ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معصومه ابتکار: باید جلوی ازدواج دختران زیر ۱۳سال را بگیریم

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری: یک دختر زیر ۱۳ سال هیچ حقوق اجتماعی نداشته و کودک محسوب می‌شودو نباید وارد یک مسئولیت سنگین به نام ازدواج شود.

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ایران خواستار جلوگیری از ازدواج کودکان شد. او در همین رابطه گفت: «ما در کشور شاهد وقوع ازدواج‌های اجباری دختران زیر سن ۱۳ ساله هستیم، البته تعداد این ازدواج‌ها خیلی کم است و اکثریت قاطع ازدواج‌ها در «سنین قانونی» انجام می‌شود. این ازدواج‌ها اجباری و به دلایل اقتصادی، قومی و از روی عدم آگاهی است که باید جلوی آنها را بگیریم».

در برخی از مناطق کودکان به نام ازدواج فروخته می‌شوند.

طرح افزایش حداقل سن ازدواج که بر اساس حداقل سن ازدواج در دختران را ۱۶ و پسران را ۱۸ سال تعیین شده و ازدواج دختران زیر ۱۳ سال ممنوع می‌شد، مدتی قبل توسط فراکسیون زنان مجلس تدوین شد اما به تصویب کمیسیون قضایی مجلس نرسید. نمایندگان کمیسیون زنان هم از فشارهایی خارج از مجلس برای بی‌نتیجه‌ گذاشتن این طرح خبر دادند. پس از شکست این طرح در مجلس، ابتکار اعلام کرده بود که لایحه ممنوعیت ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال به زودی تقدیم دولت خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ابتکار در باره این لایحه گفت: «همه برای جلوگیری از ازدواج زیر ۱۳ ساله اتفاق نظر دارند. حالا در مورد اینکه کف سن ازدواج چقدر باید باشد باید کار کرد. ما هم در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری لایحه‌ای به دولت برای جلوگیری از ازدواج دختران زیر ۱۳ سال داده‌ایم و فکر می‌کنیم مطالبه جامعه هم این باشد».

ابتکار در پاسخ به منتقدانی که پیشتر طرح مبارزه با کودک‌همسری را موجب بالارفتن سن ازدواج در کشور خوانده بودند گفت: «ما طرفدار این نیستیم که سن ازدواج کلاً بالا برود یا پایین بیاید بلکه بحث ما این است که سن ازدواج از یک سنی نباید پایین‌تر بیاید. ما موافق ازدواج هستیم و نمی‌گوییم سن ازدواج خیلی بالا برود اما فکر می‌کنیم نباید برای ازدواج دختران زیر ۱۳ سال مناقشه کنیم. یک دختر زیر ۱۳ سال که هیچ حقوق اجتماعی نداشته و کودک محسوب می‌شود چرا باید وارد یک مسئولیت سنگین به نام ازدواج شود؟ آیا او آگاهی کافی برای انتخاب دارد؟ اینکه بگوییم سرپرست او برای او تصمیم بگیرد به معنای خدشه‌دار کردن حقوق انسانی نیست؟ آیا در قرن بیست و یکم می‌توانیم اینگونه احکام اسلامی را ببینیم؟ ازدواج زیر ۱۳ سال آسیب زیادی دارد و آمار طلاق این ازدواج‌ها زیاد است».

او و چندین تن از نمایندگان فراکسیون زنان بارها از اینکه مخالفان طرح کودک‌همسری، این معضل اجتماعی را به مناقشه‌ای سیاسی تبدیل کرده‌اند، انتقاد کرده بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Jim Hostage

    اگر مسی‌ گروگان گیر*** از کارهای خودش و همپالگیهاش خجالت می‌کشید و دست از حرف زدن برمیداشت، بهتر بود.

  • حقیقتگو

    بسیاری ازهموطنان محترم که لطف ازدواج کردن درسکس دائمی خلاصه کرده اند و بدون آنکه بدانند که کودکان بی گناه تولیدیشان چه درآینده درانتظارشان خواهد بود بله طبق مصذاق تمام چرند وخودگول زنانه همان کس که دندان دهد نان دهد!! والدینی که دراین چهل ساله صاحب چندین فرزند شدند که با ظهورفقراقتصادی ورفاهی و بیکاری ومعتادی نمی توانند هزینه های مخوف و گران بهای خوراکی و تحصیلی والبسه ومدرسه و بهداشتی فرزندانشان را تقبل کنند و چاره ای هم درحل این مشکل ندارند ودرحقیقت بدنبال غریبه هائی میگردند که هزینه فرزندانشان را بدهند چه با ازدواج باشد و یا چه به گونه های ضداخلاقی باشد...هیچ والدینی اگرمجبورنباشد نمی خواهد بچه دخترخردسالش را شوهربدهد...حالا که سرکارخانم ابتکار شعار مبارزه با ازدواج کودکان را میدهد لطف کند هزینه این کودکان را به والدین شان بدهد که مجبوربه این امرضدبشری وضد انسانیت نباشند..لاقل از حضرت علی پیروی کنند و شبانه قدری خوراک و قدری اسکناس درب منازل بی بضاعاتان بگذارند که مجبور دختر بچه فروشی نشوند!

  • mehran

    ایشان خودش از اول جمهریت ننگی اسلامی هوا دار اخلاقیات اسلامی بود حال که داد مردم در امده میخواهد حرفی بزند که بگوید بله ماهم هستیم اخر به حرف او کسی گوش نمیدهد وتازه حالا که دخترش بزرگ شده فهمیده که اشتباه است در ضمن شاید خودش در بچگی ازدواج کرده کسی چه میداند خودش هم شاید دچار همین بچه ازاری وازدوالج زودرس قرار گرفته