ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سرانجام دولت ائتلافی لبنان تشکیل شد

چهار وزیر زن در کابینه سعد الحریری حضور دارند. وزارت بهداشت با بیشترین بودجه در اختیار حزب‌الله لبنان قرار گرفته. نخست‌وزیر از آغاز فصل تازه‌ای در لبنان خبر داد.

سعد الحریری سرانجام بعد از هشت ماه گفت‌وگو با سران احزاب بر سر تقسیم مهم‌ترین وزارتخانه‌ها اعلام کرد این مذاکرات به ثمر نشسته و کابینه ائتلافی تشکیل شده است. وزارت خارجه ایران تشکیل دولت جدید لبنان را به دولت و ملت این کشور تبریک گفت. چهار وزیر زن در کابینه سعد الحریری حضور دارند. وزارت بهداشت با بیشترین بودجه در اختیار حزب‌الله لبنان قرار گرفت.

سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان (عکس: آرشیو)

انتخابات پارلمانی لبنان ۶ مه / ۱۶ اردیبهشت برگزار شد. حزب‌الله و متحدانش ۷۰ کرسی از ۱۲۸ کرسی پارلمان لبنان را به‌دست آوردند. حزب «المستقبل» به رهبری سعد الحریری، ۲۱ کرسی به دست آورد. به این ترتیب این حزب در این انتخابات حدود یک سوم کرسی‌های خود را از دست داد اما سعد الحریری موقعیت خود را حفظ کرد و همچنان نخست‌وزیر لبنان باقی ماند. مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی بیش از هشت ماه به درازا کشید. پنجشنبه ۳۱ ژانویه/ ۱۱ بهمن سعد الحریری با اعلام تشکیل دولت با ۳۰ وزیر اعلام کرد که در وهله نخست حل بحران اقتصادی کنونی در لبنان در دستور کار دولت قرار دارد.

لبنان سومین بدهی نسبت به تولید ناخالص داخلی در جهان را دارد (با بیش از ۱۵۰ درصد) و انتظار می‌رود که دولت جدید به سمت کاهش کسری بودجه حرکت کند. سعد الحریری در یک نشست خبری در بیروت در جمع خبرنگاران گفت:

«ما با چالش‌های بزرگی در زمینه‌های اقتصادی، بانکی، اجتماعی و اداری مواجه‌ایم. بعد از انتخابات پارلمانی دوران سیاسی دشواری آغاز شد. اما الان می‌بایست از این دوره عبور کنیم و به کارهای جاری بپردازیم.»

در هفته‌های گذشته شهروندان لبنانی در اعتراض به وضع بد معیشتی، زیرساخت‌های معیوب در جامعه و وضع بد مدارس و نظام درمان ناکارآمد به خیابان‌ها آمده بودند.

در دولت جدید سعد الحریری به قدرت حزب‌الله لبنان اضافه شده است. چهار وزیر زن تصدی چهار وزارتخانه از جمله وزارت انرژی و وزارت کشور را به عهده گرفته‌اند. جبران بسیل همچنان وزیر خارجه باقی می‌ماند و حسن علی خلیل تصدی وزارت اقتصاد را به عهده دارد. گفته می‌شود که جمیل جاباک، پزشک لبنانی به نمایندگی از حزب‌الله تصدی وزارت بهداشت را به عهده خواهد گرفت. وزارت بهداشت از بیشترین بودجه برخوردار است.

ایالات متحده آمریکا حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است. سید حسن نصرالله هفته قبل در سخنانی خاطرنشان کرد که حزب‌الله قصد ندارد دولت لبنان را قبضه کند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران جمعه یکم فوریه/ ۱۲ بهمن با استقبال از تشکیل دولت جدید لبنان گفت:

«جمهوری اسلامی ایران تشکیل دولت جدید در لبنان را که حاصل همدلی و تفاهم همه طوائف و گروه‌های لبنانی است، به دولت و ملت لبنان تبریک می‌گوید.»

قاسمی اعلام کرد که ایران همچنان خواهان ثبات و امنیت لبنان است.

فرانسه نیز در شکل‌بخشی به کابینه سعد الحریری بی‌تأثیر نبود. با این‌حال قدرت همچنان در دست حزب‌الله و متحدانش ایران و سوریه است که از بیشترین کرسی‌ها در پارلمان برخوردار است.

بانک جهانی ۲، ۲ میلیارد دلار اعتبار برای سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی در لبنان اختصاص داده اما به سبب عدم تشکیل دولت ائتلافی ۸۰۰ میلیون دلار از این مبلغ معطل مانده بود. یک ماه و نیم قبل گروهی از دانشگاهیان و روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی لبنان گروه «اقدام مشترک برای بازگشت به حاکمیت» را با هدف مقاومت صلح‌آمیز در برابر حزب‌الله و خلع سلاح شبه‌نظامیان طرفدار ایران بنیان گذاشتند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.