ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا ادعای طالبان مبنی بر خروج سربازان آمریکایی از افغانستان را تکذیب کرد

یکی از مسئولان طالبان در جریان مذاکرات مسکو اعلام کرد که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در همین ماه آغاز می‌شود. دولت آمریکا گفت چنین توافقی صورت نگرفته است.

یکی از مسئولان طالبان که در نشست مسکو درباره افغانستان شرکت کرده اعلام کرد که آمریکا قول داده است نیمی از نیروهای خود را تا پایان ماه آوریل از افغانستان خارج کند. دولت آمریکا این موضوع را تکذیب کرد. شرکت‌کنندگان نشست مسکو از این اجلاس راضی هستند اما دولت افغانستان که در آن شرکت نکرده می‌گوید این نشست صلاحیت اجرایی ندارد.

مذاکرات دو روزه مسکو از روز گذشته، سه‌شنبه ۵ فوریه / ۱۶ بهمن آغاز شد.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، عبدالسلام حنفی، معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر، چهارشنبه ۶ فوریه / ۱۷ بهمن در حاشیه نشست مشترک طالبان و گروهی از شخصیت‌های افغانستان در مسکو ضمن اعلام خبر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا پایان ماه آوریل، گفت مسئولان آمریکایی همچنین قول داده‌اند که خروج نیروهای نظامی خود را در همین ماه آغاز کنند.

مذاکرات دو روزه مسکو از روز گذشته، سه‌شنبه ۵ فوریه / ۱۶ بهمن آغاز شد. از این اجلاس به‌عنوان گام دیگری در فرایند حل و فصل جنگ ۱۷ ساله افغانستان نام برده می‌شود.

عبدالسلام حنفی گفت: «آمریکایی‌ها به ما گفتند که از آغاز فوریه تا پایان ماه آوریل نیمی از نیروهای این کشور از افغانستان خارج خواهند شد.»

به‌گفته او آمریکا و طالبان هر کدام یک کمیته فنی «برای کار بر روی جدول زمان‌بندی خروج نیروهای باقی‌مانده» تشکیل داده‌اند.

در همین حال، روز چهارشنبه یکی سخنگویان دولت آمریکا اعلام کرد که توافقی بر سر زمان‌بندی خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان صورت نگرفته و تغییرات درباره حضور نظامی در صورتی انجام خواهد شد که «شرایط اجازه بدهد».

این سخنگوی دولت آمریکا گفت: «ما با هیچ زمان‌بندی برای خروج احتمالی نیروهای نظامی موافقت نکرده‌ایم و نمی‌خواهیموارد جزئیات خاص مذاکرات دیپلماتیک شویم.»

این در حالی است که حنفی اعلام کرد که طالبان پس از اعلام جدول زمان‌بندی خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان با حکومت افغانستان وارد گقت‌وگو خواهند شد و درباره آتش‌بس، قانون اساسی و آینده افغانستان مذاکره خواهند کرد.

در همین حال، حنفی اعلام کرد که طالبان پس از اعلام جدول زمان‌بندی خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان با حکومت افغانستان وارد گقت‌وگو خواهند شد و درباره آتش‌بس، قانون اساسی و آینده افغانستان مذاکره خواهند کرد.

در روز دوم مذاکرات مسکو، حامد کرزی رییس‌جمهوری پیشین افغانستان، حضور دولت در مذاکرات صلح با طالبان را ضروری دانست و گفت: «ما درک می‌کنیم که نیاز است تا حکومت کابل بخشی از این گفت‌وگوها باشد، آرزو داشتیم آن‌ها نیز امروز در این‌جا حضور داشتند اما این معضلی است که میان طالبان و حکومت افغانستان باید حل شود.»

نشست مسکو بدون حضور نمایندگان دولت افغانستان برگزار شد و محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفته است شرکت‌کنندگان در این نشست صلاحیت اجرایی ندارند و افغانستان را نمایندگی نمی‌کنند.

شیرمحمد عباس ستانکزی، رئیس هیئت ۱۰ نفره طالبان در نشست مسکو، در این‌باره می‌گوید: «این نشستی نیست که ما درباره تمامی مسایل حل‌نشده تصمیم بگیریم، اما ما دیدگاه‌های‌مان را مبادله می‌کنیم و این نخستین گامی است که به سوی صلح برمی‌داریم.» او اظهار امیدواری کرد که در آینده نشست‌های بیشتری برگزار شود.

محمد یونس قانونی، از اعضای رهبری جمعیت اسلامی نقاط مشترک میان شرکت‌کنندگان را بسیار بیش‌تر از نقاط اختلاف آن‌ها دانست و گفت: «این می‌تواند مبنای خوش‌بینی ما به آینده باشد.»

به‌گزارش شبکه طلوع‌نیوز افغانستان، شرکت‌کنندگان زن در نشست مسکو گفته‌اند که دیدگاه‌های طالبان در مورد زنان در برخی از موارد تغییر کرده است. به‌گفته فوزیه کوفی، عضو مجلس نمایندگان افغانستان، طالبان گفته‌اند که زنان می‌توانند کار کنند، آموزش ببیند و نخست‌وزیر بشوند اما نمی‌توانند رئیس جمهوری شوند.

طالبان در روز نخست نشست مسکو قانون اساسی کنونی افغانستان را بی‌اعتبار خواندند. شیرمحمد عباس ستانکزى روز گذشته در این نشست ضمن تأکید بر خروج نیروهاى خارجى از افغانستان، گشایش دفتر رسمى براى طالبان و ضمانت اجرای موافقت‌نامه صلح را ضرورى خواند و گفت قانون اساسى افغانستان، قابل اعتبار نیست و آن‌ها متعهد به حقوق زنان در چارچوب دین اسلام هستند.

شرکت کنندگان نشست مسکو، این اجلاس را گامی به سوی موفقیت گفت‌وگو‌های صلح می‌دانند و توافق کرده‌اند که دور بعدی این نشست در یکی از کشور‌های اسلامی به احتمال زیاد در قطر برگزار شود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

توضیح:

این خبر با اطلاعات تازه به رروز شد و تیتر و تیزر آن تغییر کرد

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.