ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صادق لاریجانی: ایران شرط‌های تحقیرآمیز اروپا را نمی‌پذیرد

اروپا برای به اجرا درآوردن «اینستکس» دو شرط گذاشته است: پذیرش FATF و مذاکره درباره برنامه موشکی. ما به ازای آن: غذا و دارو.

رئیس قوه قضائیه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد که اتحادیه اروپا برای ساز و کار مالی با ایران دو شرط گذاشته است: یکی پذیرش FATF و دوم مذاکره درباره برنامه موشکی سپاه. صادق آملی لاریجانی گفت جمهوری اسلامی ناتوان نیست که این دو شرط «تحقیرآمیز» را بپذیرد.

اظهار ارادت صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی (عکس: آرشیو)

به گزارش رسانه‌های داخلی، صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی که دوشنبه ۱۵ بهمن در جمع مسئولان دستگاه قضائی ایراد کرد، از دو شرط اتحادیه اروپا برای به اجرا درآوردن ساز و کار ویژه مالی با ایران پرده برداشت:

«بنا بود اروپایی‌ها فوائد جمهوری اسلامی از برجام را محقق کنند. تبدیل شد به یک ساز و کار مالی محدود – اینستکس – و آن هم با دو شرط عجیب و غریب. به حسب گزارش‌ها [جمهوری اسلامی] باید یکی بحث FATF را بپذیرد و بعد هم در بحث موشکی وارد مذاکره شود.»

رئیس قوه قضائیه سپس در ادامه سخنانش گفت:

«جمهوری اسلامی این دو شرط را نمی‌پذیرد. بنا نیست برای باز کردن یک آبراه کوچک تن به هر آنچه که آن‌ها می‌خواهند بدهیم. آن‌ها موظف‌اند تحریم‌ها را بردارند. مگر جمهوری اسلامی ناتوان است که برای دارو و غذا تن به خواسته‌های آن‌ها بدهد؟»

پنجشنبه ۳۱ ژانویه کانال مالی برای تراکنش‌های مالی با ایران موسوم به «Instex» رسماً آغاز به کار کرد. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران اعلام کرده بود که گام بعدی ایجاد ساز و کار مشابهی در داخل ایران است با این هدف که تبادلات ریالی را برای طرف ایرانی تجارت با شرکت‌های اروپایی سازماندهی کند. وزیران خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا با انتشار بیانیه مشترکی از ایران خواسته‌ بودند «فوراً تمامی عناصر برنامه اقدام FATF را اجرا کند.» مجمع تشخیص مصلحت دراین‌باره تصمیم می‌گیرد.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرده بود که مذاکرات با جمهوری اسلامی درباره برنامه موشکی سپاه به نتیجه نرسیده است. وزارت خارجه ایران هرگونه مذاکره با فرانسه را تکذیب کرده بود.

همزمان با سخنان صادق آملی لاریجانی درباره دو شرط کشورهای اروپایی، سید حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز دوشنبه ۱۵ بهمن در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های داخلی اعلام کرد که کانال مالی با ایران ثبت شده اما هنوز عملیاتی نشده است. نقوی حسینی گفت:

«برخی از مقامات اروپا اجرای این کانال را منوط به تصویب FATF یا مذاکره پیرامون مواردی چون مذاکره موشکی کرده‌اند که این مسائل ارتباطی به برجام ندارد. ایران به هیچوجه در حوزه موشکی با هیچ احدی مذاکره نخواهد کرد و مسئولان دستگاه دیپلماسی ما در هیچ جلسه‌ای که قرار باشد پیرامون موضوع موشکی ایران برگزار شود، حضور نخواهند یافت و حتما جلسه را ترک خواهند کرد.»

سفارت فرانسه همزمان با این اظهارات با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرده که «برجام زنده است» و اینسکتس نیز ابزار مالی سه کشور اروپایی و مورد حمایت اتحادیه اروپا برای مروادات مالی با ایران است:

یک سخنگوی سفارت آمریکا در برلین پنجشنبه ۱۱ بهمن/ ۳۱ ژانویه اعلام کرد انتظار نمی‌رود کانال مالی اروپا بر تلاش‌های آمریکا برای اعمال فشار حداکثری بر تهران تأثیر بگذارد. با این‌حال سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران اظهار امیدواری کرده بود که در گام‌های بعدی کانال مالی اروپا فقط محدود به تهاتر نفت با غذا و دارو نشود و حوزه‌های دیگر تجارت با ایران را نیز در بربگیرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علیرضا

    صادق نیست. اسم اصلیش سارق بادمجانیه

  • علیرضا

    کاش ایران از شر این میمون دزد و آدمکش ، آسوده میشد

  • عفت منافی

    با این ادعا ها به نظر میرسد که حکومت دوباره به امثال بابک زنجانی برای فروش نفت و تهیه اقلام ضروری نیاز دارد. بعید نیست بابک جان بزودی مورد عفو ملوکانه قرار بگیرد.