا دوشنبه ۲۸ ژانویه / ۸ بهمن در صفحه توئیتر اعلام کرده بود که اگر دولت مادورو به گوایدو و یا دیپلمات‌های آمریکایی آسیبی وارد کند، ایالات متحده وارد عمل خواهد شد.

وزارت دفاع کلمبیا نیز گفته است که دولت این کشور برای مداخله نظامی در ونزوئلا پایگاه‌های نظامی در اختیار آمریکا قرار نخواهد داد. ارتش ونزوئلا واحدهای زرهی و توپخانه خود را به مرز کلمبیا اعزام کرده است.

دیوان عالی ونزوئلا خوان گوایدو را ممنوع‌الخروج کرده اما او پس از این تصمیم قضائی از شهروندان ونزوئلایی خواست اعتصاب عمومی کنند و برای برکناری مادورو به خیابان‌ها بیایند. در پی این فراخوان، چهارشنبه ۳۰ ژانویه / ۱۰ بهمن در محلات مختلف کاراکاس و در شهرهای بزرگ ونزوئلا راهپیمایی‌هایی بزرگی برگزار شد.

روز پنج‌شنبه اعلام شد که چندین روزنامه‌نگار خارجی که از اعتراضات ضددولتی در ونزوئلا گزارش‌هایی تهیه کرده بودند، بازداشت شدند. دو فرانسوی و همکاران محلی آن‌ها که برای شبکه تی‌ام‌سی فرانسه کار می‌کردند در میان بازداشت‌شدگان هستند. همچنین چندین نفر از روزنامه‌نگاران آژانس خبری ای‌اف‌ای اسپانیا، یک گزارشگر، یک عکاس و یک تهیه‌کننده تلویزیونی از کلمبیا بازداشت شده‌اند. دو گزارشگر شیلیایی نیز به‌طور موقت بازداشت و سپس به کشورشان بازگردانده شدند.

بر اساس برآورد سازمان ملل هر روز دست‌کم ۵۰۰۰ ونزوئلایی این کشور را ترک می‌کنند. برزیل، کلمبیا، اکوادور و پرو نخستین مقصد مهاجران ونزوئلایی است. کمیسیون پناهندگی سازمان ملل اعلام کرده که از سال ۲۰۱۵ تاکنون ۳ میلیون ونزوئلایی کشور خود را ترک کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهرداد مصطفایی

    سوال،آیا با این موضعگیری ،حقوق بین الملل از یک سو و اصل عدم مداخله در امور دیگر کشورها رعایت شده؟صرف نظر از اینکه تعریف ما از مادارو و چه نظری نسبت به ایشان داشته باشیم.دموکراسی به ما اجازه این دخالت آشکار را میدهد؟این دخالت جنبه انسان دوستی دارد یا دخالت سرمایه است که شیوه جدید و نوین استعماری است کدامشان؟ مثلا با این شیوه میتوان رئیس جمهر مکرون را غیر قانونی وبه جای ایشان نماینده جنبش جلیقه زرد ها را به رسمیت بشناسیم یا در اسپانیا رهبر کاتا لونیا را به جای مقامات فعلی قبول کنیم در آلمان هم با نمایندگان جنبش پدیگا به جای مرکل گفتکو کنیم؟؟؟