ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد اردوغان از تأخیر آمریکا در ایجاد منطقه حائل در سوریه

رئیس جمهوری ترکیه از آمریکا خواست تا به وعده‌های خود در مورد منطقه منبج سوریه عمل کند. او گفت تاکنون طرح ملموسی به ترکیه ارائه نشده و اگر آمریکا اقدام نکند آنکارا خود وارد عمل خواهد شد.

رجب طیب اردوغان آمریکا را به دلیل تأخیر در ایجاد منطقه حائل امنیتی در شمال سوریه مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد که اگر واشنگتن به این تلاش کمک نکند آنکارا این اقدام را به تنهایی انجام خواهد داد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه سه‌شنبه ۵ فوریه / ۱۶ بهمن در اجلاس گروه پارلمانی حزب مبتوعش «عدالت و توسعه» سخنانی در انتقاد از سیاست آمریکا در سوریه ایراد کرد.

اردوغان گفت اگر ایالات متحده «به وعده خود برای پاکسازی منطقه تروریست‌ها عمل نکند و یا به ایجاد منطقه حائل تحت کنترل ترکیه کمک نکند، ما خود بند ناف خود را خواهیم برید.»

او با بیان این‌که عدم حل مسئله منبج موجب حریص‌تر شدن رژیم بشار اسد به این منطقه می‌شود، افزود: «شرق رود فرات و منبج سوریه از مهم‌ترین موضوعات در دستور کار ما هستند. انتظار داریم تا آمریکا به قول‌هایی که داده عمل کند.»

اردوغان و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ماه میلادی گذشته در مورد ایجاد یک منطقه حائل امنیتی در شرق فرات صحبت کردند. ترکیه خواهان خروج شبه‌نظامیان کرد از این منطقه است و اردوغان از واشنگتن درخواست کرده تا با همکاری تدارکاتی و مالی خود به این موضوع پایان دهد.

نیروهای اصلی کُرد در سوریه پیشنهاد ایجاد منطقه حائل امنیتی تحت کنترل ترکیه را رد کرده و گفته‌اند ایجاد چنین منطقه ۳۲ کیلومتری کردها را به خطر می‌اندازد.

رئیس جمهوری ترکیه تأکید کرد که با ترامپ در مورد این موضوعات مذاکرات پرثمری داشته اما در مذاکرات در سطوح پائین‌تر نتوانسته‌اند مذاکرات ثمربخشی داشته باشند.

او گفت: «تاکنون طرح ملموسی به ما ارائه نشده است. صبر و شکیبایی ما بی‌حد و مرز نیست. اگر ظرف چند هفته آینده تروریست‌ها از منطقه پاکسازی نشوند، مدت انتظار ما به پایان رسیده و از حق اجرای طرح‌های خود برخوردار می‌شویم. وقتی که دیگر کاسه صبر ما لبریز می‌شود، برای کارهایی که انجام خواهیم داد، مجبور به گرفتن اجازه و پس دادن حساب به کسی نیستیم.»

اردوغان با بیان این‌که «هیچ تهدیدی از جمله لیست تحریم‌ها ما را از راه خود منحرف نخواهد کرد»، افزود: «به دوستانی که مذاکرات در این راستا را به پیش می‌‌برند دستورات لازم را صادر کرده‌ام.»

اشاره اردوغان احتمالاً به تحریم‌هایی است که آمریکا سال گذشته میلادی به‌دلیل ادامه بازداشت اندرو برانسون، کشیش آمریکایی در ترکیه، علیه این کشور اعمال کرد. برانسون در ماه اکتبر گذشته پس از دو سال از زندان و حبس خانگی آزاد شد.

دونالد ترامپ ۱۳ ژانویه / ۲۳ دی در صفحه توئیتر خود ترکیه را تهدید کرد و گفت اگر این کشور به کردها در شمال سوریه حمله کند «از نظر اقتصادی ویران» خواهد شد. او در این پیام همچنین پیشنهاد ایجاد یک منطقه حائل امنیتی میان ترکیه و کردها در مرز ترکیه را داد. اردوغان و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه از این پیشنهاد استقبال کردند. رئیس جمهوری ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با ترامپ وعده داد که در تمام طول مرزی ترکیه در شمال سوریه این منطقه را ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    یک بار دیگر جهان بی سروصدا منتظر نشسته تا قتل عام کوردها را به نظاره بنشیند. امروز هیچ کس از چنین فاجعه ای صحبت نمی کند و فردا بعضی ها با ریختن اشک تمساح برای خودشان رزومۀ حقوق بشری دست و پا می کنند. شرق فرات و شمال سوریه خاک تاریخی کوردهاست و هیچ کس منجمله اردوغان قاتل حق تصمیم گیری در مورد آن را ندارد.