ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ساز و کار ویژه مالی برای ایران رسماً آغاز به کار کرد

وزیر خارجه آلمان در نشست خبری بخارست کانال مالی ویژه برای ادامه تجارت با ایران را نشانه‌ای از اتحاد اروپا دانست.

وزیران خارجه آلمان، بریتانیا و فرانسه پنجشنبه ۳۱ ژانویه/ ۱۱ بهمن در نشست خبری مشترکشان در بخارست، پایتخت رومانی راه‌اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران را رسماً اعلام کردند.

پنجشنبه 31 ژانویه/ 11 بهمن: نشست خبری مشترک وزیران خارجه آلمان، بریتانیا و فرانسه در بخارست، پایتخت رومانی

به گزارش بلومبرگ، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در نشست خبری مشترکش با وزیران خارجه بریتانیا و فرانسه راه‌اندازی ساز و کار ویژه مالی اروپا برای تجارت با ایران را رسماً اعلام کرد:

«ما امکانی برای تضمین تجارت [با ایران] فراهم کردیم.»

وزیر خارجه آلمان در ادامه سخنانش کانال مالی ویژه برای ادامه تجارت با ایران را نشانه‌ای از اتحاد اروپا دانست:

«این گامی است که روشن می‌کند هنگامی که دیگران دیدگاه‌های متفاوتی دارند ما در اتحادیه اروپا می‌توانیم به صورت راسخ و متحد راه خودمان را برویم.»

وزیر خارجه بریتانیا از ساز و کار ویژه مالی به عنوان «گام قابل توجه برای اجرای تعهدات» اروپا در قبال برجام یاد کرد. جرمی هانت گفت:

 «سازوکار ویژه مالی اروپا را ثبت کردیم. این ساز و کار همکاری‌های تجاری مشروع با ایران را تسهیل می‌کند.»

در بیانیه مشترک آلمان، بریتانیا و فرانسه درباره ایجاد کانال مالی با ایران نیز بر «تجارت مشروع» تأکید شده. در این بیانیه گفته شده:

«ابزار پشتیبان مبادلات تجاری، در ابتدا با تمرکز بر روی ضروری‌ترین بخش‌ها برای مردم ایران - از قبیل اقلام دارویی، کالاهای پزشکی و کالاهای کشاورزی و غذایی- از تجارت مشروع با ایران حمایت خواهد کرد. ابزار پشتیبان تجارت مالی در دراز مدت قصد دارد به روی فعالان اقتصادی از کشورهای ثالث که مایل به تجارت با ایران هستند گشوده شود و سه کشور اروپایی کماکان نحوه دستیابی به این هدف را بررسی می‌کنند.»

سه قدرت اروپایی در این بیانیه از ایران خواسته‌اند «فوراً تمامی عناصر برنامه اقدام FATF را اجرا کند.»

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قبل از آغاز اجلاس وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بخارست، در جمع خبرنگاران از راه‌اندازی ساز و کار ویژه مالی اروپا با ایران استقبال کرده و گفته بود کانال مالی بخشی از توافق هسته‌ای با ایران است.

یک سخنگوی سفارت آمریکا در برلین پنجشنبه ۱۱ بهمن/ ۳۱ ژانویه اعلام کرد انتظار نمی‌رود این ساز و کار بر تلاش‌های آمریکا برای اعمال فشار حداکثری بر تهران تأثیر بگذارد. سخنگوی سفارت آمریکا در آلمان گفت:

«همانطور که رئیس جمهوری مشخص کرده نهادهایی که در فعالیت‌های تحت تحریم با ایران مشارکت دارند با خطر اقدامات تنبیهی سخت مواجه‌اند که شامل قطع دسترسی آن‌ها به نظام مالی آمریکا و امکان تجارت با آمریکا یا شرکت‌های آمریکایی می‌شود.

نورددویچه‌روندفونک، یکی از شبکه‌های مهم رادیویی در آلمان صبح پنجشنبه ۳۱ ژانویه/ ۲۱ بهمن گزارش داد که کانال مالی برای تراکنش‌های مالی با ایران «Instex» نام دارد، دفتر این مؤسسه در پاریس است و یک بانکدار آلمانی نیز مدیریت آن را به عهده خواهد گرفت. بریتانیا نظارت بر این نهاد مالی و حسابرسی آن را به عهده گرفته است.  عباس عراقچی در گفت‌وگوی تلفنی با بخش خبری ساعت ۱۴ شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد که معلوم نیست که ساز و کار ویژه مالی اروپا منافع ایران از برجام را کاملاً تأمین کند. قرار است بانک مرکزی ایران در جلسات کارشناسی با طرف‌های اروپایی شکل انجام تراکنش‌های مالی از طریق ساز و کار ویژه اروپا را مشخص کند. به گفته معاون وزیر خارجه ایران هنوز میزان استقبال شرکت‌های اروپایی از ساز و کار مالی اروپا معلوم نیست:

«آنطور که ما مطلع هستیم اروپایی‌ها این سازوکار را به شکلی طراحی کرده‌اند تا شرکت‌هایی که می‌خواهند با ایران کار بکنند مشمول تحریم‌های آمریکا نشوند، البته فشار آمریکا نیز سر جای خودش هست.»

اعلام ساز و کار ویژه اتحادیه اروپا هنوز بر قیمت دلار و کالاها در ایران اثرگذار نبوده است. پنجشبه ۱۱ بهمن سایت‌های ارز و طلا قیمت دلار را در کانال ۱۲ هزار تومان و قیمت یورو را در کانال ۱۴ هزار تومان اعلام کرده‌اند. بانک مرکزی ایران اعلام کرده که از هفته آینده اقداماتی را در زمینه عرضه ارز و اسکناس به بازار برای تعدیل قیمت دلار انجام می‌‌دهد. هدف این است که تا قبل از پایان سال جاری قیمت دلار به کانال ۱۱ هزار تومان بازگردد.

پانویس:
این خبر با بیانیه سه کشور اروپایی تکمیل شد

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.