ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان در مذاکرات مسکو شرکت خواهند کرد

در مذاکرات مسکو گروهی از شخصیت‌های افغانستان از جمله حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین و چند نفر از اپوزیسیون شرکت دارند اما نمایندگان دولت در آن حضور ندارند. کابل واکنش منفی نشان داده است.

گروه طالبان اعلام کرد که در مذاکرات مسکو شرکت می‌کند. در این مذاکرات که در دو روز برگزار خواهد شد، جمعی از شخصیت‌های افغانستان از جمله حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین و افرادی از اپوزیسیون شرکت خواهند کرد اما دولت افغانستان در آن حضور نخواهد داشت. کابل معتقد است که چنین نشستی به صلح کمک نمی‌کند.

هیئت نمایندگی طالبان در مذاکرات آبان‌ماه سال جاری (نوامبر ۲۰۱۸) در مسکو

مذاکرات دو روزه مسکو از فردا، سه‌شنبه ۵ فوریه / ۱۶ بهمن آغاز خواهد شد و از آن به‌عنوان گام دیگری در فرایند حل و فصل جنگ ۱۷ ساله افغانستان نام برده می‌شود؛ روندی که از زمان انتصاب زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در ماه سپتامبر گذشته، تشدید شده است.

گروه طالبان گفته است که یک هیئت ۱۰ ‌نفره را به نشست مسکو اعزام می‌کند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان اعلام کرد که رهبری هیئت طالبان را شیرمحمد عباس ستانکزی برعهده خواهد داشت.

به‌گفته مجاهد، ابراز دیدگاه‌ها و گشودن راه برای تفاهم با گروه‌های مختلف بدون حکومت افغانستان، در دستور کار این نشست قرار دارد.

او افزود طالبان از این فرصت برای ارائه نقطه‌نظرات خود مبنی بر خروج نیروهای خارجی و برقراری صلح دایمی در کشور، استفاده خواهند کرد.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در دفتر سیاسی این گروه در قطر نیز خبر حضور هیئت نمایندگی طالبان در نشست مسکو را تأیید کرد.

حامدکرزی، رئیس‌ جمهوری پیشین، محمدیونس قانونی، معاون پیشین رئیس‌ جمهوری، محمدحنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی رئیس‌ جمهوری و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، عطامحمد نور و محمد اسماعیل‌خان از اعضای رهبری جمعیت اسلامی، محمدمحقق، رهبر حزب وحدت اسلامی، سیدحامد گیلانی، رهبر حزب محاذ ملی، گلبدین حکمتیار، عبدالسلام ضعیف، عضو پیشین گروه طالبان از جمله کسانی هستند که به نشست مسکو دعوت شده‌اند.

تاکنون حامد کرزی، عطامحمدنور و محمدحنیف اتمر شرکت خود در این نشست را تأیید کرده‌اند.

در آبان‌ماه گذشته نیز نشستی در مسکو درباره صلح افغانستان برگزار شده بود که در آن نمایندگان طالبان و ۱۰ کشور منطقه و آمریکا شرکت کرده بودند. طالبان در این نشست رسماً خواستار خروج نیروهای خارجی از افغانستان شدند. در اجلاس آبان‌ماه اعضای شورای صلح افغانستان پیشنهاد محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان برای یک صلح پایدار را با نمایندگان طالبان یک بار دیگر در میان گذاشتند اما کابل تصمیم گرفت دیپلمات‌های رسمی خود را به مسکو اعزام نکند.

دومین نشست مسکو در سه ماه اخیر در حالی برگزار می‌شود که دولت افغانستان شنبه ۲ فوریه / ۱۳ بهمن نسبت به آن واکنش منفی نشان داد. صبغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان درباره این اجلاس گفت: «چنین نشستی با چنین چهارچوبی و با چنین شکلی، قطعاً افغانستان را برای رسیدن به صلح کمک نمی‌کند.»

احمدی گفت کابل ضرورت برگزاری نشست مسکو را احساس نمی‌کند و حکومت افغانستان نیز در این نشست شرکت نخواهد کرد.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان نیز نشست مسکو را مورد انتقاد قرار داد و گفت سیاستمداران افغان که در این اجلاس شرکت می‌کنند «برای کسب قدرت» دست به چنین اقدامی زده‌اند. فاضل فضلی، مشاور اشرف غنی این نشست را «تأسف‌بار» خواند.

طالبان مذاکره با دولت اشرف غنی را رد می‌کنند و این دولت را بازیچه دست آمریکا می‌دانند.

حامد کرزی در صفحه توئیتر خود نوشته است که «پیام صلح، اتحاد، حاکمیت و پیشرفت برای همه» را به اجلاس مسکو خواهد برد.

در همین حال عبدالله عبدالله، مدیر اجرائی دولت افغانستان اعلام کرد که دولت افغانستان باید در مرکز مذاکرات صلح قرار گیرد. او افزود کابل «ترجیح می‌دهد که مذاکرات مسکو در شکل دیگری جریان یابد».

عبدالله عبدالله مانع اصلی مذاکرات را طالبان عنوان کرد و گفت اگر نشست مسکو «گشایشی در مذاکرات واقعی صلح ایجاد کند گامی به پیش خواهد بود».

در ماه‌های گذشته هدف اصلی حملات طالبان در افغانستان نیروهای امنیتی و ارتش این کشور بوده‌اند.

نشست مسکو این خطر را در بر دارد که اشرف غنی و دولت افغانستان بیش از پیش در مذاکرات با طالبان منزوی شوند. نگرانی دولت افغانستان نیز از همین روست و این دولت و رسانه‌های نزدیک به آن همواره از شرکت مستقیم خود در مذاکرات صلح با طالبان دفاع کرده‌اند.

روسیه هرگونه هدایت نشست مسکو را رد کرده است. کابل روز دوشنبه گفته که شورای جامعه افغان، یک نهاد مستقر در مسکو، این نشست را برنامه‌ریزی کرده است.

آمریکا هنوز درباره اجلاس مسکو اظهارنظری نکرده است.

از زمان حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ تاکنون، واشنگتن بیش از یک میلیارد دلار در این کشور خرج کرده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بارها گفته است که می‌خواهد نیروهای آمریکایی را به خانه بازگرداند و وظیفه زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان فوری است.

براساس اطلاعات منتشرشده در پایان سال گذشته میلادی، ترامپ در نظر دارد تا تابستان آینده دست‌کم نیمی از  ۱۵ هزار سرباز این کشور در افغانستان را خارج کند.

چهارمین دور گفت‌وگوها بین زلمی خلیل‌زاد و طالبان، شنبه ۲۶ ژانویه / ۶ بهمن به پایان رسید. برخی رسانه‌ها گزارش داده بودند که آمریکا و طالبان بر سر جدول زمانی خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان به توافق رسیده‌اند. خلیل‌زاد اما در دیدار و گفت‌وگو با اشرف غنی این خبر را تکذیب کرد.

خلیل‌زاد گفت ساختار دولت آتی افغانستان نیز در دستور گفت‌وگوها با طالبان قرار ندارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.