ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شمخانی: به حملات اسرائیل به سوریه پاسخ قاطع می‌دهیم

دبیر شورای امنیت ملی در گفت‌وگو با وزیر خارجه سوریه اطمینان داد که ایران تدابیری را برای بازدارندگی اسرائیل از حمله به سوریه در نظر گرفته است.

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه عصر سه‌شنبه ۱۶ بهمن/۵ فوریه با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و درباره همکاری‌های راهبردی میان ایران و سوریه، به ویژه با توجه به حملات هوایی اسرائیل در خاک این کشور گفت‌وگو کرد. دبیر شورای امنیت ملی در این گفت‌وگو اطمینان داد که ایران تدابیری را برای بازدارندگی اسرائیل از حمله به سوریه در نظر گرفته است.

سه‌شنبه ۱۶ بهمن/۵ فوریه: ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در دیدار و گفت‌وگو با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی

به گزارش رسانه‌های داخلی شمخانی در دیدار و گفت‌وگو با ولید معلم اعلام کرد که برای جمهوری اسلامی ایران تجاوز مکرر اسرائیل به خاک سوریه و اقدام علیه ارتش این کشور و نقض تمامیت ارضی سوریه و همچنین حمله به مواضع سپاه قدس و شبه‌نظامیان طرفدار ایران غیر قابل قبول است. دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده خامنه‌ای در این شورا گفت:

«در صورت تداوم این اقدامات، تدابیر پیش‌بینی شده برای بازدارندگی و پاسخ قاطع و متناسب به گونه‌ای که درس عبرتی برای حکام دروغگو و جنایتکار اسرائیل باشد، فعال خواهد شد.»

اسرائیل آخرین بار یکشنبه ۳۰ دی و بامداد دوشنبه یکم بهمن مواضع سپاه قدس در حوالی دمشق را هدف حملات موشکی خود قرار داد. ارتش اسرائیل سپس برخلاف روال مرسوم، رسماً مسئولیت این حملات را پذیرفت و اعلام کرد که در خاک سوریه به طور مستقیم با ایران وارد جنگ شده است. اسرائیل گفته بود حمله به مواضع سپاه در اطراف فرودگاه دمشق را در پاسخ به حمله موشکی از استان درعا (در جنوب سوریه) به تپه حرمون (در شمال اسرائیل) انجام داده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دو هفته قبل در دمشق با بشار اسد و عماد خمیس، رئیس جمهوری و نخست وزیر سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد. فلاحت‌پیشه بعد از بازگشت از این سفر اعلام کرد که ارتش روسیه در زمان حملات اسرائیل به سوریه سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ خود را خاموش می‌کند. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه سپس در گفت‌وگو با سی ان ان اعلام کرد که روسیه متحد ایران نیست و «در هیچ شرایطی نمی‌تواند اهمیت تدابیری را نادیده بگیرد که کشوری مانند اسرائیل برای تأمین امنیت خود اتخاذ می‌کند.»

شمخانی در گفت‌وگو با ولید معلم به تدابیری که ایران برای دفع حملات اسرائیل به مواضع سپاه قدس در سوریه اندیشیده به طور مشخص اشاره نکرد. وزیر خارجه سوریه سپس گزارشی از تحولات میدانی در کشورش ارائه داد و گفت:

«دولت سوریه با جدیت به گفت‌وگو با مخالفان غیر مسلح که به حفظ یکپارچگی کشور علاقمند هستند ادامه خواهد داد.»

روز گذشته کرمیلن اعلام کرد که رئیسان جمهوری سه کشور روسیه، ایران و ترکیه ۱۴ فوریه سال جاری در شهر سوچی روسیه دیدار خواهند کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ماه گذشته اعلام کرده بود که چنین نشستی برگزار خواهد شد. این سه کشور در پی یافتن یک توافق سیاسی برای پایان بخشیدن به درگیری‌ها در سوریه هستند. ترکیه خواهان برکناری بشار اسد است اما ایران و روسیه از اسد حمایت می‌کنند.

مشارکت ایران در بازسازی سوریه نیز یکی دیگر از موضوعات دیدار علی شمخانی با ولید معلم بود. هفته گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی همراه با وزیر راه و شهرسازی برای گفت‌وگو درباره سهم ایران در بازسازی سوریه به این کشور سفر کرده بود. همزمان با این تحولات علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با برداشت یک‌ونیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای «تقویت بنیه دفاعی» موافقت کرده است. گفته می‌شود که ایران تاکنون دست‌کم ۱۶ میلیارد دلار در جنگ سوریه هزینه کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    بله ، حتماً ! چون رئیس دولت بعثی سوریه باید خیالش از طرف اسرائیل آسوده باشد تا بیاید در کنفرانس 2 +6 خلیج فارس (بگفته خودشان عربی!) شرکت کند اعلامیه امضا کند که سه جزیره ایرانی مال امارات عربی است ! خود برادر بشار اسد در سال 88 گفت که در باره سه جزیره سیاست رسمی ما پشتیبانی از امارات عربی در برابر ایران است! ولی امر مسلمین جهان بصیرت دارد ، غیرت دارد ! شوخی که نیست ! همین طوری نیست که هر کس برگزیده خدا شود ! خبرگان زحمت کشیدند تاایشان را پیدا کردند ! کم مانده که از راه کربلا برویم قدس را بگیریم و بفرمایش امام (ره) آنجا نماز بخوانیم بعد هم برویم امریکا را نابود کنیم ! البته رزمندگان اسلام حواسشان جمع باشد که کاخ سفید نابود نشود ، زیرا باید آنجا را حسینه کنیم ! بحول و قوه الهی ! امت حزب اله حاضر در صحنه امریکا هر روز می آیند در خیابانها میگویند ما ولایت فقیه میخواهیم ، ما میخواهیم در راه نظام مقدس و برای ولی امر مسلمین جهان شهید شویم ! بفرمایش آیت اله موحدی کرمانی (که خود نابغه ای است) ملت بد بخت و لخت و گرسنه امریکا ! آیت اله مکارم هم زحمت بکشند در جامعت المصطفی العالمین تعدادی آخوند برای امرکا هم پرورش بدهند که نیاز است ! انشااله با افزایش بودجه از کیسه ملت فتنه گر ایران جبران می کنیم. ملت که به روحانیت معظم و حوزه های علمیه بدهکار است، این یک کار هم بروی چشم !

  • سامان

    ولید معلم تا اینجا که آمده سری به دفتر کنفرانس 6 + 2 در امارات بزند. خامنه ای و دارو دسته اش هم به دشمنان ایران بیش از پیش نزدیک میشوند و از سرمایه های ایران به آنها هدیه میدهند ! به جنایت ها و خیانت هایشان ادامه میدهند! غافل از اینکه اوضاع کشور خرابتر از آن است که اینها فکر می کنند.