ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رهبر مخالفان ونزوئلا: روی خوش به چین و روسیه، سکوت در برابر گزینه حمله نظامی آمریکا‎

گوایدو گفته است «هر کاری که لازم باشد» انجام می‌دهد تا ونزوئلا به سمت دموکراسی حرکت کند. او گزینه نظامی را رد نکرده است.

طرفداران اپوزیسیون ونزوئلا شنبه دوم فوریه/ ۱۳ بهمن در سراسر کشور راهپیمایی برگزار خواهند کرد تا از خوان گوایدو، رئیس‌جمهوری خودخوانده حمایت و علیه نیکولاس مادورو سوسیالیست، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، اعتراض کنند. همزمان گوایدو در مصاحبه‌هایی که با رسانه‌های بین‌المللی انجام داده تاکید کرده است از یک طرف قصد دارد رابطه ونزوئلا با چین و روسیه، متحدان مادورو را دوستانه نگه دارد و از طرف دیگر از هر گزینه‌ای برای تغییر دولت در ونزوئلا حمایت می‌کند. گوایدو گزینه حمله نظامی ایالات متحده به کشورش را رد نکرده است.

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری سوسیالیست ونزوئلا (راست) و خوان گوایدو، رهبر مخالفان ونزوئلا تحت حمایت ایالات متحده (چپ)

به گزارش خبرگزاری رویترز، راهپیمایی امروز در ونزوئلا ــ بعد از تصمیم واشنگتن برای به رسمیت شناختن گوایدو به عنوان رئیس‌جمهوری مشروع ونزوئلا و همین‌طور برقراری تحریم‌های فلج‌کننده برای تضعیف بیشتر این کشور صادرکننده نفت ــ بیش از هر چیز به معنای ادامه فشارهاست.

منتقدان مادورو امیدوارند کشورهای اروپایی حرکت‌هایی مشابه واشنگتن انجام دهند.

انتظار می‌رود برخی اعضای اتحادیه اروپا هفته آینده به طور رسمی از گوایدو حمایت کنند. برخی دیگر هم احتمالاً رفتار محتاطانه‌تری نشان خواهند داد.

واشنگتن تحریم‌های سنگینی علیه شرکت ملی نفت ونزوئلا اعمال کرده و این تاکنون بزرگ‌ترین و سخت‌ترین چالش اقتصادی علیه مادورو بوده است.

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به وضوح خواستار تغییر رژیم در ونزوئلاست و قصد دارد مادورو را از قدرت ساقط کند.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه اول فوریه/ ۱۲ بهمن گفت که زمان گفت‌و‌گو به پایان رسیده و همه گزینه‌ها اکنون روی میز است.

ونزوئلا از ابرتورم، کاستی تولید و مهاجرت توده‌ای شهروندانش به سایر کشورهای آمریکای لاتین رنج می‌برد. این شرایط احتمالاً با تحریم‌های جدید بدتر نیز خواهد شد.

کمتر از ۱۰ روز پیش رهبر مخالفان ونزوئلا در برابر جمعیت عظیمی از معترضان ضد دولتی سخنرانی کرد و خود را رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا نامید. برخی از کشورهای همسایه و آمریکای لاتین به علاوه ایالات متحده بلافاصله از او حمایت کردند اما گوایدو هنوز هیچ قدرت دولتی‌ای ندارد و هیچ نهادی در ونزوئلا در دست او نیست.

روز شنبه دوم فوریه اما طرفداران مادورو نیز یک راهپیمایی‌ برگزار می‌کنند: این راهپیمایی به منظور بزرگداشت بیستمین سالگرد اولین سوگند ریاست‌جمهوری هوگو چاوز (در سال ۱۹۹۹) برگزار می‌شود.

دست دوستی با چین و روسیه

گوایدو نامه‌هایی به چین و روسیه، اعتباردهندگان اصلی به ونزوئلا و متحدان دولت مادورو فرستاده و گفته است تغییر دولت به نفع هر دو کشور است.

یک روزنامه چینی روز شنبه گفت‌و‌گویی با گوایدو را منتشر کرد که در آن او بر رابطه سازنده و تعامل با چین تاکید و اعلام‌ کرده که قصد دارد روابط کشورش با پکن را احیا کند.

مادورو ماه سپتامبر سال گذشته از چین دیدار و چندین قرارداد مهم و قابل توجه انرژی و استخراج طلا با این کشور امضا کرد تا حمایت پکن را از آن خود کند.

چین هنوز در رابطه با بحران ونزوئلا طرفی را انتخاب نکرده و موضع رسمی خود مبنی بر عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر را به این شکل به نمایش گذاشته است.

حمایت از حمله نظامی ایالات متحده

نیکلاس مادورو تحولات اخیر ونزوئلا و حمایت ایالات متحده از گوایدو را «کودتای آمریکایی» خوانده و رابطه با واشنگتن را قطع کرده است.

خبرگزاری الجزیره شنبه دوم فوریه/ ۱۳ بهمن مصاحبه‌ای اختصاصی با خوان گوایدو انجام داده که در آن گوایدو گفته است «هر کاری که لازم باشد» انجام می‌دهد تا ونزوئلا به سمت دموکراسی حرکت کند.

یکی از گزینه‌هایی که احتمالش مطرح شده است، گزینه حمله نظامی آمریکاست. گوایدو این گزینه را رد نکرده.

او تلاش مکزیک و اروگوئه برای وساطت بین او و مادورو را رد کرده و گفته است این مذاکره بین دو طرف برابر نیست:

«یک طرف رهبرانی هستند که می‌خواهند به قدرت بچسبند و طرف دیگر کسانی که تغییر دولت را می‌خواهند.»

سیاستمداران آمریکا در هفته‌های اخیر به پیگیری سیاست «رژیم چِنج» در ونزوئلا متهم شده‌اند. در سپتامبر گذشته روزنامه‌ «نیویورک‌تایمز» گزارشی درباره مذاکرات در سال ۲۰۱۷ برای انجام کودتا در ونزوئلا منتشر کرد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، مقام‌های آمریکایی با افسران ناراضی ارتش ونزوئلا دیدارهایی مخفیانه برای بحث درباره یک کودتای احتمالی ترتیب داده بودند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مرتضي

    رهبر مخالفان ونزوئلا ، تيتر صحيحي نيست. حداقل ميتوان نو شت رهبر مخالفان در ونزوئلاِ